Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen "tvangstanker"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-13, 11:12   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du noen "tvangstanker"?

Jeg holder på med hjemmeeksamen, så jeg må selvsagt prokrastinere ...

"Tvangstanker" fordi jeg tenker på de litt morsomme variantene som flere kan kjenne seg igjen i, ikke av typen OCD som trenger behandling.

Selv har jeg f.eks. lukke-mani på kjøkkenskapsdører, kommodeskuffer og lignende.

Det har gått sport i å kommentere at en "får vondt i OCD-en" på jobben, den ene mer kokko enn den andre.

[Disclaimer: Dette er selvsagt ikke på noe som helst måte ment til å gjøre narr av dem som sliter med tvangstanker på ordentlig!]

Gammel 09-12-13, 11:14   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noen "tvangstanker"?

Tja. Jeg teller ting. Trappetrinn, skritt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:15   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en med lukkemani melder seg. Jeg får fnatt av familien til mannen min, ham selv inkludert - de må alle ha blitt kollektivt låst inne i et trangt skap en gang i tiden, for ingen av dem er fysisk i stand til å lukke en skuff eller ei skapdør bak seg. Så jeg flyr og lukker det for dem, for jeg får neller av at skap og skuffer står og gaper mot meg.

Sist redigert av Inagh : 09-12-13 kl 11:33.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:15   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må sitte på fast plass i lunsjen, hvis ikke spiser jeg ikke.

Jeg må ha kaffekopp som matcher et eller annet. Det kan være kjolen, skoene, undertøyet, humøret, hva som helst, men det må matche noe. (Den beste matchingen er den du bare vet om selv. )

Gammel 09-12-13, 11:16   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom på dette etter at jeg kom inn på toalettet på jobb og alle dørene stod vidåpne. Får fnatt langt inn i sjelen, og må innrømme at jeg tenkte at det sikkert var en som bodde alene som hadde vært der sist.

Gammel 09-12-13, 11:17   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Åjha! Lunsjen!

Jeg sitter aldri/sjelden med ryggen mot døren.
(Ikke så mye tvangstanker i utgangspunktet, det kommer helt vill og kreise practical joke-periode på jobb.)

Gammel 09-12-13, 11:18   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker at fliser og brostein passer til steglengden min.

Gammel 09-12-13, 11:22   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Det er en grunn til at man har dører på skap! De skal skjule alt som er inni skapene - ergo skal de være igjen! Samme med døren til oppvaskmaskinen, mannen lot den alltid stå oppe og jeg har mer enn en gang løpt rett i den og omtrent knust leggen. Sist ble jeg så rasende så jeg trodde jeg skulle trå filler av hele døra, så nå lukker han den alltid. :rolig, behersket og konstruktiv Fløyel:

Gammel 09-12-13, 11:27   #9
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åja, tvangstanker i fleng. Ting må henge rett, jeg kan rette på gardiner, bilder osv. hos folk jeg er på besøk hos for å selv få fred i sjela. Jeg beklager oppførselen min da.
Det er mye som må være "riktig" i min lille verden. Heldigvis går ikke verden under om det ikke gjør det, men det er fryktelig irriterende.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:31   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilder må henge rett. Men skapdører og skuffer kan gjerne stå åpne, sin min lukkemaniske mann lukker dem for meg. De fleste av OCD'ene mine har forsvunnet i et kompromiss med å få tre barn og overleve uten å bli sprutgal. Jeg skal begynne å sortere og alfabetisere igjen når de flytter ut.

Gammel 09-12-13, 11:36   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må ha symmetri i eggekartongen, og jeg setter alle brukte kopper jeg finner i oppvaskmaskinen, selv om de inneholder en halvdrukket, varm kopp kaffe og eieren bare har gått på do.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:39   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg skal begynne å sortere og alfabetisere igjen når de flytter ut.

Jeg sliter med bokhyller hvor bøkene ikke står etter størrelse og farge, men det har jeg gitt opp i noen år, men en dag, da skal bøkene stå skikkelig igjen.

Gammel 09-12-13, 11:40   #13
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg må ha symmetri i eggekartongen

Det finnes vel ingen mennesker som plukker egg helt uvilkårlig ut av en eggekartong?

Gammel 09-12-13, 11:43   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det finnes vel ingen mennesker som plukker egg helt uvilkårlig ut av en eggekartong?

Jo. Og jeg får fysisk vondt når jeg må ha et antall egg som gjør det umulig med symmetri.

Eggene fra eventyrsmak har symmetri i forhold til farge! Kan ikke kjøpe egg fra noen andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:51   #15
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må ha system i rotet ellers blir det rot i hodet mitt.

Og ark i permer må ligge i rekkefølge, og rett vei! Og helst sortert etter tema.

Gammel 09-12-13, 11:56   #16
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det er en grunn til at man har dører på skap! De skal skjule alt som er inni skapene - ergo skal de være igjen! Samme med døren til oppvaskmaskinen, mannen lot den alltid stå oppe og jeg har mer enn en gang løpt rett i den og omtrent knust leggen. Sist ble jeg så rasende så jeg trodde jeg skulle trå filler av hele døra, så nå lukker han den alltid. :rolig, behersket og konstruktiv Fløyel:

Konkluderer derfor med at dette ikke har noe med tvangstanker å gjøre. Selvfølgelig lukker man skapdører og skuffer, selv om det tydeligvis er veldig vanskelig for enkelte.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 11:56   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mengder. Det må være likt bestikk til alle, jeg teller og teller og teller og teller sånne symmetriske tallinjer, klesvasken må henges opp pent, (om ikke symmetrisk, så i det minste visuelt tiltalende med sortering av farger og størrelser), bilder må henge rett, dører og skuffer må så klart lukkes, har jeg begynt å skrive på et ark, en liste eller whatever og det blir asymmetri i linjeavstanden må jeg begynne på nytt, (ja, når jeg skriver for hånd), i det hele tatt.

Men jeg er en svært rotete person.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 12:01   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Antall omdreininger på pepperkværn må være partall, 13 er helt uaktuelt.
Kan ikke gå ifra noe i uorden eller halveis, må rette det helt før jeg går.
Har litt tellekanter.
Arbeidet mitt er system og orden.

Mistenker at min eldste, syvåringen, har noen av de samme tendensene. Hun er langt over middels av typen "skal bare". Hun retter og rydder til at hun har ikke tid til å spise lunsj, og hun er treg. Hun blir veldig irritert når vi ber henne sette opp farta. Oppfølgingspunkt til heimen fra lærer. Jeg er litt facinert over hennes rydding og orden.

Gammel 09-12-13, 12:01   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg teller stavelser (i korte tekster, på skilt og slikt), og vil helst at det skal være partall, og grupperer dem i hodet så det blir to like lange deler, eller flere som passer sammen to og to, som linjene i et dikt eller en sang. Bonus hvis jeg får dem til å rime.

Gammel 09-12-13, 12:09   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Skapdører må lukkes, bilder må henge rett, fliken på dorullen skal vende utover, pålegg skal smøres helt ut til ytterkantene av brødskiven. Hvis jeg klør meg på det ene kneet/armen/kinnet må jeg klø litt på det andre også slik at det skal føles likt. Og så teller jeg en del ting (det trenger ikke ende på et bestemt tall, jeg må bare telle inni meg) f.eks. omdreininger på pepperkvernen, antall biter når jeg skjærer opp mat osv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.