|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Følge miljøfartsgrensen?Jeg følger miljøfartsgrensen på ring 3. Den er 60 km/t. Jeg føler at jeg er ganske alene om å faktisk kjøre sakte nok. Dette er jo egentlig en god vei med 80 km/t fartsgrense sånn ellers.
|
|
|
|
#2 |
|
Ute på tur
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?Jeg er ikke helt lovlydig på ring 3, må jeg innrømme
|
|
|
#3 |
|
Ute på tur
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?Men jeg syns egentlig ikke det er noen forskjell på å bryte en miljøfartsgrense som en annen fartsgrense
|
|
|
#4 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?
Kapasiteten i rushtiden tilsvarer en maksfart på 59km/t. Derfor blir det ikke trafikkkaos pga miljøfartsgrensen.
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Nå har jeg funnet ut at dette var bare tull
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?Jeg sliter med å holde 60 km/t på Ring 3. Da må jeg i tilfelle bruke cruise control. Jeg er vant til å ligge i 90 km/t på den veien, og da føles det skrekkelig sakte å ligge i 60. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Helt konge
|
Jeg også. Jeg må innrømme at jeg ofte sliter med å holde meg til fartsgrenser, spesielt de fra 60 km/t og oppover |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?Martis: akkkurat mitt poeng også. Å kjøre i 80 på ring 3 er jo ikke trafikkfarlig, men det er miljøfarlig om vinteren. Jeg synes jo i prinsippet at det er minst like ille.
|
|
|
|
#9 |
|
Peppy!
|
Er det egentlig det? Slik jeg har skjønt det så er miljøfartsgrensen omstridt. Miljøeffekten av å redusere hastigheten fra 80 til 60 km/t ble testet på en vei her for et par år siden (husker ikke hvilken vei det var). Resultatene viste mindre svevestøv ved å senke fartsgrensen. Men det ble i undersøkelsen ikke tatt hensyn til at mange bilister valgte å kjøre andre veier når fartsgrensen ble redusert på testveien. Forskere anser derfor denne testen for meningsløs, og dette er all empirien som ligger bak beslutningen om å redusere fartsgrensen på Ring 3. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
Audacious
|
Hvis man er usikker på effekten totalt sett fordi det kan hende at en del mennesker velger å kjøre på andre veier (uten miljøfartsgrense) så rokker jo ikke det ved at det er en effekt ifht. svevestøv av å senke farten fra 80 til 60 for de bilene som kjører der? Hva i all verden slags argumentasjon er dette for å kjøre over fartsgrensen når man faktisk bruker den veien?
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
Det var ikke det jeg prøvde å si. Det er konklusjonen som er omdiskutert, om det overhodet reduserer mengden svevestøv ved å kjøre saktere. Altså at det ikke har noen miljøeffekt å kjøre saktere. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Audacious
|
Skriver du i ditt første innlegg. Men du sitter tydligvis på forskningsresultater du ikke vil dele med oss? Heldigvis er ikke alle forskere like gniene.
Når effekten på Ring 3 (og riksvei 4) har vært mindre enn man først regnet ut fra så er det fordi så mye av trafikken der uansett går i under 60 km/t i rushtida. Men det er jo ikke et argument for å ikke kjøre i 60 uansett hvor mye/lite trafikk det er.
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Nei, nå må du gi deg. Hva er det for en måte å diskutere på? Her ser du hva jeg skrev:
Jeg har overhodet ikke prøvd å fabrikere forskningsresultater. Jeg skrev åpent at jeg hadde fått en forståelse av at det var omstridt. Gjennom diverse artikler i Aftenposten. Og at jeg derfor mente det var lite motiverende med en miljøfartsgrense som ikke nødvendigvis hadde god effekt på miljøet. Det er ikke til å se bort fra at en slik fartsgrense har samfunnsøkonomiske kostnader ved at det blir større kødannelse. Samfunnsøkonomiske forhold må selvfølgelig veies opp mot miljømessige gevinster. Det var poenget mitt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?OK. Kanskje stoler jeg for mye på byråkratiet. Jeg har liksom trodd at hvis man gjør noe sånt så var det godt dokumentert at det hadde effekt.
|
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Sv: Følge miljøfartsgrensen?Jeg forsøker å ligge i 60, men det er jammen vanskelig når man dermed sinker trafikken. Sist gang lå jeg vel i 65-70. Det var relativt mye trafikk, og mange som skulle på fra høyre. Da fikk jeg jo valget mellom å bremse ned mye eller legge meg i venstre. Jeg valgte som regel det siste, og da er det vanskelig å komme seg inn i høyre felt igjen. Da kan man altså ikke ligge i 60.
|
|
|
#18 |
|
Kidding, right?
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
saftig
|
Jeg må bare spørre, for jeg lurer så veldig: Hvorfor ligger du i "minst 80" når fartsgrensen er 70? Jeg syns det er temmelig arrogant, faktisk.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|