|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerAltså, damer. Hva er deres erfaringer ift å bruke mandelmel når dere lager makroner selv?
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerJeg har aldri laget med egenmalte mandler, bare mandelmel. Jeg hørte hun der whatsername som vant en eller annen kokkekonkurranse og har fått sitt eget bakeprogram si at man ikke måtte kjøpe det fettreduserte mandelmelet fra helsekosten, det funka ikke så bra. Og lagde man mandelmel selv måtte man sørge for at det ble helt tørt først.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerJeg synes det beste har vært mandler som er kvernet og ikke kjørt i food prosessor. Da kommer ikke så mye av fettet ut av mandlene. Men det er tidkrevende å både skolde og male, for man må jo begynne et par dager før for å få tørket mandlene etter skolding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerDenne er det jeg bruker |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerJeg foretrekker mandler jeg maler selv. Jeg skålder dem og kjører dem i food processor. Så sikter jeg det slik at evt større biter ikke kommer med og tørker i ovn på lav temperatur.
![]() |
#7 |
Endelig mamma
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler
Dette var jo helt åpenbart et billigere alternativ enn det jeg har sett til nå.
Det var dette jeg gjorde sist, bortsett fra den der tørkingen. Må innrømme at jeg ikke var spesielt flink til å tørke mandlene verken etter skålding (skolding?) eller etter maling...
![]() |
#8 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerJeg har aldri brukt annet enn mandelmel fra helsekosten, (ikke det fettreduserte) så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Kan godt tenke meg at jeg ville likt den litt grovere konsistensen fra egenmalte mandler, men jeg vil ikke ha alt arbeidet med det. Nå lager jeg ofte makroner spontant, på vei hjem fra jobb finner jeg plutselig på at i ettermiddag har jeg lyst å prøve en ny smak, det blir vanskeligere hvis jeg må skålde, male og tørke mandlene på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerSkålder mandlene, maler på fineste kvern på Kenwooden, sikter og voila. Oppbevarer i ziplockposer i kjøleboden. Blir HELT noe annet enn kjøpt mandelmel.
![]() |
#13 |
Endelig mamma
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerDet er det fineste rivjernet i mandelkvern/rivjern-dingsen.
![]() |
#15 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerVi malte med sånn håndkvern. Gikk egentlig mye greiere enn jeg så for meg på forhånd. Ble veldig bra resultat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerDu kan godt bruke fettredusert, men det suger ekstra væske, så da må du justere litt på melet eller eggehvitene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerHar du prøvd det til makroner? Jeg brukte fettredusert mandelmel en gang fordi jeg skulle prøve mandelmel og kjøpte feil. Selv om jeg brukte ekstra eggehvite ble resultatet helt håpløst, jeg kastet makronene. Så det vil jeg ihvertfall ikke anbefale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerJa, har prøvd og det gikk helt fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandlerMel?
![]() |
#20 |
Rockesøster
|
Harriet, da. Hun mener selvfølgelig mandelmelet.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|