Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 21:14   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Jeg har nå lest flere tråder og blogger om folk som synes det er strevsomt å være lenge hjemme med ungene. Det har jeg forsåvidt forståelse for. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor barna har så lange ferier fra barnehage og SFO.

Mannen min og jeg har 3-4 ukers sommerferie. Denne tar vi ut samtidig, og da har ungene fri fra barnehagen. Vi kunne delt oss for at ungene skulle få lenger fri, men jeg ser ikke helt poenget. Jeg tror ungene har det vel så fint i barnehagen som hjemme med mor/far som synes det er strevsomt.

Jeg mener ikke å hakke på de som velger den løsningen, men jeg lurer bare på hvorfor. Det erjo godt mulig at det ikke er sammenheng mellom de ungene som har lang ferie og de som har foreldre som strever. Det har jeg ikke undersøkt.

Gammel 14-07-11, 21:16   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Her er SFO stengt hele juli. Da kan jo like gjerne minsten være hjemme også, selvom de bare må ha 3 uker (tror jeg). Jeg sender dem vekk til svigermor i to uker da, så det er ikke så lenge vi har dem hjemme.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:16   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vår har fri i 5 uker. Det er fordi barnehagen er stengt i 3 uker, så da må han ha fri, og så må jeg ha fri de to første ukene i august pga har ikke barnehageplass til Lille - så da benytter vi sjansen til litt hytteferie som mannen uansett ikke liker så godt.

Strevsomt i fjor, i år er det ok. Ihvertfall etter en uke.

Gammel 14-07-11, 21:17   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I år har mine unger hatt 1.5 uke litt tidlig på sommeren, og skal ha 3 uker om ikke så lenge. Sm regel pleier jeg å ha 4 uker sammenhengende, men i år valgte jeg å dele den litt opp.

Gammel 14-07-11, 21:20   #5
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ofte lange dager i barnehagen og da kan det faktisk være godt for små barn å ha late dager hjemme. Derfor! Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør være 6-7 uker, men jeg synes oppriktig at små barn også har godt av ferie. Barnehage kan faktisk være ganske hektisk og slitsomt når man tilbringer 8-9 timer der hver eneste dag.

Gammel 14-07-11, 21:21   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Fordi det dkal være sånn.

Det er opplest og vedtatt at gode foreldre har barna minst mulig i barnehagen. Det gjelder både i hverdagen og i ferietiden. Diskuterte dette med styrer i barnehagen vår, i og med at vi er sommeråpne hele sommeren tas barn ut veldig forskjellig, men det passes på at alle barn har 4 uker fri i løpet av året.

Jeg har en venninne som åpent og ærlig sier at de bruker barnehagen mest mulig. Barnet deres trives veldig godt, tilbudet er bra og barnet får utfordringer der som det ikke ville ha fått hjemme- som feks lekekamerater. De har ikke et stort barnenettverk utenom barnehagen.

Selv har sønnen min hatt fire uker så langt i år. Og han skal ha fire uker til, før han over sommeren begynner på skolen. Men han er ikke sammen med oss nå, han er på to ukers ferie til besteforeldre på den andre siden av landet, eller på legd som jeg spøker om. Ellers av året har vi levert til åpningstid og sjelden hentet før stengetid...

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:24   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ungene må ha minst fire uker ferie fra barnehagen om sommeren, minst fem uker i løpet av året, det står i regelverket (studentbarnehage). Ellers kunne jeg godt hatt de litt i barnehagen nå, siden hverken jeg eller mannen egentlig har tid til å ta helt fri sammen med dem, selv om vi har "ferie".

Gammel 14-07-11, 21:25   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det er ofte lange dager i barnehagen og da kan det faktisk være godt for små barn å ha late dager hjemme. Derfor! Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør være 6-7 uker, men jeg synes oppriktig at små barn også har godt av ferie. Barnehage kan faktisk være ganske hektisk og slitsomt når man tilbringer 8-9 timer der hver eneste dag.

Selvsagt skal barna også ha ferie, men jeg tenker at 3-4 uker holder, det er jo som oftest det foreldrene også har.

Gammel 14-07-11, 21:25   #9
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Vi tar tre uker fri nå i juli fordi barnehagen er stengt. Ellers har hun allerede hatt 2 uker ferie + at det blir fri hele jula. Jeg synes det er viktig med ferie sammen så det er ikke aktuelt å dele opp meg og mannen for at det skal bli lenger barnehagefri. Derimot har vi besteforeldre som får ta henne når de vil det sånn at det blir litt ekstra.

Gammel 14-07-11, 21:25   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene synes det er kjedelig å være i bhg/SFO når det er lite folk der. Selv på slutten av juni før selve hovedferien startet begynte de å kjede seg, da det varierte så i venner som var der. Storesøster fosøker vi konsekvent skal slippe SFO i ferier, så da tar vi en ferieuke selv høst eller vinter, eller svigermor legger besøk til da.

Storesøster har i år fri fra skole fra 22.juni til 8.august. Da blir det litt SFO og litt fri før skolestart. Lillebror og minstemor har fri fra 1.juli til 8.august. Mannen har 6 uker ferie i året og jeg 5, så han tar 5 nå på sommeren, mens jeg tar 4.

