Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 21:14   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Jeg har nå lest flere tråder og blogger om folk som synes det er strevsomt å være lenge hjemme med ungene. Det har jeg forsåvidt forståelse for. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor barna har så lange ferier fra barnehage og SFO.

Mannen min og jeg har 3-4 ukers sommerferie. Denne tar vi ut samtidig, og da har ungene fri fra barnehagen. Vi kunne delt oss for at ungene skulle få lenger fri, men jeg ser ikke helt poenget. Jeg tror ungene har det vel så fint i barnehagen som hjemme med mor/far som synes det er strevsomt.

Jeg mener ikke å hakke på de som velger den løsningen, men jeg lurer bare på hvorfor. Det erjo godt mulig at det ikke er sammenheng mellom de ungene som har lang ferie og de som har foreldre som strever. Det har jeg ikke undersøkt.

Gammel 14-07-11, 21:16   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Her er SFO stengt hele juli. Da kan jo like gjerne minsten være hjemme også, selvom de bare må ha 3 uker (tror jeg). Jeg sender dem vekk til svigermor i to uker da, så det er ikke så lenge vi har dem hjemme.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:16   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene våre har faktisk 6 uker fri fra barnehage og sfo i år. Det er unntaket. Sfo og barnehagen har stengt i tre uker. To uker har vi vært i Spania, denne uka har jeg ungene en uke alene og vi er i campingvogna. Vært heldige og hatt mye strandvær og vi har hatt en del avtaler med andré, så da har det egentlig gått strålende. Så skal mannen ha en uke alene med dem i campingvogna neste uke og så skal diverse besteforeldre passe ungene på dagen hjemme hos oss en uke. Og siste uka før skolen starter har jeg ungene alene fri en uke vi drar til Danmark med svigermor og niese.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:18   #4
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Skolegutten har fri hele sommeren. Bhgjentene får bare to uker fri denne sommeren. De storkoser seg i bhg med alle de "spesielle" sommeraktivitetene. Der har de lekekamerater og trygge områder for lek.
Selv er jeg nyoperert og er ikke i stand til å løpe etter de, ei heller ta de med hit og dit. De har relativt korte dager når vi får det til. dvs 10-15

Vi tar de også fri i flere andre perioder gjennom året. Som langhelger med inneklemte dager, hele jula, hele påsken, En sydentur her og en oslotur der osv. Er vel bortimot 8 uker til sammen gjennom året.

Gammel 14-07-11, 23:25   #5
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Barna mine får 4 uker sommerferie i år, 3 uker hvor vi er sammen hele familien og 1 uke sammen med meg. Mannen får bare tatt 3 uker på sommeren, derfor blir det sånn. Den siste uken blir slitsom ja, alene med tre viltre jenter Men det er så deilig å ha noe annet enn hverdag, så vi skal nok få det greit.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:39   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er begge mine skolebarn og eldste har sluttet på SFO, så hun har jo full ferie. Lillesøster vil helst ikke være på SFO om hun ikke må, så hun har også full ferie.

Etter at mannen begynte å arbeide som lærer er ikke feriene lenger et problem, for han har fulle skoleferier. Tidligere har jeg prøvd å ta ut så mye som mulig for å ha dem så mye hjemme som mulig, særlig i ferietidene. De har alltid likt å være hjemme, og selv om jeg kan huske noen frustrende ettermiddager, særlig med baby og treåring, og en mann som ikke var hjemme fra jobb før etter leggetid, så har jeg stort sett trivdes med den tiden vi har hatt hjemme.

Vi har i liten grad delt oss, men jeg har arbeidet opp avspasering ogsåvidere og utvidet feriene med jentene. Jeg hadde også storesøster delvis hjemme da jeg var i fødselspermisjon. Ikke fordi jeg måtte eller føler at noen krever det av meg, men fordi jeg trives med å være hjemme med mine barn og de trives hjemme. Det betyr ikke at jeg glorifiserer en hjemmeværende tilværelse eller er negativ til barnehage (vi jobber fulltid begge to), men nettopp fordi det ofte blir lite tid sammen i hverdagen, så nyter vi ferie og tid sammen. Før var det jentene og meg, og nå er det alle fire.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:45   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

LilleVenn har fri når vi har fri. Vi prioriterer å ha mest mulig ferie sammen, det er uaktuelt å splitte ferien, tror det er viktig at vi er sammen alle tre. Som regel har vi 3-4 uker sommerferie, i tillegg har LilleVenn en uke sammen med moren min og søskenbarna sine. SFO er stengt i fire uker i juli; i år er to av disse i ferien vår, en uke blir det hjemmekontor/hjemme med mormor og en uke med mormor og søskenbarn på hytta. I tillegg skal vi ha nesten to uker fri i august. Vi har også alltid fri jul og påske.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 09:58   #8
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jentene mine hadde siste skoledag 23 juni.
De har ikke noe sfo i sommer.

Koser meg masse hjemme med dem, tiden går desverre alt for fort.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:16   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vår har fri i 5 uker. Det er fordi barnehagen er stengt i 3 uker, så da må han ha fri, og så må jeg ha fri de to første ukene i august pga har ikke barnehageplass til Lille - så da benytter vi sjansen til litt hytteferie som mannen uansett ikke liker så godt.

Strevsomt i fjor, i år er det ok. Ihvertfall etter en uke.

Gammel 14-07-11, 21:17   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I år har mine unger hatt 1.5 uke litt tidlig på sommeren, og skal ha 3 uker om ikke så lenge. Sm regel pleier jeg å ha 4 uker sammenhengende, men i år valgte jeg å dele den litt opp.

