Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva betyr kvinnedagen for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-16, 12:28   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva betyr kvinnedagen for deg?

Kom opp i en interessant diskusjon i lunsjen om viktigheten av kvinnedagen, hvor det var meninger i begge retninger om vi virkelig trenger kvinnedagen eller ei.

Så hva mener FPs befolkning om denne dagen? Er den utslitt eller trenger vi den fortsatt?

Gammel 08-03-16, 12:32   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr kvinnedagen for deg?

Kvinnedagen er en viktig dag for å markere likestillingskampen og solidaritet med undertrykte kvinner i hele verden. Og fordi det fortsatt finnes store strukturelle ulikheter i vårt samfunn. Jeg kom til å tenke på denne i morges, og det er også et svar: Kvinnedagen er viktig fordi run like a girl fortsatt ikke ganske enkelt betyr run as fast as you can.

(Kilde: youtube.com)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 13:03   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Kvinnedagen er en viktig dag for å markere likestillingskampen og solidaritet med undertrykte kvinner i hele verden. Og fordi det fortsatt finnes store strukturelle ulikheter i vårt samfunn. Jeg kom til å tenke på denne i morges, og det er også et svar: Kvinnedagen er viktig fordi run like a girl fortsatt ikke ganske enkelt betyr run as fast as you can.

No begynte eg faktisk grine på kontoret. Ser for meg den sterke, raske 10-åringen min som eg skal gjere alt for at ho ikkje miste dette på veien.

For meg er kvinnedagen viktig. Fordi eg trur på mennesket, ikkje kjønnet. Og fordi eg håper at når mi 10 år gamle datter har den samme samtalen med si 10 år gamle datter 8.mars i 2046 som vi hadde over frokosten i dag, skal ikkje den handle om at jenter i verda ikkje har samme mulighet til utdanning som gutar.

Gammel 08-03-16, 17:48   #4
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

En dame jeg traff i forrige uken sa om hunden sin "He's such a girl." Jeg tenkte ikke noe over det der og da, men ettertid har jeg tenkt at hvorfor sier man det? Er alle jenter pysete pingler liksom?
Jeg føler ikke noe voldsomt engasjement må jeg ærlig innrømme, men jeg syns jo at det er bra at vi har en slik dag der man kan ha ekstra fokus på likestilling, også kan de som vil engasjere seg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:55   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

En dame jeg traff i forrige uken sa om hunden sin "He's such a girl."

Det er jo spesielt i UK og US at "girl" er et skjellsord. At det skal være sånn er jo egentlig så utrolig slemt og nedverdigende for alle små jenter.

Gammel 08-03-16, 18:59   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må være helt ærlig og innrømme at dette ikke er noe jeg er opptatt av. For meg er det bursdag, og i gamle dager gikk mamma i tog.

Gammel 08-03-16, 23:13   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo spesielt i UK og US at "girl" er et skjellsord. At det skal være sånn er jo egentlig så utrolig slemt og nedverdigende for alle små jenter.

Helt enig.
Hun som sa det var finsk da, men hun har bodd her veldig lenge. Sånne ting blir vel rett og slett en vane, og noe man ikke tenker over, men det burde man jo.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 00:16   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

(Kilde:

)

Dette. Fordi jeg kjenner, og kjenner til, så uendelig mange jenter og kvinner som ikke har eller vil få de mulighetene mine døtre tar for gitt. Derfor bruker jeg også mye tid og penger på å kjempe for jenters mulighet til kunnskap og utdannelse. Jeg tror det er grunnleggende for at verden skal bli et bedre sted.

Og jeg håper håper at vi ikke skal bli så blinde i vår egen likestilling og våre muligheter at vi glemmer alle de som ikke bor her og har like muligheter som oss.

Sist redigert av Palmen : 09-03-16 kl 12:56. Årsak: endre iPhoneskriveleif. Skrive innlegg på bussen midt på natta er ikke feilfritt, viser det seg.
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 13:19   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den trengs. I vår del av verden er det masse "rusk" fortsatt, noe smått, noe litt større, som mangel på lik lønn for likt arbeid. I andre deler av verden lever de fortsatt i middelalderen sett fra vårt ståsted. Der kvinner er totalt underlagt menn, der jenter er pappas handelsvare og selges til høystbydende (eller giftes bort om du vil), der jenter og kvinner ikke kan bevege seg fritt og der utdanning er utenkelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 13:30   #10
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ingenting, bortsett fra at eldste datter har bursdag.

Gammel 08-03-16, 13:33   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig lite, må jeg innrømme. Ikke fordi jeg ikke synes at mange av saken som frontes er viktige, men fordi jeg synes fokuset på dem er like viktig resten av dagene i året også. Jeg tror kvinnesaken på de fleste områder hadde stått like sterkt uten en kvinnedag.

Gammel 08-03-16, 14:01   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Veldig lite, må jeg innrømme. Ikke fordi jeg ikke synes at mange av saken som frontes er viktige, men fordi jeg synes fokuset på dem er like viktig resten av dagene i året også. Jeg tror kvinnesaken på de fleste områder hadde stått like sterkt uten en kvinnedag.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 07:16   #13
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Er litt her jeg også.

Ja, også betyr dagen sånn ellers at jeg har, bursdag. Dermed blir jeg nok ganger I tvil om hvorfor folk Gratulerer meg med dagen Jeg finner det noe merkelig å bli gratulert med kvinnedagen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 14:37   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dette.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 15:14   #15
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det viktigste med kvinnedagen for meg er nettopp det at den skaper en anledning til å diskutere hvor langt vi egentlig har kommet, hva som gjenstår og hvilke kamper som er viktige.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 15:51   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg markerer ikke eller går i tog, og dagen betyr ikke så mye mer for meg enn andre dager, men så vet jeg om flere som har godt av å bli minnet på dette med kvinnesak minst én gang i året.

Hurra, forresten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:11   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette. Og at jeg synes det er litt småkleint med Gratulerer-med-dagen og sånne nå-snakker-vi-positivt-om-kvinner-greier.

Gammel 08-03-16, 17:22   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette. Og at jeg synes det er litt småkleint med Gratulerer-med-dagen og sånne nå-snakker-vi-positivt-om-kvinner-greier.

JA!! Hva ER dette med at "i dag skal kvinnene hylles"?? Jeg vil ikke hylles!! Jeg vil ha respekt og samme muligheter og verdi som en mann.

Gammel 08-03-16, 17:32   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

JA!! Hva ER dette med at "i dag skal kvinnene hylles"?? Jeg vil ikke hylles!! Jeg vil ha respekt og samme muligheter og verdi som en mann.

...og derfor er det fint med en dag der vi blir minnet på at du fremdeles ikke har det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:50   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

...og derfor er det fint med en dag der vi blir minnet på at du fremdeles ikke har det.

Jeg er helt enig, jeg er for 8. mars.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.