Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 18:29   #1
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Utrop

"Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

http://bil.aftenposten.no/bil/--Livs...lig-21811.html

Alltid morsomt å kjøre denne på facebook med noen knallharde påstander...
"Vi måtte snu når hun var 2 år fordi det var så trangt osv osv osv..."

Vel så viktig som luftambulansens hjerneslag kampanje som går om dagen er å få slutt på idiot sikringa av barna våre i bilene.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 20:36   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg lenka til den på fb, og fikk kommentar om at det var altfor dyrt for normale barnefamilier om loven ble endret, for de hadde ikke råd til biler med god nok plass.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:21   #3
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Hjelpe meg for et argument, Celebelen!

Jeg linker til fremming av bakovervendt innimellom på fb, det er trist hvor mange liker eller positive kommentarer som kommer. Skriver jeg derimot at jeg fikk roser med mannen, eller at hønene har lagt monsteregg, ja da likes og kommenteres det noe voldsomt....

Gammel 15-06-12, 12:09   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Jeg linker til fremming av bakovervendt innimellom på fb, det er trist hvor mange liker eller positive kommentarer som kommer. Skriver jeg derimot at jeg fikk roser med mannen, eller at hønene har lagt monsteregg, ja da likes og kommenteres det noe voldsomt....

Forventer du virkelig at folk skal kommentere eller "like" en link om barnesikring?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 12:11   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Hjelpe meg for et argument, Celebelen!

Signerer dette. Bakovervendt samt tilstrekkelig sikring av også større barn er en stor kampsak for meg, og jeg linker flittig på FB til slike artikler. Sjelden respons ja... Men så tenker jeg at jeg håper det synker litt inn også, får dem til å tenke.

Jeg tror mye går på uvitenhet. Passer ikke stolen de har - ja, så gjør ingen andre det heller. Få vet at en stol kan gi hav av plass i en bil - både for barnet og den voksne - mens i en annen bil gi lite plass. Og jeg blir ganske fortvilet når foreldre sier at barnet ikke lenger vil sitte bakovervendt eller når de er større; sitte i beltestol. Når er det barnas valg hvordan de skal sikres i bil?! Hva tenker foreldrene på når de lar barna bestemme slik?! Svaret er jo klinkende klart - vil du ikke sitte i stolen så kan du heller ikke kjøre bil! Enkeltpenkelt sier nå jeg.

Bilsikring må inn som et viktig tema fra helsesøstrene og helsestasjonen. Gud bedre, så mye uviktig som blir informert om fra den kanten, og bilsikring er et tema som gjelder liv og død faktisk. Vis videoer fra TT - forskjell på bakovervendt vs forovervendt. Få dem til å se forskjellen - så må jeg bare betrygge meg med at 'hvilke foreldre velger da å sikre sitt barn forovervendt'.

I'm preaching to the choir here, men måtte bare få det ut

Gammel 14-06-12, 23:19   #6
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

For de fleste er det nok mer snakk om en prioritering nå bil skal kjøpes - det er en del som ikke vil få den "kule bilen de helst ønsker seg" hvis det skal være plass til ungene på en sikker måte.

Først og fremst ser det ut til at vi må få på plass skikkelig straff for dem som ikke sikrer ungene overhode. Tap av førerkort, noe det allerede er hjemmel for, bør brukes utstrakt. Flere i bilen med førerkort = ta fra dem alle førerkortet. Men det er jo aldri kontroller heller. Har kjørt bil nå i 16-17 år og har blitt stoppet langs veien ÉN gang (promillekontroll midt på natta på E18).

Gammel 14-06-12, 23:26   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får sikra unger skikkelig i de aller fleste biler om man ønsker/må. Men når det er greit å gjøre det annerledes flagrer unnskyldningene. Hvis det blir slik at man må sikre dem ordentlig hvis de skal være med i bilen kommer folk til å finne løsninger også. Vi hadde bakovervendte treåringer i en vesentlig mindre bil for 7 år siden. Det gikk det også.
Jeg mener lovverket må nærme seg anbefalingen, hvertfall for de yngste barna.

Gammel 15-06-12, 10:18   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror en del faktisk bare synes det er enklere å ha dem forovervendt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 10:37   #9
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg tror en del faktisk bare synes det er enklere å ha dem forovervendt.

