|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva strikker man til en sommerbaby?Hva strikker man til en baby som blir født i slutten av juni? Jeg har vinterbabyer og liten erfaring med hva som kan være praktisk for sommerbabyer. Kom gjerne med oppskrifttips, men først og fremst tips om hvilke plagg som er smarte. Jeg ser for meg å strikke i ull, eventuelt ull/silke eller ull/bomull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Kan du ikke strikke noe i str 3-4 mnd? Når det blir litt kjøligere i været? Veldig mange somre er det jo helt nytteløst å bruke ull, det blir alt for varmt. Om du skal strikke noe til en nyfødt i den perioden hadde jeg gått for en lett bomullsjakke, evt. blanding bomull/ull.
![]() |
#3 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Jeg er enig med Tallulah. Jeg ville heller strikket plagg som kan brukes på høsten/vinteren, og da har du også mer å velge mellom. Hvis du absolutt vil strikke noe til sommeren ville jeg kanskje valgt en buksedress eller cardigan/jakke i bomull.
![]() |
#4 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Hva med et luftig teppe i ull/silke? Det kan jo brukes hele året.
![]() |
#5 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Mye fint i bomull også. Hva med noe sånt; http://www.sandnesgarn.no/kortbukse-med-seler |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Min første tanke var et teppe.
![]() |
#7 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Noe som passer til høsten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Min juni-baby brukte Fuglemammabody de første par ukene mens termostaten hans fikk kalibrert seg, og så Nøstebarnteppe i ull og silke gjennom sommeren. Han hadde ei jakke i samme garn, men den blei ikke veldig mye brukt. Ellers lite strikkeklær før uti august/september - jeg hadde satsa på tøy til høstbruk.
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Min maibaby hadde et teppe i bambusgarn. Det var perfekt på sommeren, og egentlig i bruk hele vinteren også.
![]() |
![]() |
#10 |
trøtt
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?
![]() |
#11 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Mine mai- og junibarn fikk tepper i nøstebarn sin ull/silke. Mor Signes teppe, men strikket på pinne nr 5 (ble litt tettere).
![]() |
#12 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?En liten lue?
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Nå kan den norske sommeren være ganske sur og tynne, luftige Nøstebarn-klær i silkeull er ofte perfekt for en liten fersking. Nøstebarn-teppet er like fint å få til junibabyer som november-barn.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Dette er et kommende tantebarn (min svigerinnes første) og den blivende mor ønsker seg noe strikket som kan brukes fra start av. Hun sendte link til en Setesdalsjakke og ville ha den i nyfødtsize, men den har jeg sagt er mer praktisk til den første vinteren. De bor helt nord i Tyskland, og ull er ikke veldig vanlig, så dette er litt ukjent terreng for dem. Det er også første barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Jeg fikk baby i juli i fjor, og fikk mye strikk. Det jeg hadde glede av i starten var sokker. Små nyfødtsokker faller bare av, men med slike strikkete sokker, gjerne med bånd, satt de på. Jeg strikket selv også mini-UGGS. De var geniale. Jeg strikket i tynt garn, så de var ikke så varme. Brukte dem hele juli og august. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Jeg blir tante i juni og tenkte å strikke ulljakker som kan brukes med opprullede ermer fra nyfødt, til 3-4 mnd. Brukte samme jakke selv på mine junibabyer.
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Ikke vanlig med ull i Tyskland? De tyskerne (nord-tyskerne) jeg kjenner er alle veldig på ull og naturlig og alternativt og miljøvennlig. Men det er vel forskjell på tyskere også?
![]() |
#18 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Nøstebran sin fabrikk er i Tyskland om jeg ikke tar feil Den var det før i alle fall. De er storprodusenter av ubehandlet ull.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?Jeg skal etter ønske fra moren strikke nøstensenteppe til en julibababy. De brukes hele året, i mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
De selger veldig mye ull i Tyskland, og mye av det ubehandlede ulltøyet som selges her er importert fra Tyskland.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|