Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Heklet hjelmlue til prematur?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-12, 11:56   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heklet hjelmlue til prematur?

Jeg har googlet litt rundt, men finner ikke oppskrift. Tenker at lue i dukkestørrelse må være det som kan ha sjans for å passe? Tar utgangspunkt i at babyen bli født i svangerskapsuke 34. Hvor stort ER egentlig hodet da?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 12:13   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heklet hjelmlue til prematur?

Min knøtt født i uke 32 brukte str 40 og 46 den første tida med klær. Prematurstørrelse altså. De mer erfarne damene på avdelinga fortalte at de brukte å kjøpe prematurklær til jentenes baby-born-dukker, fordi de passer akkurat, og på HM er de mye billigere enn BB på lekebutikken.

Så om vesla di har noen slike dukker, kan du jo låne og prøve. Heldigvis trenger de egentlig ikke så mye klær på sykehuset, men det er hyggelig å begynne å ta på egne klær på et tidspunkt. Sånn at det er din baby, og ikke sykehuset sin.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 12:19   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Få noen til å sjekke heklebøker til dukker på biblioteket.

Gammel 21-04-12, 12:19   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har prematurluer liggende. Både strikkede og bomullsluer. Minsten ble født 34+2, og han var 32 cm rundt hodet. Jeg mener jeg fremdeles har annet prematurtøy liggende også, om du er interessert. Det er størrelse 40-44 cm.

Gammel 21-04-12, 13:00   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips! Da vet jeg sånn ca. Hvilke størrelser jeg kan gå for. Jeg tror ikke han trenger hjelmlue og sånt med det første på sykehuset, men jeg må altså ha noe å gjøre her på sykehuset. :snart ferdig med babyteppe: Om ikke vi får brukt de så mye, er det uansett koselig.

Niobe: Absolutt interessert, sånn når vi passerer uke 28 og utsiktene er litt tryggere.

minibolle mai 2012
Gammel 21-04-12, 13:04   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Tuppa var født uke 34. 2260 kg 44cm lang. Men husker søren meg ikke hodeomkrets. Men kanskje 37?? Hun brukte ihvertfall hakket under vanlig nyfødt.

Gammel 21-04-12, 13:07   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Tuppa var født uke 34. 2260 kg 44cm lang. Men husker søren meg ikke hodeomkrets. Men kanskje 37?? Hun brukte ihvertfall hakket under vanlig nyfødt.

Tror nok 37 er mer normalt for fullgåtte. :-) Lillebror her, født 36+3, var 35 cm.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 13:10   #8
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Ah, da var det 34-35 billmrk har tre barn...

Gammel 21-04-12, 13:52   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine var hhv 31 og 33 cm (født i uke 34+1, 43 cm lange) og 34 cm i HO (født i uke 35+3, 47 cm lang). Tvilingene brukte str 44 lenge, og så 50 og så 56 frem til de var rundt 3 mnd. Minstemann passet såvidt str 44 en drøy uke før han startet på str 50.

Mye rimelig og fint prematurtøy på HM, ja, og så hadde de litt på Kappahl også (og Petit Bateu eller hvordan det skrives, har deilig prematurtøy).

Om du kikker inne på Amandra-prosjektet på facebook finner du mange fine prematuroppskrifter, men aner ikke om du finner heklede luer der. Uansett verdt et forsøk å spørre

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 14:34   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Niobe: Absolutt interessert, sånn når vi passerer uke 28 og utsiktene er litt tryggere.

Da har jeg noen uker på meg til å se hva vi har. Tenker på deg hele tiden.

Jeg fant forøvrig ingenting prematurtøy på H&M da minsten ble født. En av de ansatte sa at de hadde sluttet med det? Men jeg kjøpte brukte prematurklær derfra, så de har jo hatt en gang. Ellers vil jeg anbefale www.unik-kids.dk. De har ofte salg. Joha og Petit Bateau har mye fint. Jeg anbefaler omslagsbodyer i starten. Men vil liksom herje minst mulig med bittesmå nurk...

