Hva sår du nå? Forkultivering 2015
Det er snart februar, det er på tide å hage litt igjen! I alle fall forberede litt, da. Hvem skal så? Hva sår dere, og når? Jeg tror noen av dere har begynt litt alt?
Sjøl har jeg bestilt frø og har planer om å gå mer systematisk til verks i år, varmematter er i hus, og så skal jeg ha noen lysarmatur også. Planen er å sette såkar og potter i spisestua til det har spirt, og så flytte det ut i den lille juksevinterhagen min etterpå. Der er det kjølig, for tida mellom 12 og 15 grader, men jeg trenger mer lys. Det er bare én vegg med glass pluss et vindu der, og ikke glasstak. Jeg begynner nok så smått bare jeg får lysarmaturene på plass.
Jeg har bestilt gulrøtter, pastinakk, fennikel, sukkererter, diverse salat og en hel masse urter, for i år skal vi i alle fall få på plass kjøkkenhagen vår! Jeg sår vel det meste ute etter hvert, men urtene skal forkultiveres. Jeg har bestilt frø til alt for masse sommerblomster og et par stauder også, husker ikke en gang alt uten å sjekke, og så får vi se om jeg klarer å drive fram noe som helst... De siste to åra har jeg ikke fått til å dyrke noe annet enn unger, men har tro på at denne sesongen blir bedre i så henseende. Jeg får tomater og en del annet av mamma etter hvert, men hun begynner ikke før i månedsskiftet februar-mars, i oppvarma drivhus.
Jeg skal endelig få kommet ordentlig i gang med hagen i år, etter flere år med store uteprosjekter som har tatt all tid og en ordentlig kjip vår i fjor, og nå gleder jeg meg så veldig!