Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-15, 13:40   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Altså, damer. Hva er deres erfaringer ift å bruke mandelmel når dere lager makroner selv?

Jeg har laget makroner bare en gang før, og da skoldet og malte jeg mandlene selv i food professor (etter The Julekalender klarer jeg bare ikke å si noe annet enn food professor, tror dere jeg har krav på erstatning? ). Det gikk greit det altså, selv om det ble en litt kornete mandelmasse (veldig finkornete dog). Det ble en litt forsiktig tyggemotstand i selve makronene som jeg personlig egentlig synes var litt godt.

Jeg har tenkt å lage makroner til min mors 70 årsdag, og min datters 1 årsdag nå i mars, og hadde tenkt å ta det litt tidlig og heller følge Pascal sitt råd om å oppbevare dem i fryseren, slik at jeg får tid til å lage flere smaker uten å stresse for mye.

Det jeg lurer på, er om jeg bør satse på å kjøpe inn mandelmel i stedet for å male mandler selv? Jeg synes bare at dette mandelmelet er helt ekstremt dyrt, og spør meg om det er verdt prisen? Blir makronene sykt mye bedre med mandelmel fremfor selvmalte, litt finkornete mandler?

Gammel 04-03-15, 13:45   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makroner - mandelmel vs selvmalte mandler

Jeg har aldri laget med egenmalte mandler, bare mandelmel. Jeg hørte hun der whatsername som vant en eller annen kokkekonkurranse og har fått sitt eget bakeprogram si at man ikke måtte kjøpe det fettreduserte mandelmelet fra helsekosten, det funka ikke så bra. Og lagde man mandelmel selv måtte man sørge for at det ble helt tørt først.

Jeg kjøpte mandelmel på meny og det funka fint. Det er kanskje lettere å få det finmalt nok med kjøpt mel?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 13:46   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det beste har vært mandler som er kvernet og ikke kjørt i food prosessor. Da kommer ikke så mye av fettet ut av mandlene. Men det er tidkrevende å både skolde og male, for man må jo begynne et par dager før for å få tørket mandlene etter skolding.

Har også kjøpt malte mandler på coop. Det er rimeligere enn på helsekosten og jeg syns resultatet blir bra.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 13:53   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne er det jeg bruker

Tror den koster rundt 30 kroner posen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 14:00   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mandler kjørt i kjøkkenmaskin og presset gjennom sikt. Har prøvd ferdig mandelmel bare en gang, og det ble ikke på langt nær like godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 14:24   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker mandler jeg maler selv. Jeg skålder dem og kjører dem i food processor. Så sikter jeg det slik at evt større biter ikke kommer med og tørker i ovn på lav temperatur.

Gammel 05-03-15, 06:02   #7
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Denne er det jeg bruker

Tror den koster rundt 30 kroner posen.

Dette var jo helt åpenbart et billigere alternativ enn det jeg har sett til nå. Ikke at det er overraskende egentlig, siden jeg jo strengt tatt bare har sett på Cacas på nett og i den lokale nærbutikken vår, som tilfeldigvis er Jacobs... Det er vel ikke akkurat det beste eksempelet på lavprisbutikk (men definitivt en elskbar butikk). Dette var jo en passe stor pose og til en pris jeg gidder å betale, så kan jeg jo prøve en pose å se om det er å foretrekke ift å male selv slik jeg gjorde sist.

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg foretrekker mandler jeg maler selv. Jeg skålder dem og kjører dem i food processor. Så sikter jeg det slik at evt større biter ikke kommer med og tørker i ovn på lav temperatur.

Det var dette jeg gjorde sist, bortsett fra den der tørkingen. Må innrømme at jeg ikke var spesielt flink til å tørke mandlene verken etter skålding (skolding?) eller etter maling... Men resultatet ble jo ikke så verst likevel egentlig. Og smaken var definitivt god.

Tusen takk for svar alle sammen. Nå skal jeg gå på jakt etter litt billigere malte mandler og gjøre en test. Så får vi se hva jeg kommer til å foretrekke i fremtiden.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_5068.jpg (382,5 KB, 21 visninger)
Gammel 05-03-15, 06:21   #8
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri brukt annet enn mandelmel fra helsekosten, (ikke det fettreduserte) så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Kan godt tenke meg at jeg ville likt den litt grovere konsistensen fra egenmalte mandler, men jeg vil ikke ha alt arbeidet med det. Nå lager jeg ofte makroner spontant, på vei hjem fra jobb finner jeg plutselig på at i ettermiddag har jeg lyst å prøve en ny smak, det blir vanskeligere hvis jeg må skålde, male og tørke mandlene på forhånd.

Mandelmelet fra Coop skal sjekkes ut!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 07:26   #9
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Mandelmelet fra coop gir supre makroner, ja. Noen ganger siler jeg melet en ekstra gang.

Gammel 05-03-15, 07:37   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tørker aldri mandlene. (Og lærte å bake makroner på kurs med en prisbelønt konditor). Resultatet blir veldig bra hver gang.

Gammel 05-03-15, 08:45   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

det blir vanskeligere hvis jeg må skålde, male og tørke mandlene på forhånd.

Jeg lager alltid mye på en gang, så har jeg nok til mange runder med makroner.

Gammel 05-03-15, 09:53   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skålder mandlene, maler på fineste kvern på Kenwooden, sikter og voila. Oppbevarer i ziplockposer i kjøleboden. Blir HELT noe annet enn kjøpt mandelmel.

Gammel 05-03-15, 12:21   #13
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Skålder mandlene, maler på fineste kvern på Kenwooden, sikter og voila. Oppbevarer i ziplockposer i kjøleboden. Blir HELT noe annet enn kjøpt mandelmel.

Fineste kvern på Kenwooden? Som i fineste innsats til kjøttkverna? Eller er det en annen kvern til Kenwooden også? Jeg har jo en Kenwood med MASSE utstyr, så hvis jeg har noe annet som egner seg bedre enn food professoren, som jeg har brukt til nå er jeg interessert i prøve det også.

Jeg har jo også en håndkvern, men jeg er jo så LAT, så hvis jeg kan kutte ned på tidsbruk (og muskelbruk ) ift dette er jeg mer enn villig til det kjenner jeg.

Gammel 05-03-15, 13:54   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det fineste rivjernet i mandelkvern/rivjern-dingsen.

Gammel 05-03-15, 14:17   #15
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi malte med sånn håndkvern. Gikk egentlig mye greiere enn jeg så for meg på forhånd. Ble veldig bra resultat.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 14:30   #16
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Du kan godt bruke fettredusert, men det suger ekstra væske, så da må du justere litt på melet eller eggehvitene.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 14:36   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Har du prøvd det til makroner? Jeg brukte fettredusert mandelmel en gang fordi jeg skulle prøve mandelmel og kjøpte feil. Selv om jeg brukte ekstra eggehvite ble resultatet helt håpløst, jeg kastet makronene. Så det vil jeg ihvertfall ikke anbefale.
Mel er det ikke i min oppskrift.

Gammel 05-03-15, 14:50   #18
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja, har prøvd og det gikk helt fint.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 15:50   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Mel? Det skal da ikke være mel i makroner! Eller i marsipan eller kransekake eller noe som helst som det bare skal være mandler i.

Gammel 05-03-15, 16:18   #20
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Mel? Det skal da ikke være mel i makroner! Eller i marsipan eller kransekake eller noe som helst som det bare skal være mandler i.

Harriet, da. Hun mener selvfølgelig mandelmelet. og at man må ha i mindre mel eller mer eggehviter.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.