|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Abortlov for menn?http://www.vl.no/samfunn/mann-onskjer-juridisk-abort/
Det er for meg en veldig uvant tanke, min ryggmargsrefleks er at man er foreldre til de barna man får, planlagt eller ei. På den andre siden, hvorfor skal dette i likestillingens tidsalder være kvinnens valg alene? Hvorfor skal ikke mannen ha et valg, hverken å kreve å få barnet hvis mor ikke vil eller å kreve å få slippe? I en tidsalder hvor abort regnes som en rettighet, hvorfor gjelder det kun for kvinner?
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Interessant debatt, men jeg lar meg forstyrre av bruken av ordet "abort" i denne sammenheng. Det blir jo helt bak mål.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Abortlov for menn?
Ja, enig i det. Angrefrist kanskje? Kvinner har jo abortloven som en slags angrefrist. Hvorfor skulle ikke menn ha en tilsvarende mulighet?
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Jeg mener jo personlig at man tar et liv når man tar abort, og har likevel tvilt meg frem til at jeg er for selvbestemt abort (med ganske sterke begrensninger, 12-ukersgrenser, 22-ukersgrenser, etc), fordi jeg mener at 1) jeg klarer ikke å argumentere vanntett for at min definisjon av når et liv er "et liv" er allmenngyldige og 2) man kan ikke tvinge en kvinne til å gå gjennom den ekstreme opplevelsen det er at kroppen bærer frem og føder et barn, basert på noen andres, ikke allmenngyldige definisjon på liv.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
Jeg er nok på linje med deg. Jeg er veldig for alternativer til abort, og tilrettelegging for det. Synet mitt er ikke religiøst fundamentert, men har i perioder opptatt meg så mye at jeg blant annet var besøkshjem for Alternativ til abort. Samtidig vet jeg med meg selv at om jeg hadde blitt gravid nå, hadde nok abort vært alternativet for meg i min situasjon.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er enig, og jeg synes vi i alt for liten grad tar hensyn til eller i det hele tatt er villige til å høre om de påkjenningene det er for menn å bli ufrivillige fedre.
![]() |
![]() |
#7 |
Peppy!
|
Dypt uenig. Din celle - ditt økonomiske ansvar. Menn står fritt til å velge å ikke bruke tiden sin på barnet. Men å slippe foreldreskapet innebærer her å slippe økonomisk ansvar. Alternativet da er at samfunnet bærer det ansvaret. Hvorfor skal det belastes velferdsstaten at du har hatt sex, men ikke er interessert i ungen? Helt feil. Har du sex risikerer du å bli forelder. Mann og kvinner bærer ulik risiko. Det er naturskapt, det slipper vi ikke unna. Men begge må tåle konsekvenser av befruktning, selv om det er ikke er likt. Det er ikke noe urettferdig over det, men det krever ulike regelverk, som at kvinner kan velge abort, og menn ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
etterpåklokest
|
Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Samtidig er graviditet og fødsel svært tidsbegrenset. For min del faller argumentasjonen for abort vekk hvis man ikke tar med i betraktning at man skal ivareta barnet etterpå.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Jeg synes abort er helt irrelevant for dette. Spørsmålet er vel heller om man kan skal kunne si fra seg foreldreskap eller ei. Om det skulle bli endret slik at man kan det så vil det jo også si at man slutter med pliktdelsarv til barn etc.
![]() |
#11 |
frakoblet
|
Fordi det er kvinnen som må gå gjennom svangerskapet og fødselen. Dette handler om retten til å bestemme over egen kropp. Mannen skal selvsagt bli hørt, men det er kvinnen som må bestemme.
![]() |
#12 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abortlov for menn?Interessant, men ja...feil bruk av ordet abort.
![]() |
#13 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Abortlov for menn?For meg handler retten til selvbestemt abort hovedsaklig om kvinnens rett til kontroll over egen kropp og eget liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jo det gjør det. Som kvinne kan man nekte å oppgi farskap og deretter adoptere barnet bort. Da mister man juridiske bindinger til barnet. Om far er oppgitt skal vel så vidt jeg har skjønt (men dette kan jeg ikke) han vurderes og om da må hun, om hun ikke vil ha barnet betale bidrag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Abortlov for menn?For det første syns jeg det er skikkelig provoserende tåpelig å kalle dette abort. For det andre har menn et valg, de kan bruke prevensjon og ikke stole på at kvinnen gjør det, slik kvinner er nødt til. For det tredje, hvordan i all verden skal det ikke være kvinnens valg å bære frem, eller ikke, et barn? Det er hennes kropp som er gravid.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Argumentet om prevensjon har vel vært brukt om kvinners abortrett også, og er ikke helt vanntett.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 07-01-14 kl 23:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Abortlov for menn?Man kan jo ikke ha en lov som gir noen rett til å kreve at et annet menneske begår drap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Saken går vel på retten til å nekte juridisk farskap, ikke på å ta liv av et født barn. Mor kan komme seg unna juridisk morskap, men far kan ikke komme seg unna juridisk farskap dersom ikke mor er enig i adopsjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Helt enig i den. Da jeg leste hovedinnlegget så så jeg kjapt for meg et scenarie for å kunne tenke tanken, og inni meg ble jeg bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|