|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMor må kunne prioritere jobb foran barns behov for pupp, mener barneministeren. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingHan mener ammedebatten skal handle mer om likestilling.
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Herremin, for et ufattelig tanketomt og dustete utsagn.
|
|
|
#6 |
|
|
Det blir for dumt, altså. Kom nå med skikkelige argumenter.
|
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg savner at man løfter fram barna og barnas behov i disse likestillingsdebattene. De fortoner seg mest av alt som en drakamp mellom kvinner og menn, arbeidsgivere og politikere - og barna, de henger nå med på lasset alt etter tidens skiftende vinder. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
På (opp?)tur
|
Amen.
|
|
|
|
#9 |
|
Møllspist fletthurpe
|
enig i dette.
|
|
|
#10 |
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingHvis det han er blitt sitert på i media ikke er det som han mener så blir jo saken en annen.
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingUansett hvordan han har ment det, jeg mener at å kunne følge råd om fullamming til 6 måneder og deretter gradvis overgang til fast føde er viktig. Det betyr at jeg mener det i utgangspunktet bør være slik at mor kan være hjemme til ungen er ca 8 måneder gammel. Hvordan de ordner det kan de gjøre som de vil med. Det betyr også at jeg er fullstendig imot tvungen todeling av permisjonen og også egentlig tredeling siden det ved 100% lønn betyr at mor må ut i arbeid før barnet er 8 måneder.
|
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg er helt på linje med Audun Lysbakken, og ser at ymse overskrifter ikke akkurat passer helt sammen med innholdet i det han har sagt og skrevet. Ser fram til å lese boka hans, jeg mistenker at jeg tenker mye likt som ham.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMen da bunner det jo egentlig ut i at folk bør få innrette seg etter det som funker for dem, åkke som. Mor kan jo være kortere hjemme i dag om hun vil. Men hva med de som får til amming og som ammer mye også etter 6 mnd. Skal samfunnet kunne forvente at også de kommer tilbake i jobb da? Mange starter jo med fast føde så smått da, men ammer kanskje mye i flere måneder etterpå. 9 mnd blir da noe helt annet, da de spiser fast føde og kan drikke mer vann. Sist redigert av Dronningen : 23-10-11 kl 18:52. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMan kan halvdele det som er igjen når den permisjonen som er lovfestet til mor av medisinske årsaker er ferdig. Den delen bør ikke inngå i det som skal deles. Da er vi ca i mål i dag. |
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener forøvrig også at en likestillingseffekt er en bieffekt av det vi bruker foreldrepermisjoner til. Disse permisjonene er først og fremst av hensyn til barnet etter min mening. Jeg mener av hele mitt hjerte at foreldre av begge kjønn er like verdifulle. Jeg mener også av hele mitt hjerte at der er en soleklar forskjell på mor og far for et nyfødt barn. Det at far kommer innpå og får like stor betydning som mor, eller mer for den sakens skyld, er en prossess som går gradvis. I starten er det altså ikke ett fett for ungen hvem som er tilgjengelig. Dersom man sier at permisjonen skal deles i to like deler så sier man samtidig at egge foreldre hele veien er like sentrale. |
|
|
|
#16 |
|
Amen.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Er veldig veldig enig i dette, men føler ofte at det blir misforstått hvis man argumenterer for at barnet står mor nærmest i starten. Så lenge mor og far er klar over at situasjonen er sånn, og ikke "misbruker" det ene eller andre veien, men fordeler ting så godt de kan og far deltar i alt han kan delta i, så virker det som om dette som regel går seg til etter hvert helt naturlig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg er helt uenig i dette, det behøver ikke være sånn. Jeg har aldri følt meg nærmere barna enn mannen min, han har vært like nær, deltagende og omsorgsfull fra fødselen og ungene har ikke vist noe behov for at jeg er førstepri når de var babyer, tross at jeg var hjemme lengst hver gang. De har absolutt søkt like mye, om ikke mer i perioder, til pappaen sin. Er jeg en dårlig mor.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
På samme måte som man ikke er en dårlig mor (eller far) hvis motsatt. Jeg ammet to av ungene vel og lenge, men mistet melken med nr.2 etter hvert. Han samsov jeg da heller ikke like mye med som de andre to, da han sov etter hvert rundt av MME. De to bærtene var derimot veldig "på meg". Det handlet jo ikke om at vi ikke fordelte ting hjemme og at ikke vi begge tok del i ting. Det ville jo nesten vært umulig etter hvert som det kom barn til. Men amminga gjorde nok noe med både følelsen av "avhengighet" begge veier, og kanskje spesielt med minstemor som ikke tok smokk. Så det varierer jo litt ut fra situasjonen. Etter hvert så viskes jo dette ut, og det daglige er det daglige. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Mens jeg tror dette har vel så mye med personlighet på ungene og hvordan mor og far opptrer som at ammingen alltid gjør barnet nærmere mor. Er man veldig innstilt på at babyen skal være (mest) knyttet til deg bevisst eller ubevisst så kan man ha en måte som ekskluderer far (bærer og bærer selv, tar oftest initiativet til bleieskift, er kjappest ute for å trøste, tar barnet fra andre så fort det gir fra seg knyst, kan ikke være borte fra barnet det første året, sitter alltid ved siden av barnet ved måltider istedenfor å slippe til far, besteforeldre, tanter etc). Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det med mine eksempler fra RL.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|