|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tatt på
|
![]() Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerHva kan jeg lage for ungene? Det skal også være halal.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerFondant bør være greit, men du må trippelsjekket ingredienslisten. Plutselig er det spor av nøtter ...
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerNår jeg har barnebursdag passer jeg på at alle kan spise noe, men har ikke som mål at alle skal kunne spise alt. Sist bursdag hadde jeg to langpannekaker uten melk, hvorav den ene også var uten gluten (toro sjokoladekake), men gluten var ikke en problemstilling her. Regner med den andre kaka kan bakes med glutenfri melblanding (du kan få oppskrift hvis du vil, den er umåtelig populær). Men i tillegg hadde jeg kanelsnurr som inneholdt melk, og ga beskjed om dette til gutten som var allergisk, slik at han holdt seg til de to kakene han kunne spise, og det andre av godteri. Ingenting hadde nøtter.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-11-15 kl 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerTakk for gode forslag og tips.
![]() |
#5 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandler
Ja, som sagt er de også flinke til å spørre. Buffet er gull. Jeg brukte stuebordet (de var små) og satte en kasse oppå med duk over, da ble det to nivå, som på hotell.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerDobbeltsjekk kakemiks også, en god del er merket "kan inneholde spor av nøtter", så da spørs det HVOR fritt for nøtter du må ha det. Mange (de fleste?) tåler jo "kan ha spor av", men ikke alle.
![]() |
#7 |
Tatt på
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerJeg jobber rett ved siden av en butikk som selger både ferskt og frossent halalkjøtt, så regner med de har pølser også.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerDet er vel ikke nødvendig å ha nøtteholdig mat i buffeten i det hele tatt? Det er jo ikke så vanskelig å finne mat som ikke inneholder nøtter.
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerUnger bruker å like kyllingspyd.
![]() |
#13 |
|
Kommer an på grad av allergi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerOg når jeg har ansvaret for unger med skikkelig allergi foretrekker jeg å ikke ta noen sjanser.
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerJeg ser ikke hvorfor man ikke kan ha både sjokolade og gelé tilgjengelig, selv om noen ikke kan spise det. De kan jo bare spise det de tåler så lenge det er noe for alle. Hadde nettopp 8-årsdag, og blant gjestene var det allergi mot både nøtter (ikke hyper-), egg og melk, i tillegg til noen som spiser halal. Det var ikke noe problem. 8-åringer er flinke til å passe på selv.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 06-11-15 kl 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
Ja, hvis det ikke er hyperallergiske unger er jeg enig. Men akkurat nøtter skal jeg vite at ikke er på anafylaksinivå før jeg har i nærheten av bordet.
![]() |
#18 |
|
Oh yes! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Barnebursdag fri for gluten, laktose, nøtter og mandlerTa en tur på IMS, Fersken. Der har de MYE både halal (gele osv) og en del melkefritt!
![]() |
#20 |
maler
|
Jeg fikk nesten angstanfall da mannen fortalte han hadde latt guttene våre stikke på butikken etter kjeks.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|