|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Birøkt(-erkurs)Jeg går på birøkterkurs! Utrolig spennende å lære om disse små insektene og samfunnet de lever i. Noen andre som driver med bier? Det er utrolig mye å lære, og opplegget de har i laget her er kjempefint. Det finnes felles bikuber i laget som vi skal stelle gjennom sommeren og være med på absolutt alt som skjer gjennom en årssyklus. Etter kurset tror jeg vi kan ta med kuben "vår" hjem eller til et egnet sted om vi vil. Blir kjent med artige mennesker og får en "tilbake-til-naturen"-stund hver uke. Det eneste jeg gruer meg til er mitt første bistikk, jeg har aldri fått et før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Dette er den nyeste "hipster-greia", har jeg forstått det som. Det skal visst vært veldig kult å drive med bikuber på takterrasser og diverse. Jeg synes det er en strålende aktivitet, men ikke noe for meg. Jeg kommer ikke til å sette meg på bakbeina om noen ønsker å sette opp et par kuber på vår gigantiske felles takterrasse (litt mer muggen om det settes opp i bakgården der alle ungene leker).
![]() |
![]() |
#3 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)
Ja, det er visst det. Man har jo Bybi i Oslo, f.eks. For min del tenker jeg på det som en mulighet for fremtiden, en annen livsstil. Kanskje noe for pensjonsalderen, eller som en hobby hvor jeg kan bidra i noen annens bigård. Jeg tror neppe at jeg kommer til å ha bikube i bakgården selv om den ene naboen min er veldig positiv og (tror jeg) håper at jeg gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Jeg har kjempelyst på en bikube. Både for honning og pollinering sin skyld. Syns mange burde begynt.
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Det kunne ikke ramle meg inn å begynne med noe sånnt. :livredd alt som sier bzzz og kan stikke:
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Så gøy! Bybi har jo holdt på noen år i Oslo, og jeg syns det er veldig bra. Jeg syns ikke man skal avskrive det som en "hipster-greie", det er jo svært bra for miljøet med bier! Det er også tatt tester av honningen til biene i byen, og det viser seg at de ikke inneholder mer forurensning enn honning fra landet. Biene renser det ut!
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Det er vel ikke noe motsetningsforhold mellom at det er en hipster-greie og at det er bra for miljøet? Jeg synes det er veldig bra at det har blitt en ting det er kult å gjøre.
![]() |
![]() |
#8 |
Har ingen tittel
Jeg vet ikke helt enda. Jeg tror at man ikke MÅ så mye, men hvis man skal få ut maks honning tror jeg at om sommeren er det kanskje 1 gang i uka så ikke det blir fullt. Kan rapportere mer når jeg har litt erfaring.
De sier på kurset at biene ikke tar nektar fra forurensede ting, så kanskje de ikke rense det ut men at de heller hopper over den forurensede blomsten. Ellers havner visst en del av dårlige stoffer i bivoksen, mer enn i honningen har jeg forstått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Interessant! Jeg vet at bybi fikk honningen testet for et par år siden, men hva jeg fikk referert videre av hvordan rensingen/utvelgingen av biene kan jeg ha misoppfattet. Men det kan jo bety at plantene renser mye selv, slik at pollenet deres ikke er forurenset.
![]() |
#11 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det står noen bikuber rundt omkring i Paris også, og da jeg forhørte meg om dette med forurensning sa de det samme. I byen brukes det dessuten lite sprøytemidler, som kanskje er vel så skummelt som eksos. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har ingen tittel
Eller at jeg er feilinformert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Me held på med bier. Har to fulle kuber som me koser oss med. Var oppe å sjekka dei på fredag og me ser at dronninga er i full virksomhet, sjølv om me ikkje klarer å finne ho.
![]() |
#16 |
Unik
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Dei står nokre meter frå huset. Såpass langt vekke at me ikkje havner oppi biene når me går rundt huset. Ein må rekne med litt utgifter i oppstarten. Bifolk koster. Det same gjer kube og utstyr. Trur ein reknar med rundt 5000,- for ein kube med bifolk og utstyr. Kube nr 2 vil bli billigare sidan ein har utstyret. (drakt, røykpuster, børste, dingsen som ein løfter opp rammene med, rammer, bivoks, dronningbur og sikkert eit par ting til)
![]() |
#17 |
Har ingen tittel
Er det en vanlig hage i tettbebygd strøk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Banana: Me bur nok eit stykke ut på landet, så me har planer om å utvide ein del til. Håpar å komme opp i ti kubar i løpet av dei neste årene.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Birøkt(-erkurs)Så tøft! |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|