|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
KlassereiseInteressant skrevet om klassereise i dag. Sist redigert av daffy : 05-02-13 kl 17:03. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KlassereiseMin bror og jeg har vel ikke klassereist noe særlig egentlig selv om vi begge har litt høyere utdanning enn våre foreldre. Det var aldri spørsmål om vi skulle studere videre etter vgs, men heller spørsmål om hva. Han ble advokat, jeg ble siviløkonom. Vi er vel egentlig vokst opp i middelklassen som beskrives her med mye bøker, ferier til utlandet, Dagsrevyen, en far som satt i mange styrer og reiste endel ifm. jobb osv. Vi var de første i vennekretsen som fikk nintendo håndholdte spill, walkman og tv spill (pga utenlandsreisene hans). Pappa klassereiste heller ikke. Farfar var bankmann og ble banksjef. Mamma reiste nok litt. Tror ikke mine besteforeldre på den siden hadde høyskoleutdanning, men min morfar var kaptein på tankskip og seilte ute og var krigsseiler. De var de første i deres vennekrets som fikk kjøleskap!
05 og 08 Sist redigert av millact : 05-02-13 kl 21:30. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: KlassereiseJeg har reist litt, mest i utdannelse. Foreldrene mine har ingen utdannelse, men de jobbet seg oppover og vi tilhørte lavere, eller kanskje en ny middelklasse. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i artikkelen. Og den ligner teorier jeg har lest om klasser og lag i samfunnskunnskap og markedsføring, men jeg synes teoriene er enkle og svært stigmatiserende.
|
|
|
|
#5 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KlassereiseTankevekkende. Jeg har ikke foretatt noen klassereise, og har nok vokst opp i den middelklassen som beskrives her. Begge foreldrene mine har universitetsutdannelse som er lenger enn min.
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: KlassereiseJeg har klassereist bare litt, søsteren min og jeg er de første med universitetsutdannelse, men foreldrene mine er beleste og vi ble lest for og lærte å spille piano og hadde fullt av bøker i hus, minst to aviser daglig og pappa fikk seg høgskoleutdanning etterhvert. Og så var vi på høstutstillingen hvert år og var ofte på museer og av og til i teater så jeg er nok fra et relativt møblert hjem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Klassereise
Her er jeg også, bortsett fra at pappa og ene broren min hadde BI-utdannelser og den andre broren min tok høyskoleutdannelse. Jeg er dog den første kvinnen i min familie på både mamma og pappa sin side til å ta høyskoleutdannelse. Nå kommer snart kusinene mine etter med universitetsutdannelser, så jeg er glad for den utviklingen.
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Sv: KlassereiseNja, jeg har vel egentlig reist en liten bit, faktisk. Foreldrene mine var begge de første i sin slekt som fikk ta gymnaset (og den eneste i sin generasjon). Faren min stod med et nødskrik, tror jeg, mens mamma var mer av et skolelys. Jeg har kun to tanter, og ingen av dem har mer enn åtte års skolegang (framhaldsskole). Jeg var den aller første i slekta som noen gang satte mine bein på et universitet - og jeg endte med hovedfag og veldig gode karakterer.
|
|
|
|
#9 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: KlassereiseJeg er på stedet hvil. Det er også foreldrene mine og min bror.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: KlassereiseSelv om jeg ikke har klassereist selv, så har jeg mange venner som har det. Jeg har vokst opp i et miljø med representanter fra alle lag, og det har vært verdifullt. Jeg vet om mange hjem lik det som beskrives i kronikken. Det er minst like mange gamle klassekamerater som ikke har foretatt en reise, men som er igjen i arbeiderklassen. Derfor er jeg veldig opptatt av at Hiawta skal vokse opp i samme mangfold.
