|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningÅh, for et deilig år dette er.
![]() |
#2 |
heimføing
|
![]() Sv: Beis vs maling, sandblåsing vs bytte av bordkledning.Uansett hva jeg skulle ha gjort, så ville jeg styrt unna en håndverker som ikke aner hva sandblåsing er. Uansett hva slags håndverker vedkommende utgir seg for å være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningHaha, ja, han er definitivt ute av listen!
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningVi har oljedekkbeis, og er veldig fornøyde. Vi malte i fjor, da var det nok 15 år siden sist, og det var ikke nødvendig med skraping, bare vasking med kraftvask. Jeg tror det vil se litt rart ut med maling på noen vegger og dekkbeis andre steder, siden strukturen i treet kommer mye tydeligere frem ved bruk av beis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningFikk høre fra en sånn ekspert fyr at man ikke må sandblåse for da skader man treverket. Da utsetter man panlen på huset for like stor slitasje som 100-200 år slitasje ville vært normalt sett. Så jeg vil nok anbefale å bytte kledning |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningJeg har også hørt at treverket blir ødelagt av sandblåsing, så det hadde jeg ikke turt å gjøre. Jeg har også hørt at det kun er oljemaling som sitter på linoljemaling, men at ny linoljemaling er best.
![]() |
#7 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningJeg skulle inn her for å advare mot sandblåsing, men ser at du allerede har fått info.
![]() |
#8 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningSandblåsing fliser opp treverket og ødelegger kledningen. Eller sliter den ned kraftig. Jeg ville heller skiftet kledning.
![]() |
#9 |
--
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningLinoljeeier her også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningSandblåsing for å få fjernet linolje? Er det den beste metoden? Jeg trodde man pleide å bruke brenner og brenne bort malingen? Det gjorde de på den gamle prosteboligen, og etter det holdt huset seg uten flassing.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningMed ferdig grunnet kledning, kan man da la være å male over denne første vinteren? Jeg er litt redd for at vi har kommet så langt på høsten at dette prosjektet må vente til våren.
![]() |
#12 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningDu kan bruke dne nye oljedekkbeisen fra Jotun, Optimal, til -5 grader. Det er bare å kaste seg rundt.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningDet er regn som er problemet, ikke temperatur. Det er da for fanden aldri oppholdsvær i mer enn to dager i slengen!!
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningGrunnet kledning kan stå et år, men da må du vaske det før du maler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superduperaktiv
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningVi bygget hus og malte året etterpå. Ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningDet nesten nye badet er syv år gammelt, og selskapet som gjorde feilen som nå skaper trøbbel er ute av business for lenge siden. Og forsikringsselskapet sier at det ikke er forsikringssak, når det skyldes feilkonstruksjon. Fordømt irriterende.
![]() |
#18 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningVi byttet kledning på huset i sommer og skiftet alle vinduer. La ut anbud på mittanbud og fikk masse tilbud. Utrolige prisforskjeller! Vi valgte en av de rimeligste håndverkerne basert på godt førsteinntrykk og detaljert tilbud. Vinduer og terrasseskyvedør kjøpte vi selv på windoornet. Arbeidet var gjort på mindre enn to uker, da ble den siste uken i stor grad brukt til oppføring av stor altan og enda større terrasse. Vi valgte maling fremfor beis pga lengre vedlikeholdsintervall. Mannen malte alt i løpet av to uker med mye nedbørsdager. Malingen tørker jo på et par timer, så det gikk fint. Kaos når det sto på som verst, men nå er jeg veldig fornøyd.
![]() |
#19 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledning
Vi fikk ny kledning ila høsten, som ble grunnet. Malearbeidet ble gjort på våren.
![]() |
#20 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Beis vs. maling, sandblåsing vs. bytte av bordkledningVi har vært i samme situasjon, gammelt hus med linoljemaling som var overmalt med drygolin. Blåste opp store blærer som sprakk og flasset i mengder.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|