Vi kommer til å dele opp vår litt etter hvert, slik at vi får 3 uker sammen, og så har jeg en uke alene og han 2. Så kommer svigermor ned og bidrar litt hun også.

Nå synes vi ikke det er et problem å ha ferie sammen med dem, og heller ikke at det er et problem å løse det slik. Spesielt hun som går på skolen vil veldig gjerne ikke være der når hun ikke må.
Jeg synes også det er VELDIG greit å dra på jobb når mannen er hjemme med ungene, og komme hjem til småordna hus og gjerne middag klar. Tror ikke det er vanskelig for han heller.

(vi må ikke bruke av ferien i påsken/jula. Det spiller jo også inn).

Sist redigert av Dronningen : 14-07-11 kl 21:31.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:26   #11
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillesøster har 5 uker fri, storesøster de samme ukene pluss hele august fram til skolestart. Alt ble bare krøll med ferien i år. Mannen går skole og har sommerturnus, den matchet ikke våre planer i det hele tatt.

Jentene sulle egentlig i barnehagen en uke midt i ferien, men så måtte vi reise i begravelse den uken.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:26   #12
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten har bare 3 ukers ferie fra bhg. SFO er stengt de samme ukene som minsten har fri i barnehagen, dvs, minsten har fri når SFO er stengt. Men vi pleier ikke å bruke SFO i noen særlig grad om sommeren. Ingen av kompisene hans er der, så han vil ikke være der. Uansett så er det ikke noe problem å ha en snart 9 åring hjemme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:27   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke egentlig like greit at ungene er i barnehagen istedenfor å være lenge hjemme med foreldre som blir irritable?

Mitt inntrykk av sommerbarnehage er at det er lite barn og at de gjør kulere ting enn vanlig.

Ungene mine har også fri fra barnehagen, altså, men mannen og jeg tar ferie samtidig så det blir ikke mer enn 5 uker i året. I jula fikk de velge om de ville være hjemme eller gå i barnehagen. Snuppa valgte barnehagen og knerten ble hjemme.

Gammel 14-07-11, 21:31   #14
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min har sjeldent fri mer enn et par uker om sommeren. Med mindre vi er borte så drar han på jobb enten han har "fri" eller ikke. Jeg har fri hele sommeren, så da blir det jeg som er hjemme med ungene når de har fri.

Minsten vil ikke ha fri noe mer nå, han vil i barnehagen. Det er jo der kompisene hans er.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:32   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har ca. 9 uker ferie. Fordi vi kan, og fordi, av forskjellige årsaker, det er lettere for oss på den måten.

Gammel 14-07-11, 21:32   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta har fire uker ferie i sommer, påskefri, julefri og en høstukefri. Det er så ofte vi har fri og jeg får meg ikke til å ha de i barnehagen når vi selv har fri - ellers i året tar jeg en og annen fridag bare for å kose meg alene. Gutta er ofte de siste som blir hentet uten at jeg har dårlig samvittighet for det.

Gammel 14-07-11, 21:32   #17
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

I år fikk jeg bare tidlig ferie, og jeg synes det er kjipt at hverdagen starter igjen allerede til uken, så vi har delt ferien. Jeg har hatt 3 uker nå, så skal mannen ha 3 uker, også har vi en uke sammen på slutten. Vi gjorde det for noen år siden også. Vi synes det fungerer veldig bra, og det er på en måte litt fri for meg å reise på jobb uten henting/levering/lage middag.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:34   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poden har i år 4 uker, tilsammen i løpet av året har han nok 10 uker. De må ha minimum 4 uker i løpet avåret, 3 sammenhengende på sommeren. Det er vel første gang poden bare har hatt 4uker. Vi storkoser oss sammen, han kan fint både være irritabel og jeg også men jeg vil uanset ha han hjemme på ferie lengst mulig.

Han har også korte dagerr i barnehagen fordi vi kan gjøre det sånn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:36   #19
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nok litt farget av at jeg ved hver ferieperiode ender opp med fryktelig mange telefoner fra foreldre som synes feriereglene er håpløse (3 uker f.o.m uke 25 t.o.m uke 32 hvorav 2 av disse må være sammenhengende og totalt 4 uker i løpet av et barnehageår) og at det blir så kjempelenge for ungene å være hjemme.

Ja, det er klart at ungene stort sett har det bra i sommerbarnehage, men når alle kompisene har ferie, foreldre er hjemme sammen med småsøsken og de har alikevel dager på 8-9 timer så skjønner jeg ikke alltid helt. Det er vår jobb å gi barna et supert sommertilbud, noe de også får. Men når jeg daglig har telefon fra sinna-foreldre så blir jeg en smule oppgitt.

Jeg rangerer ikke foreldre som gode/dårlige etter hvor mye ungene er i barnehagen. Virkelig ikke. Men at unger bør ha 4 uker ferie i løpet av et ferieår, ja det mener jeg faktisk.

Gammel 14-07-11, 21:36   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.