Gammel 14-07-11, 21:20   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ofte lange dager i barnehagen og da kan det faktisk være godt for små barn å ha late dager hjemme. Derfor! Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør være 6-7 uker, men jeg synes oppriktig at små barn også har godt av ferie. Barnehage kan faktisk være ganske hektisk og slitsomt når man tilbringer 8-9 timer der hver eneste dag.

Gammel 14-07-11, 21:25   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det er ofte lange dager i barnehagen og da kan det faktisk være godt for små barn å ha late dager hjemme. Derfor! Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør være 6-7 uker, men jeg synes oppriktig at små barn også har godt av ferie. Barnehage kan faktisk være ganske hektisk og slitsomt når man tilbringer 8-9 timer der hver eneste dag.

Selvsagt skal barna også ha ferie, men jeg tenker at 3-4 uker holder, det er jo som oftest det foreldrene også har.

Gammel 14-07-11, 21:27   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke egentlig like greit at ungene er i barnehagen istedenfor å være lenge hjemme med foreldre som blir irritable?

Mitt inntrykk av sommerbarnehage er at det er lite barn og at de gjør kulere ting enn vanlig.

Ungene mine har også fri fra barnehagen, altså, men mannen og jeg tar ferie samtidig så det blir ikke mer enn 5 uker i året. I jula fikk de velge om de ville være hjemme eller gå i barnehagen. Snuppa valgte barnehagen og knerten ble hjemme.

Gammel 15-07-11, 09:39   #14
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det ikke egentlig like greit at ungene er i barnehagen istedenfor å være lenge hjemme med foreldre som blir irritable?

Mitt inntrykk av sommerbarnehage er at det er lite barn og at de gjør kulere ting enn vanlig.

Ungene mine har også fri fra barnehagen, altså, men mannen og jeg tar ferie samtidig så det blir ikke mer enn 5 uker i året. I jula fikk de velge om de ville være hjemme eller gå i barnehagen. Snuppa valgte barnehagen og knerten ble hjemme.

Sånn var det her da eldste gikk i bhg i alle fall. Hun elsket det fra første dag, og jo færre barn jo bedre. Stor sorg var det hvis vi lot henne ha fridag i åpningstiden til bhg, da endte vi med at utetiden den dagen blr tilbragt utenfor porten der, men heldigvis fikk vi alltid komme inn og leke litt og slå av en prat med dem før vi klarte å overtale henne til å finne på andre ting.

SFO er stengt i hele juli her, og de andre dagene har de så flott opplegg at datteren nekter å gå glipp av en eneste dag. Er spent på hvordan minsten etterhvert kommer til å trives i bhg, men uansett håper jeg vi klarer å fortsette å ha ferie sammen i årene fremover, for jeg syns ikke det å dele seg fungerer optimalt for oss.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:36   #15
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:16   #16
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Våre unger har 3 uker ferie hjemme fra bhg , fordi at de må det. Selvsagt hadde de hatt det uansett. Og de bruker å ha 2 uker på tidlig høst hvor vi dra til syden.

Utfordringen vår er at begge jobber som ledere i hver sine reiselivsbedrifter, med høysesong i sommer mnd, og dermed begrenset muligheter for 3 uker sammenhengende ferie. Og det bel en enda større utrfordring for oss at mannen begynte i ny jobb 1. juni og ikke fikk ta ut sin planlagte ferie sammen med oss.

Så konklusjonen er at en av oss må bytte jobb når ungene begynner på skolen.

Gammel 16-07-11, 12:58   #17
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barna våre har 3 uker sammenhengende sommerferie, vi kunne godt hatt 1 uke til, men da kan vi ikke ta fri inneklemte dager, påske eller romjul. Vi prioriterer heller fri da. Barna har det som plommen i egget i barnehagen om sommeren, mindre stress, de voksne har mer tid til hvert enkelt barn, man finner på mer (utflukter feks) da barnehagehverdagen ikke er preget av stress. Jeg har mulighet til å hente barna litt tidligere noen dager, så da gjør jeg det.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 18:29   #18
minimee
Aktiv

minimee sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fræna
minimee er litt kul
Standard

Her har ungene full ferie, de to eldste alle ukene på skolen og de to i bhg har 4 uker.

Sist redigert av minimee : 20-07-11 kl 12:32.
minimee er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 21:21   #19
Rose

Rose sin avatar

Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Her er sfo stengt hele juli så mellomste måtte ha fri da. Hadde fri de dagene i juni etter skolen sluttet for jeg hadde ikke så lyst å betale for sfo.

Minsten har kun 3 uker ferie, han er så aktiv at han tror jeg trenger noen timer i barnehagen.

Ser jo at ungene kjeder seg veldig i ferien hvis ikke vennene er hjemme og de har noen å være med.

Gammel 14-07-11, 21:21   #20
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Fordi det dkal være sånn.

Det er opplest og vedtatt at gode foreldre har barna minst mulig i barnehagen. Det gjelder både i hverdagen og i ferietiden. Diskuterte dette med styrer i barnehagen vår, i og med at vi er sommeråpne hele sommeren tas barn ut veldig forskjellig, men det passes på at alle barn har 4 uker fri i løpet av året.

Jeg har en venninne som åpent og ærlig sier at de bruker barnehagen mest mulig. Barnet deres trives veldig godt, tilbudet er bra og barnet får utfordringer der som det ikke ville ha fått hjemme- som feks lekekamerater. De har ikke et stort barnenettverk utenom barnehagen.

Selv har sønnen min hatt fire uker så langt i år. Og han skal ha fire uker til, før han over sommeren begynner på skolen. Men han er ikke sammen med oss nå, han er på to ukers ferie til besteforeldre på den andre siden av landet, eller på legd som jeg spøker om. Ellers av året har vi levert til åpningstid og sjelden hentet før stengetid...

Observatøren er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.