|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() The hunger games (bok/film) og alderJeg hører på lydboken på engelsk og er utrolig fascinert. Klarer ikke å legge den fra meg. Jeg googlet litt og så litt på YouTube, trailere og klipp fra filmen. Og er dypt sjokkert både over at dette er en ungdomsbok og den har 11-årsgrense. Nå anser jeg 11-åringer som barn, ikke ungdom, men det kan vel diskuteres. Barn som dreper barn, myndighetspersoner som så til de grader misbruker sin makt og så videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderVi så filmen forrige helg, og snakket hjemme om at vi ikke ville vist den for vår 11-åring. Men nå har ikke vi så store barn, så mulig jeg sier noe annet om noen år.
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderJeg tenker at dersom en film eller en bok ikke er skumlere for barnet enn at det er spennende og ikke blir redd, så er det greit.
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderJeg synes bøkene er helt opplagt ungdomsbøker, og lurer litt på hvorfor dette sjokkerer deg? Tematikken er selvsagt "voksen" nok, men det er jo både presentert og skrevet og formidlet på en måte som skal treffe og engasjere ungdom. Jeg ville syntes den var altfor lettvint, eller hva man skal kalle det, som voksenroman - og da mener jeg som sagt ikke tematikken, men måten den presenteres og behandles på. Det å la hovedpersonen være en tenåring med begrenset forståelse og ganske mye naivitet gjør historien enda mer brutal for meg som voksen leser, men det gjør den samtidig mye mer tilgjengelig for en ung leser.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alder
Men det er jo en ganske uskyldig bok der stort sett det "sjokkerende" er at folk har sex og liker det. Det synes jeg blir noe helt annet enn historier som er skremmende og gruvekkende.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderAvsporing om boken: En ting jeg tenkte på underveis i bokserien, var hvorvidt vestlig ungdom som leser bøkene og engasjerer seg i den, og sikkert identifiserer seg med Katniss (eller en av kjærestealternativene hennes) innser at de faktisk ikke er dem, men at de tvert imot er det rike, bortskjemte, livsfjerne TV-publikummet i Capitol.
![]() |
#7 |
Unik
Er selvsagt ikke det samme, men like fullt en bok som normalt er beregnet for voksne og ikke finnes på barneskolebiblioteket, vil jeg tro. I min oppvekstkrets ble den heller ikke sett på som "ganske uskyldig", altså - selv om det kanskje blir noe annet i disse 50-shades-tider.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Neida, det er jeg klar over, poenget mitt var bare at det at 11-åringer kan lese om sex uten å ta skade av det ikke nødvendigvis er et godt argument for at de kan lese om grusomheter mot barn uten å ta skade av det.
![]() |
#9 |
Unik
Jeg har ikke lest 50-shades bøkene. Men har vanskelig for å se for meg en skolebibliotekar anbefale Uten en tråd til en barneskoleelev, altså. Men jeg er kanskje naiv.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Eller slavejenta i Røvet av vikinger, som blir gruppevoldtatt fordi hun stjeler mat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Unik
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderJeg tenker det er stor forskjell på 11-åringer og 14/15-åringer. Mye skiller i de årene. En 11-åring kan være veldig moden, eller veldig barn (og noen er begge deler). Jeg leste feks Men tankene mine får du aldri i 14-årsalderen. det betyr ikke at jeg ville anbefalt elelr syntes det var kurrant at en hvilkensomhelst 11-åring leste den.
![]() |
#12 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderDet er akkurat slike innspill FP er så bra på. Jeg skal snart avgårde og blir for alle praktiske formål uten nett noen dager. Men jeg må komme tilbake til denne tråden. Jeg synes jeg får mange bra synespunkter her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Jeg ble ikke anbefalt noen av de bøkene der (med unntak av Brave new world, som Skilpadda anbefalte meg). Jeg synes det er stor forskjell på å anbefale en bok til et barn og på å nekte barnet å lese en bok det har funnet frem til selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderMin snart-11-åring har verken lest bøkene eller sett filmen. Men hun har heller ikke hatt noe ønske om det. Hadde hun hatt lyst hadde hun fått lov. Jeg syns filmen er ganske "snill" i forhold til bøkene, men det er mulig jeg er farget av at jeg så den på en bitteliten skjerm på flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Ja.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderJeg tror jeg hadde blitt ganske overrasket over at barnet mitt kom hjem med 50 shades, anbefalt av bibilotekaren, altså. Har jeg blirr kjempesnerpete? Jeg har jo ikke lest de, så mulig jeg tar feil.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Jeg tipper at Sonja S. mente at gutten hadde fått Hunger Games anbefalt, men er enig i at det så pussig ut med den siteringen.
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderBåde jeg og datteren min (og moren min!) har lest bøkene og vi elsket de. Datteren min er 11.
Datteren min er akkurat begynt å orientere seg i nyhetsbildet, og der finnes det jo mye verre historier, så jeg personlig opplever ikke dette som relevnt. Jeg så filmen alene først og den er mye mindre ille en boken synes jeg. (spesielt slutten var dempet veldig)
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: The hunger games (bok/film) og alderEventuelt undervurderte jeg hvor god kjemi han hadde med bibliotekaren.
![]() |
#20 |
Unik
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|