|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Plassering av norske medier i en politisk akseSveinung Rotnevatn har tatt ansvar og har plassert de norske mediene i en politisk akse. I love it! Spesielt det faktum at Nettavisen har havnet på samme akse som Se&Hør (det er de sikkert kjempefornøyde med) og at Finansavisen stemples som tabloid (de hører vel egentlig hjemme i samme kategori som Se&Hør, bare med Finsansfiffen som clickbaiters.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseInteressant! Lurer på hvorfor han har plassert Morgenbladet i "heller mot venstre". Fordi de er en kulturavis? Jeg oppfatter dem som ganske flinke til å skrive både venstrevridd og høyrevridd, og utdanningsministeren vår fra Høyre er fast spaltist. Også interessant at han har flere i kategorien høyrevridd enn venstrevridd, siden pressen som helhet ofte blir beskyldt for å hele for langt mot venstre.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseJeg syns det er verdt å ta med seg at den norske aksen er langt smalere fra venstre til høyre enn det den er i mange andre land. Nesten alle ligger egentlig i en klump i midten, med mulig unntak av Finansavisen og Klassekampen (og Dagen, åpenbart). Men selv fra Klassekampen til Aftenposten er det et kort stykke, og journalister går vel begge veier. Å kalle DN "høyrevridd" er litt njah, de har jo mange spaltister som skriver varmt om både eiendomsskatt og arveavgift, for eksempel.
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseJeg lurer litt på hensikten og synes den verken var spennende, interessant eller noe å "love".
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseJeg syns det er interessant utifra et nerdeperspektiv. Hvordan tenker andre på hvordan mediene er posisjonert? Jeg tenker aldri på det, og leser både Morgenbladet, Dagsavisen, Klassekampen, Aftenposten og DN fast.
![]() |
#9 |
villende
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseHvis du leser linken jeg har lagt inn, så ser du at det han etterlyste var noe tilsvarende de to bildene nedenfor, uten at noen tok agnet. Jeg syns det er helt supert at noen gidder å sparke igang debatten, ikke minst fordi det han presenterer nettopp ikke virker like "troverdig" som et flott bilde, som er laget med fancy font og bilder i ett eller annet bilderedigeringsprogram. Det åpner jo for at en litt mer proff variant tar inn over seg det som eventuelt oppstår av diskusjoner. Og at Se&Hør er med er jo bare med på å understreke at han ønsker nett en debatt om hvordan et slikt bilde egentlig ser ut i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akse
Ikke sant? Det er også litt av grunnen til at jeg syns det er interessant. Det er lettere å se nyansene i et mediebilde man kjenner relativt godt selv, og det gir jo også en slags pekepinn til at den amerikanske også er mer nyansert. Men siden jeg ikke kjenner den like godt, er det vanskeligere å reagere på at noe evt. skulle vært annerledes.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseDet slår meg at jeg alltid har tenkt at det er slik. Jeg tror vi tegnet en sånn linje en gang på barneskolen, og så har jeg vurdert mediene ut fra dette helt siden den gang.
![]() |
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseInteressant å lese diskusjonen på Twitter.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseJeg har ikke så lang historie i Norge som dere, men jeg har hørt flere som mener at Aftenposten er mer til venstre nå enn hva den var før. Jeg kjenner en av dem som var politisk journalist der tidligere og han jobber nå som politisk rådgiver for Jonas Gahr Støre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseNettavisen har jeg mistet all respekt for, de skriver for de det er flest av i eget kommentarfelt og videreformidler en haug med dritt fra ytterste blåbrune kant, ofte uten snev av kritisk vinkling.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akse
Jeg er enig med deg her, tror jeg. Jeg synes også det er ganse snålt å stadig vekk bli plassert i kategorien elite, sånn helt plutselig. Hva menes med det i denne sammenhengen, egentlig? Alle i min nærmeste omgangskrets leser Klassekampen, men jeg tror ingen av oss på noen måte føler vi tilhører noen elite i dagens Norge. Ingen av oss er i hvert fall i noen som helst form for maktposisjon.
Jeg tror man intuitivt tenker at alt som handler om penger, finans og næringsliv er høyrevridd og kapitalistisk?
![]() |
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseJeg synes det er interessant fordi det peker på bakgrunnsfakta som mange har, men slett ikke alle. Er man interessert i norske medier er dette nokså selvsagt, mens andre igjen ikke har hatt noen tanker om dette i det hele tatt. Jeg diskuterer ulike publikasjoner ganske mye i min hverdag og det er urovekkende mange som ikke filosoferer over hvor "sannheten" kommer fra. (at noen kan definere noe som sant utfra at et mediehus skrev det er jo forsåvidt deprimerende nok i seg selv).
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseEnig med Acsa at jeg ville plassert VG til høyre for Dagbladet. Men det er jo også litt med at jeg har Hanne Skartveit og hennes dyrking av det biologiske moderskapet litt i halsen akkurat nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Plassering av norske medier i en politisk akseMorsomt at noen lager en slik tabell for norske forhold.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|