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: KlassereiseSpennende kronikk, velformulert. Mine besteforeldre var arbeiderklasse og mine foreldre arvet innbitt AP og sosialistisk ståsted. Min far tok ingeniørutdannelse og mamma regnskapsdame før hun ble syk og ufør. Men de føler seg nok arbeiderklasse. Jeg har kun uferdig ex.phil og et år skole etter videregående, men giftet meg med en med mastergrad og har grei jobb i innenfor finans. Men kjenner ikke igjen dette med kun såpeserier og camping. Det har vært mye nyheter og aviser hjemme samt sterke politiske meninger og diskusjoner. Vi hadde hytter, nye firmabiler og råd til utenlandsturer. Jeg er oppvokst i villastrøk på beryktet sted på østkanten av Oslo og må si jeg har møtt min dose av fordommer fra folk fra andre sosiale lag og andre steder i Norge. Spesielt når jeg purung begynte å jobbe i finansmiljøet.
|
|
|
#12 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: KlassereiseJeg har reist et stykke. Jeg er den første i slekta på både mors og fars side med en universitetsgrad, men foreldrene mine, spesielt min far, reiste mye lenger. Han var fra arbeiderfamilie og mor er fra småbondeslekt. Begge sluttet på skolen etter folkeskolen - mor for å helpe til hjemme på gården og far for å jobbe. Far tok noen år seinere et sekretærkurs, og mor gikk på noen aftenkurs. Mor var hjemmeværende mens vi var små, men hun begynte å studere på Blindern da hun var over femti, flinke dama! Hun fikk til slutt en cand mag og tyve år i full jobb. Far ble etterhver selvlært leder i en stor organisasjon uten noe mer utdannelse. Men det var mye skjønnlitteratur og aviser hjemme, og vi spilte piano og bodde i et middelklassestrøk (riktig nok i tjenesteleilighet og med dårlig råd). Sambo har nok på det viset gjort en lenger reise enn meg.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 05-02-13 kl 19:18. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: KlassereiseJeg modererer meg til å si at jeg også er omtrent på stedet hvil. Når jeg tenker meg om var mitt barndomshjem minst like middelklasse som det hjemmet jeg har skapt selv er. I den grad jeg er middelklasse da. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KlassereiseJeg har nok flyttet fra arbeiderklasse til middelklasse.
|
|
|
|
#15 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Den der har jeg møtt fra ganske tidlig alder, men veldig synlig når vi ble gamle nok til å dra på byen, dro på reiser, men spesielt i arbeidslivet i miljøer det var mye statusjag og høy utdannelse. Det er synd, det er med på å oppretteholde dette skillet mellom øst og vest, holde i live alle fordommer begge veier. Alltid litt sånn; å, finnes det villaer på østkanten. Åh, går det an at noen har utdannelse og tjener penger på østkanten. Åh, blir ikke alle hasjrøykere og sosialklienter. Åh, tør du bevege den på den siden av byen, det må være farlig. Næmen, skal vi på denne siden på julebord, jah du, da må det være Østmarkseteren, det er det eneste stedet som er fint nok på denne kanten.
|
|
|
#16 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Dette er mannen min skikkelig preget av og det er så irriterende! Han hater min "mauling" av ikke-karbohydrater.
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: KlassereiseJeg føler ikke jeg har klassereist selv, men foreldrene mine har det, spesielt mor mi. Mor kom fra en lutfattig familie, mormor og morfar flytta fra fattige kår på kysten av Trøndelag og til østlandet, hvor de begynte livet som gårdsarbeidere - hvert år en ny gård, alt etter hvor arbeidet bød seg. Søskenflokken var stor, så utdannelse var noe guttene fikk. Man kastet ikke hardt opparbeidede penger bort på å utdanne jentene, de skulle jo bare gifte seg og bli husmødre.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 05-02-13 kl 17:42. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: KlassereiseJeg har reist et godt stykke.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: KlassereiseForeldrene mine gjorde klassereisen, det samme med en av foreldrene til min mann.
|
|
|
#20 |
|
Gal kattedame
|
Sv: KlassereiseJeg har reist et lite stykke, mannen min har reist mange mil !
En, to, tre, fire What you give is what you get in return. Sist redigert av Susse : 05-02-13 kl 19:02. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|