|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2015
![]() |
![]() Barn griner når jeg leverer til skoleHei |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleJeg synes det høres veldig strengt ut å vurdere straff til en liten gutt som gråter. Jeg synes også det er litt drøyt å love ham en belønning hvis han klarer å la være å gråte. Det er ikke lett å ta seg sammen hvis man er lei seg og utrygg. Hvis han er utrygg, trenger han å bli tryggere, ikke å irettesettes - og hvis han er lei seg, blir han antagelig bare mer lei seg over at han ikke greier å la være å gråte, slik at han går glipp av belønningen. (Foreslår at dere avtaler å gjøre noe hyggelig sammen helt uavhengig av om han er "flink" eller ikke.)
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleJeg tenker kanskje det er lurt å levere på SFO, for å få det overstått før skoledagen begynner og slik at man kan ha lenger tid sammen om nødvendig? En i Juniors klasse haddee det slik de første måndene i 1. klasse, men det gikk heldigvis over av seg selv etterhvert.
![]() |
#4 |
This is normal!
|
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skole
Enig.
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleDet er en stor omveltning å begynne på skolen, og at et lite barn er trist må for all del ikke straffes! Ei heller syns jeg det å greie å undertrykke følelsene sine skal belønnes.
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleEn av storebrors venner hadde det slik i første klasse. For ham var spesielt SFO vanskelig, med større og mindre kontrollerte forhold enn han var vant til fra barnehage. Heldigvis hadde foreldrene mulighet til å flekse slik at han slapp morgenSFO og å følge ham til skolen, skravle litt med andre foreldre mens han lekte og så se på at de stilte opp og vinke når han gikk inn med læreren gjorde starten på dagen hyggeligere og enklere. Han hadde også bare deltidsplass på SFO og kortere dager slik at det ikke ble så mye på en gang. Vær tålmodig. Skolestart er en stor omveltning for barn.
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleJeg mener både straff og belønning er helt feil i dette tilfellet. Dette er ikke viljestyrt, separasjonsangst er også en angst. Man kan ikke lokkes med premier for å overvinne en angst, problemet må jobbes med på en annen måte.
![]() |
#8 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleEn av elevene mine hadde det slik lenge, over jul ihvertfall. Han gråt også lenge etter at foreldrene dro og nektet å bevege seg i skolegården. Der ble det selvsagt satt inn tiltak med en assitent hele dagen, ute og inne. Det var en lang prosess, men poenget med historien var at når 2. klasse nærmet seg så gikk det plutselig over og gutten turde både å spøke og være litt smårampete.
![]() |
#9 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: barn griner når jeg leverer til skoleHei |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleJeg er enig med skilpadda og flere her. Han er jo liten, og det er jo enkelt å være enig når man snakker om det, men ikke like lett når man plutselig er der.
![]() |
#12 |
Glad
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleVi lagde avtaler med lærer og sfo-personale. Vi leverte og stod der til lærer kom, og lærer leiet henne i hånda inn i klasserommet for å trygge overgangen. Gradvis gikk det seg til. Men det var noen fæle måneder i starten.
![]() |
#13 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleDere er absolutt ikke de første som opplever dette. Husker fra begge mine barns klasser at det var noen barn som brukte lang tid på tilvenning når det kom til skolen. Så jeg ville ikke stresset med det, gi det tid. Det tar tid for noen, og det bør de få så de ikke utvikler skolevegring. Han kommer til å finne tryggheten, men ikke ved ved tvang fra andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Da er han vel ikke klar for det dere har avtalt da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleDet er ikke noen uvanlig problemstilling. Begge ungene mine har hatt barn i klassen som har hatt det sånn i 1. klasse. For noen har det gått fort over, mens andre har brukt tid. Trøsten for deg må være at det går over. Særlig siden du beskriver at han roer seg i løpet av kort tid og virker fornøyd resten av dagen.
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Nettopp.
![]() |
#17 |
Vaklende
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleGi ham litt mer tid og ikke avtal så mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoletakk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skoleHar ikke så mange råd, vil bare fortelle at den ene klassekompisen til storebror hadde med seg mamma inn i klasserommet og i naborommet flere uker ut i skoleåret. Skjønner at det ikke er så lett å få det til, men hovedfokus må jo være å trygge barnet.
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Barn griner når jeg leverer til skole
Det der er et veldig viktig poeng.
![]() |
Emneord |
fortvilet, griner, gråter, levering, skolestart |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|