Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vurderer at ungene bytter skole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-12, 08:36   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vurderer at ungene bytter skole

Vi kjøpte hus i høst, og hadde desverre ikke økonomi til å kjøpe i umiddelbar nærhet til der vi bodde før. Ungene har nå ca 3,5 km skolevei, og de sykler til skolen. Vi bor nå 100 m fra en annen barneskole så kortere skolevei er et godt argument for å bytte skole.

Ungene ønsker selvsagt ikke selv å bytte skole pga venninner osv, men jeg er begynt å tenke mer og mer på det. Det er strevsomt på vinteren med isete veier og mye regn og vind.

Skolen som ligger rett oppi gaten her er bygget på en såkalt "åpent landskap modell", noe jeg ikke vet så mye om, men det står skrevet mye negativt om det.

Hadde vært godt med noen gode råd nå. Ungene går i 4. og 5. klasse.

Gammel 16-01-12, 08:38   #2
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderer at ungene bytter skole

Hvis skolen ungene går på nå er en god skole - de trives, dere voksne er fornøyde og alt er bra - hadde jeg definitivt ikke byttet.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:41   #3
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Hvis det er sånn at ungene fortsatt kan beholde de samme vennene og ikke går glipp av noe i nærmiljøet ved å fortsette på den samme skolen,ville jeg ikke latt de bytte skole. Det kan koste mye å skulle bytte skole når man har etablert seg på en skole.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 09:19   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Hvis skolen ungene går på nå er en god skole - de trives, dere voksne er fornøyde og alt er bra - hadde jeg definitivt ikke byttet.

Ikke jeg heller.

Gammel 16-01-12, 08:40   #5
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Oi, nå leste jeg en gang til - 100 m fra skolen? Ja, da hadde jeg sjekket grundig hva slags skolde det er, om foreldre som har barn der er fornøyde osv. - og så tatt en prat med jentene.
100 meter er jo virkelig nært, så uendelig praktisk!

When tomorrow comes
Gammel 16-01-12, 08:41   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de ikke krav på skoleskyss når det er mer enn 3 km avstand til skolen? Eller kreves det at man bytter når det ligger en skole nærmere da?

Gammel 16-01-12, 08:41   #7
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Det må være 4 km eller mer hvis de skal ha krav på skoleskyss her, iallfall.

When tomorrow comes
Gammel 16-01-12, 08:43   #8
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Har de ikke krav på skoleskyss når det er mer enn 3 km avstand til skolen? Eller kreves det at man bytter når det ligger en skole nærmere da?

For å kunne få skoleskyss,må de nok gå på den nærmeste skolen,ja. Og der var det jo ikke akkurat snakk om noe avstand.

Gammel 16-01-12, 08:44   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

For å kunne få skoleskyss,må de nok gå på den nærmeste skolen,ja. Og der var det jo ikke akkurat snakk om noe avstand.

Det stemmer ikke, nødvendigvis. Mine går ikke på nærskolen og de har gratis skoleskyss. Vi måtte søke om det og fikk det innvilget.

When tomorrow comes
Gammel 16-01-12, 08:47   #10
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det stemmer ikke, nødvendigvis. Mine går ikke på nærskolen og de har gratis skoleskyss. Vi måtte søke om det og fikk det innvilget.

Mine går på nærskolen,men vi bor for nærme til at de har krav på gratis skyss,så jeg betaler buss. Jeg trodde man måtte gå på nærskolen for å ha krav på gratis skyss,det tok jeg som en selvfølge,men så har vi bare 3 barneskoler her i byen,så jeg er nok ikke oppdatert.

Gammel 16-01-12, 08:50   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Mine går på nærskolen,men vi bor for nærme til at de har krav på gratis skyss,så jeg betaler buss. Jeg trodde man måtte gå på nærskolen for å ha krav på gratis skyss,det tok jeg som en selvfølge,men så har vi bare 3 barneskoler her i byen,så jeg er nok ikke oppdatert.

Her er det fem km. til nærskolen og ni km. til den skolen ungene går på. Vi har hatt to barn på nærskolen men var ikke fornøyde og søkte dem over til den andre skolen som er en 1.-10. skole og virkelig kjempegod. Nå går alle gutta der og stortrives!
Det var litt styr med skoleskyssen da vi først søkte, men etter litt papirflytting gikk det i orden.

When tomorrow comes
Gammel 16-01-12, 08:44   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde latt ungene velge selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:46   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja var det 4 km? Jeg trodde det var 3. Kjipe greier.

Gammel 16-01-12, 08:51   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Man må nødvendigvis ikke gå på nærskolen men det må være over 4 km eller farlig skolevei. Vi bor mellom to skoler og kan velge. Den ene skolen er 4 km unna den andre 12 km unna, så det blir skolebuss (eller rettere sagt rutebussen) uansett hvilken skole man velger.

Gammel 16-01-12, 08:53   #15
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med bil er det 4,1 km. Når de sykler er det under 4 km. Ja jeg kjenner jeg er veldig i tvil. De er jo godt etablerte i klassene sine, og de blir helt skjelven når de snakker om å måtte bytte skole. Vi bor nærmt idrettsanlegget hvor de trener ukentlig, og det er mange gode grunner til å bli værende på den skolen de allerede går på. Skolen er meget bra, de har tett samarbeid med Høyskole, mye studenter, ressurser, prosjekter osv.

Jeg kjører ungene til skolen når jeg har fri eller hvis jeg har seinvakt, så sykler de hjem. Det er jo morgenene som er vanskeligst. Uff, jaja, det er snart vår og lysere tider, sant?

Gammel 16-01-12, 08:58   #16
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det går mot lysere tider men det er mange år frem til de er ferdige på skolen. Det høres jo ut som om de går på en veldig god skole. Jeg ville ha kontaktet den skolen som ligger nærmest og tatt en prat med de, samt pratet med naboer som har barn på den skolen. Så tatt en avgjørelse.

Gammel 16-01-12, 09:00   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde latt dem velge. Hadde strukket meg ganske langt om det var slik at de absolutt ikke ville bytte.

Gammel 16-01-12, 09:04   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ville ikke byttet. De er da store nok til å gå til skolen om morgenen også? I hvert fall kan de sykle begge veier når snøen forsvinner.

Har hatt mange elever som ikke har byttet skole i samme situasjon, og barna har mer enn gjerne gått noen ekstra kilometer for å slippe å bytte skole. Dessuten ville åpent landskap være det aller siste jeg hadde byttet til.

Gammel 16-01-12, 08:58   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hvis det er over 4 km med bil så kan det jo hende dere får skyss? Jeg ville søkt.

Gammel 16-01-12, 09:03   #20
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvis det er over 4 km med bil så kan det jo hende dere får skyss? Jeg ville søkt.

Det hadde jeg også gjort. Vi har 4,1 km til skolen og får det dekket.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.