Minsten var 2100 gram og 44 cm, og jeg mener de sa han var gjennomsnittsstor, med tanke på svangerskapsuke. Altså, lå an til å være 3500 gram ved termin. Og da han var seks uker, så tror jeg han var ganske nøyaktig 3500 gram, og hadde fulgt sin kurve. Guri, jeg har glemt alt det der allerede.

Gammel 21-04-12, 14:57   #11
Sola

Sola sin avatar

Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Førstemann her var født i uke 33 + 4-5 og var 31 cm rundt hodet. Alle kjøpehuer var ALT for store! Husker at prematurklær var skamdyrt den gangen, tenk det er 11 år siden allerede.

Gammel 21-04-12, 15:01   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Takk for svar!

minibolle mai 2012
Gammel 21-04-12, 15:01   #13
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Måtte sjekke kortet til storebror, han var 29 cm rundt hodet, 40 cm lang og 1500 g lett da han ble født. De hadde trodd han skulle være større mtp lengde på graviditet og målinger gjort dagen før.

Selv om de ikke trenger mye klær, så er ei lue godt å ha når de skal ligge på brystet og kose. Og etterhvert som de får være mer ute. Er de små, så trenger de mer ekstra hjelp til å holde på varmen - sånn at de kan la alle kalorier legge seg som babyfett rundt om på kroppen.

Gammel 21-04-12, 15:02   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Å, jeg husker hvordan klær jeg trodde var bittesmå, var alt for store til minsten. Det var enkelte i plagg i str. 50 som jeg tenkte at han sikkert kunne bruke, men han svømte jo i dem. Særlig i vidden. De på nyfødtintensiven synes det var veldig bra at jeg hadde ull til minsten, for det var kroppsvarmen han slet mest med i starten. Det var vel egentlig det eneste han slet med, i tillegg til å holde seg våken lenge nok til å få spist.

Gammel 21-04-12, 15:13   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Er det med regulering av kroppstemperatur jeg tenker på ja. Får søke litt mer rundt etter oppskrifter. Får heller få svigermor eller mamma til å strikke om jeg bare finner strikkeoppskrifter.

minibolle mai 2012
Gammel 21-04-12, 15:28   #16
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Her er strikkeoppskrifter til premature: https://nostebarn.no/itemimages/info...ler_minste.pdf

Gammel 21-04-12, 15:43   #17
Sola

Sola sin avatar

Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min mor strikket dukkeklær til oss, husker spesielt en jakke som vi brukte lenge. Luene var for store, tror dukkehoder er unormalt store.

Hun hadde på forhånd strikket hentesett til oss, en hel dress i tynt ullgarn. Den brukte vi som utenpå-dress

Gammel 21-04-12, 15:51   #18
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Snuppa hadde 31 i hodeomkrets (kun to uker prematur), og til henne brukte vi tynne luer i ull fra Joha i begynnelsen. Jeg husker ikke størrelsen, men hun svømte i hvertfall ikke i dem. Joha har også prematurklær, og er generelt nette i fasongen. Til den nyankomne, som hadde litt mer normale 34 i h.o. har vi også lue fra Joha, i str. 37, men den er litt for stor.

Ellers: Hva med å strikke en sånn "djevellue" i rettstrikk? De sitter i hvertfall veldig godt på hodet.

Gammel 21-04-12, 15:57   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Jeg tenker også på sånn djevellue, de ser kule ut, og er veldig lette å strikke. Rett fram og tilbake, bare feller av og øker sånn at den får rett fasong.

Gammel 21-04-12, 16:11   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Fant oppskrift på heklet djevellue som passer til babyborn. Hvor store er de rundt hodet?

Mine to andre var 34 og 36 rundt hodet ved termin.

minibolle mai 2012
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.