|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg har nå lest flere tråder og blogger om folk som synes det er strevsomt å være lenge hjemme med ungene. Det har jeg forsåvidt forståelse for. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor barna har så lange ferier fra barnehage og SFO.
![]() |
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Her er SFO stengt hele juli. Da kan jo like gjerne minsten være hjemme også, selvom de bare må ha 3 uker (tror jeg). Jeg sender dem vekk til svigermor i to uker da, så det er ikke så lenge vi har dem hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vår har fri i 5 uker. Det er fordi barnehagen er stengt i 3 uker, så da må han ha fri, og så må jeg ha fri de to første ukene i august pga har ikke barnehageplass til Lille - så da benytter vi sjansen til litt hytteferie som mannen uansett ikke liker så godt.
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år har mine unger hatt 1.5 uke litt tidlig på sommeren, og skal ha 3 uker om ikke så lenge. Sm regel pleier jeg å ha 4 uker sammenhengende, men i år valgte jeg å dele den litt opp.
![]() |
#5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Det er ofte lange dager i barnehagen og da kan det faktisk være godt for små barn å ha late dager hjemme. Derfor! Jeg mener ikke at det nødvendigvis bør være 6-7 uker, men jeg synes oppriktig at små barn også har godt av ferie. Barnehage kan faktisk være ganske hektisk og slitsomt når man tilbringer 8-9 timer der hver eneste dag.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Fordi det dkal være sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Ungene må ha minst fire uker ferie fra barnehagen om sommeren, minst fem uker i løpet av året, det står i regelverket (studentbarnehage). Ellers kunne jeg godt hatt de litt i barnehagen nå, siden hverken jeg eller mannen egentlig har tid til å ta helt fri sammen med dem, selv om vi har "ferie".
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
Selvsagt skal barna også ha ferie, men jeg tenker at 3-4 uker holder, det er jo som oftest det foreldrene også har.
![]() |
#9 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi tar tre uker fri nå i juli fordi barnehagen er stengt. Ellers har hun allerede hatt 2 uker ferie + at det blir fri hele jula. Jeg synes det er viktig med ferie sammen så det er ikke aktuelt å dele opp meg og mannen for at det skal bli lenger barnehagefri. Derimot har vi besteforeldre som får ta henne når de vil det sånn at det blir litt ekstra.
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Ungene synes det er kjedelig å være i bhg/SFO når det er lite folk der. Selv på slutten av juni før selve hovedferien startet begynte de å kjede seg, da det varierte så i venner som var der. Storesøster fosøker vi konsekvent skal slippe SFO i ferier, så da tar vi en ferieuke selv høst eller vinter, eller svigermor legger besøk til da. Sist redigert av Dronningen : 14-07-11 kl 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Superbasinella
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Lillesøster har 5 uker fri, storesøster de samme ukene pluss hele august fram til skolestart. Alt ble bare krøll med ferien i år. Mannen går skole og har sommerturnus, den matchet ikke våre planer i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Minsten har bare 3 ukers ferie fra bhg. SFO er stengt de samme ukene som minsten har fri i barnehagen, dvs, minsten har fri når SFO er stengt. Men vi pleier ikke å bruke SFO i noen særlig grad om sommeren. Ingen av kompisene hans er der, så han vil ikke være der. Uansett så er det ikke noe problem å ha en snart 9 åring hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Men er det ikke egentlig like greit at ungene er i barnehagen istedenfor å være lenge hjemme med foreldre som blir irritable?
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Mannen min har sjeldent fri mer enn et par uker om sommeren. Med mindre vi er borte så drar han på jobb enten han har "fri" eller ikke. Jeg har fri hele sommeren, så da blir det jeg som er hjemme med ungene når de har fri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Mine har ca. 9 uker ferie. Fordi vi kan, og fordi, av forskjellige årsaker, det er lettere for oss på den måten.
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Gutta har fire uker ferie i sommer, påskefri, julefri og en høstukefri. Det er så ofte vi har fri og jeg får meg ikke til å ha de i barnehagen når vi selv har fri - ellers i året tar jeg en og annen fridag bare for å kose meg alene. Gutta er ofte de siste som blir hentet uten at jeg har dårlig samvittighet for det.
![]() |
#17 |
--
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år fikk jeg bare tidlig ferie, og jeg synes det er kjipt at hverdagen starter igjen allerede til uken, så vi har delt ferien. Jeg har hatt 3 uker nå, så skal mannen ha 3 uker, også har vi en uke sammen på slutten. Vi gjorde det for noen år siden også. Vi synes det fungerer veldig bra, og det er på en måte litt fri for meg å reise på jobb uten henting/levering/lage middag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Poden har i år 4 uker, tilsammen i løpet av året har han nok 10 uker. De må ha minimum 4 uker i løpet avåret, 3 sammenhengende på sommeren. Det er vel første gang poden bare har hatt 4uker. Vi storkoser oss sammen, han kan fint både være irritabel og jeg også men jeg vil uanset ha han hjemme på ferie lengst mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg er nok litt farget av at jeg ved hver ferieperiode ender opp med fryktelig mange telefoner fra foreldre som synes feriereglene er håpløse (3 uker f.o.m uke 25 t.o.m uke 32 hvorav 2 av disse må være sammenhengende og totalt 4 uker i løpet av et barnehageår) og at det blir så kjempelenge for ungene å være hjemme.
![]() |
#20 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|