Og billegare. Beltestol får du jo for 300 kr på Biltema, men skal du ha ein bakovervendt stol for like stort barn så må du på ein billeg dag ut med det ti-dobbelte. Og den frå Biltema er godkjend, så då må den jo vere bra nok?!?

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 12:50   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Og billegare. Beltestol får du jo for 300 kr på Biltema, men skal du ha ein bakovervendt stol for like stort barn så må du på ein billeg dag ut med det ti-dobbelte. Og den frå Biltema er godkjend, så då må den jo vere bra nok?!?

Det er vel akkurat det som er poenget i artikkelen? At selv om det er godkjent og lovlig, så betyr ikke det at det nødvendigvis er godt nok. Boxette er godkjent og lovlig, men oppegående foreldre sikrer de minste i bakovervendt bilstol fordi det er sikrere. Forovervendte stoler til ett-toåringer er også godkjente og lovlige, men de er IKKE det sikreste og beste alternativet. Ja, ordentlig bilsikring koster mer enn beltestolene fra biltema, men det er en investering i barnets sikkerhet. I et worst case senario kan det skille mellom liv og død.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 12:10   #11
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mye av problemet ligger i at det er lett å tenke at godkjent er bra nok. Hvis det hadde vært så innmari viktig, hadde det vært påbudt, osv. Også er det enklere å finne fremovervendte barneseter enn bakovervendte. Jeg leter etter et sete til å ha i bilen til kjæresten min, og har mange ganger ønsket at poden var så stor at han kunne snues, for det er mye mer å ta hensyn til når det skal være bakovervendt.

Jeg synes Trygg Trafikk sin radioreklame er fin. Sikkert veldig provoserende, men det tror jeg trengs.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 12:18   #12
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror snart yngste her er eneste i området her og i bhg som sitter bakovervendt. Virker som mange snur veldig tidlig.

Gammel 15-06-12, 12:29   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også at problemet er at spriket mellom "godkjent" og "godt" er så stor. Folk tenker at når det er en forskrift, er godkjent godt nok.

Gammel 15-06-12, 13:05   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo bare å montere babystolen forovervendt. Så skriker ikke ungen så masse når man kjører i 9 timer i strekk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 15:16   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er jo bare å montere babystolen forovervendt. Så skriker ikke ungen så masse når man kjører i 9 timer i strekk.

Og så får man tak i smokken mye lettere dersom barnet mistet den.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 16:06   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Og så får man tak i smokken mye lettere dersom barnet mistet den.

..

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 13:45   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når billigere butikker (BabyKos f.eks.) i tillegg har inkompetent personale som heller selger forovervendt enn bakovervendt, fordi det gjorde hun med sine barn for 20 år siden og det gikk jo bra, så blir det som det blir. Desverre.

Knøtteliten vil veldig gjerne sitte i beltestol, så om hun fikk bestemme hadde hun sittet i brorens stol.
I hundremeterskogen får ikke barn bestemme slikt, men gud vet hva som finnes der ute. Jeg har sett en haug med hårreisende eksempler på vei til/fra barnehage og skole. :det er jo så kort vei:

Gammel 15-06-12, 17:42   #18
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Når billigere butikker (BabyKos f.eks.) i tillegg har inkompetent personale som heller selger forovervendt enn bakovervendt, fordi det gjorde hun med sine barn for 20 år siden og det gikk jo bra, så blir det som det blir. Desverre.

Hjelpes. Vi fikk av og til sitte i bagasjerommet til og fra butikken på hytta som barn, men jeg har ikke tenkt å la Lille Ville gjøre det samme av den grunn.

Ville (nov. 07)
Gammel 15-06-12, 17:55   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg satt laus har jeg blitt fortalt, som 3-4 åring, til pappa måtte bråbremse for en rev i Sverige. Hos neste bilforhandler fikk de montert inn seler bak.

Sist redigert av Dronningen : 16-06-12 kl 11:22.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 09:47   #20
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

Da jeg tok teorikurs, ble vi vist bilder av trafikkofre fra en av akuttavdelingene, blant annet av et barn som hadde sittet løst i baksetet. Hadde jeg ikke vært beltebruker før, hadde jeg i hvert fall blitt det da. *grøss*

Ville (nov. 07)
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.