|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Nanoteknologi - er du med?Det kommer stadig nye produkter som inneholder nanopartikler. Det er grunn til å være skeptisk, særlig overfor nanoprodukter som brukes direkte på hud, eller i form av spray/pulver som lett kan innåndes. Nanopartikler har gjort stor skade i dyreforsøk. Men det er ikke forsket på langt nær nok. Industrien kan bruke slik teknologi nesten fritt som det passer dem. Lovgiving er mangelfull, det samme er risikoanalyser og dokumentasjon. Ikke er det krav om å merke produkter med nanopartikler heller. |
![]() |
![]() |
#2 |
<*(((<
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Jeg kan ikke så mye om nanoteknologi i hverdagen, men akkurat at nanosølv kan være skadelig lærte jeg nylig via en bloggpost (Helsesskadelig bokser beskytter mot ufarlig stråling, verd å lese).
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Nanoteknologi i seg selv er ikke et skummelt begrep. Jeg kan lite om hvordan utviklingen går men vet at man ser store muligheter i den medisinske verden. Blant annet med å frakte medisiner til riktig plass i kroppen. Mener å husket at illustrert vitenskap hadde en fin artikkel om dette for en stund tilbake.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?
Ja, viktig poeng. Jeg fokuserte på det negative, men det er ikke tvil om at nanoteknologi kan forbedre mange produkter og være svært nyttig. Mange eksempler på dette i den første linken min til forskning.no - det må vi få frem. Problemet hittil er vel at man ikke har helt oversikt over hva som er nyttig og hva som kan være skadelig. Så nettopp, vi må være litt føre var foreløpig. |
![]() |
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Ah, det minner meg på et salgsmøte jeg var på en gang, om sølvplaster som skal fremme tilhelingen av sår og drepe bakteriene i såret. Plasteret inneholdt frie radikaler som skulle effektivisere sårtilhelingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Det med plaster synes jeg virker ekstra suspekt i forhold til at nanopartikler kan trekke inn gjennom huden. Det må jo være mye større fare for dette der huden er skadet. |
![]() |
![]() |
#8 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Ja det er jeg obs på, vært det minst 3 år. Vet at slike spraybokser, såpe til bil er utsatt. Sånn at flekker ikke skal feste seg.
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Jeg er IKKE ledd for ionisert sølv i vann. Dette er gammel teknologi når det gjelder å holde vann ferskt. Nå viste ikke Egypterene helt hvorfor, men det virket. Å putte en sølvdollar i vanntønna var vanlig på prærien i USA. Det er nanoteknologi det også. De viste ikke hvorfor men vannet fortsatte å være rent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Jeg vet ikke hva Agyria er. |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Den artikkelen om sølv og fisk var det vel snakk om plastpartikler ikke sølv.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Nanoteknologi - er du med?Det har jeg også lest, at mange av alternativene til nanoprodukter kan være verre mhp skadelige tilsetningsstoffer. Jeg mener likevel industrien bør være mer restriktive til man finner ut mer om evt. skadevirkninger. |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Du må huske at naturen selv kan doser "nanopartikler" i f,eks vann. |
![]() |
![]() |
![]() |