Barnehagefrokost utenom kjernetiden
I barnehagen hvor jeg har barn er det en stadig tilbakevennende diskusjon. Barnehagen serverer frokostbuffet mellom kl 8 og 9 om morgenen. Det er brød og pålegg av forskjellig slag som ungene enten smører selv eller får hjelp til å smøre. Dette dekkes av matpengene på kr 300 (og disse matpengene inkluderer også lunsj). Kjernetiden er mellom 9.30 og 14, og da ønsker barnehagen at ungene skal være på plass i det tidsrommet eller i hvert fall ha fått beskjed om årsaken til fraværet.
En del barn spiser ikke frokost i barnehagen. Foreldrene til noen av disse barna synes det er urimelig at de må betale for et måltid de ikke nyter godt av, og at dette er særlig relevant siden måltidet er utenom kjernetiden.
Hvordan gjøres dette i andre barnehager hvor det blir servert frokost?
Jeg mener at så lenge alle barn kan få frokost hvis de vil, så er det greit at alle betaler for den. At noen velger å ikke spise i barnehagen er et valg man selv har tatt, og at det derfor ikke er urimelig at frokost inkluderes i matpengene. Er jeg da urimelig?
Jeg sitter i SU i barnehagen og vi har for tiden (og egentlig alltid) en svær diskusjon rundt dette med mat. Jeg blir litt matt, men nå er det bare et år igjen og jeg skal fortsette jobben.
Sist redigert av Tjorven : 02-08-12 kl 11:34.
|