|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() Pynt til kake for melke- og glutenallergikerJeg får besøk av ei nabo og hennes sønn i morgen. Hun skal ha med pølser og jeg skal lage pommes frittes. Men så ville jeg ha noe godt etterpå og har en allergivennlig sjokoladekake (som jeg vet de kan ha) i fryseren.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pynt til kake for melke- og glutenallergikerDet meste av kakepynt er laga på rismel, så det går fint. Det same med konditorfarge/ cacas. Kva med å pynte med bilar (altså godteriet, ikkje verkelege bilar) i staden for seigmenn?
![]() |
#4 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Pynt til kake for melke- og glutenallergikerDet er laktose i en del av de "kulene", men ikke i dinosaurstrøssel. :bidrar:
![]() |
#5 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Pynt til kake for melke- og glutenallergiker
De fleste typer strøssel som inneholder hvitt, inneholder gluten. Jeg var på Panduro og leste nøye på all strøselen der siden vi skulle få besøk av ei jente med cøliaki. Bortsett fra en del av strøsselen der, var resten av kakepynten fri for gluten i allefall. Både sukkerpasta og candymelt var glutenfri. Sjekket ikke med tanke på laktose da. Det er også verdt å merke seg at det meste av sjokolade inneholder spor av gluten, jeg synes det er enklest å lage sjokoladesmørkrem med ren kakao.
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Pynt til kake for melke- og glutenallergikerDu kan kanskje pynte med Non Stop, de originale med mørk sjokolade. De er i hvert fall OK for melkeallergikere. Når du sjekker for ting som glutenallergiere kan reagere på så er visst malt en "skjult" kilde som vi som ikke er vant til å ta sånne hensyn i det daglige kan gå i baret på.
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
Selv 70% kokesjokolade inneholder spor av gluten, og den lille jenta jeg kjenner med cøliaki, blir syk av selv så små mengder, så nonstop er ikke trygt å satse på.
![]() |
![]() |
#8 |
lettere utlada
|
Nei, han tåler ikke nonstop så det utgår.
![]() |
#9 |
snur
|
Synes jeg har sett at det er melk i de også nå.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pynt til kake for melke- og glutenallergikerEg pleier å droppe alt som kan innehalda spor av...... (putt inn det som passer), så er eg sikker. Særleg siden me omgås ein liten tass med hyperallergi mot egg og nøtter.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|