|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Off the map.
|
![]() IslandJeg skal en snartur til Island. Rekker dessverre ikke å få sett så mye, men kanskje får jeg vært innom noen butikker. Er det noe som lønner seg å handle der? Har de noe vi ikke har her som jeg bør handle?
![]() |
#3 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: IslandDu har Kringlan som ligger 15 minutter utenfor sentrum. Der finner du mange av de samme butikkene som i sentrum, bortsett fra de helt spesielle islanske design butikkene. Senteret ligger 25 minutter unna Keflarvik med bil langs innfartsveien til Reykjavik og er Islands største kjøpesenter. Det er veldig enkelt å kjøre bil på Island, samt billig å leie bil. Litt kronglete å parkere i sentrum, men det går greit å parkere langs vannet og gå inn til sentrum, tar maks 5 minutter. Hvor skal du bo på Island? Grand Hotell Reykjavik er ett ok forretningshotell med god mat, enkelt å finne (ligger langs hovedveien), mange parkeringsplasser, samt 10 minutter å gå til Kringlan.
![]() |
#4 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: IslandDe har mye lekre sølvsmykker av islandske designere. Noen typiske amerikanske kjedebutikker som du ikke finner i Norge, jeg vil si prisnivået er som i London på klær og sko. Islandske klær som 66° North og Iceland Wear er ca som vinterklær i Norge, men de har mye fint!
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: IslandJa, hvor lenge skal du være der? En tur innom Blå Lagune på vei til eller fra flyplassen burde du vel rekke..? Der har de en stor souvenirbutikk full av 66 North, islands-strikkeklær osv, så hvis det er slikt man ønsker seg, trenger man ikke bruke tid på å tråle butikkene i Reykjavik. Men det finnes fine kunsthåndverkbutikker i byen hvor man får kjøpt f.eks. kul keramikk, håndlagde kort, etc. En guidet rundtur til de største naturattraksjonene rundt Reykjavik rekker man på 5 timer. Selve Reykjavik er ikke så spennende.
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: IslandSkal være der fra torsdag til søndag, men har program fra morgen til kveld. Hvis jeg rekker det blir den blå lagune prioritert tror jeg, men blir vanskelig å rekke. Skal bo på Hotel Natura som jeg tror er et slags flyplasshotell.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: IslandUff, da. Ingen mulighet for å utvide oppholdet med en dag? (For egen regning)
![]() |
#8 |
geskjeftig
|
![]() Sv: IslandJeg ville prioritert den blå lagune, om jeg var deg, og en rusletur opp Laugarvegur, hovedgata i sentrum. Du får mye mer destillert Reykjavik-opplevelse av det enn å dra på Kringlan.
![]() |
#9 |
Ute på tur
|
![]() Sv: IslandPå Kringlan har de en fin butikk som heter Farmers Market med mye fin islandsk strikk og håndverk. Tror de også har en del av det på taxfree på flyplassen!
![]() |
#11 |
Trøtt
|
![]() Sv: Island
Enig. Dropp shopping, ta en tur til den Blå Lagune eller gå gjennom hovedgata i sentrum.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: IslandPrioriter den Blå Lagune. Hvis mulig så bør du dra dit på vei til eller fra flyplassen, den ligger et godt stykke fra Reykjavik.
![]() |
#13 |
Off the map.
|
![]() Sv: IslandDet blir ikke noen ekstra dag denne gang, men det kan være jeg skal tilbake også til neste år, da tror jeg at jeg vil legge inn det. Det hadde vært muligere å ta et tidligere fly enn vi skal, da hadde vi rukket den blå lagune tror jeg.
![]() |
#14 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: IslandHotellet er hyggelig, ta med badetøy hvis du har tid til litt basseng eller spa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
geskjeftig
|
![]() Sv: IslandDen beste garnbutikken for allslags garn ligger over Bónus (knallgul matbutikk) litt oppå flata i Laugarvegur. Den heter Storkurinn. For islandsk garn ville jeg gått for Handprjónasamband Islands, som nevnt.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: IslandHar ikke vært der, men kjente sier at strikkaklær er veldig dyrt på taxfreebutikken på flyplassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Island
Min erfaring er at det er samme pris som i de andre butikkene, men utvalget er mindre. Jeg ville tatt turen til den Blå lagune, samt fått med meg et besøk i Hallgrímskirkja. Fra toppen har du panoramautsikt over hele byen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: IslandVi shoppet veldig lite på Island. Det var ull og kunst som utmerket seg, samt at den lokale sjokoladen var god. Hadde jeg hatt lite tid hadde jeg ikke prioritert shopping i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|