Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når en hund biter...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 01:25   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Når en hund biter...

For tre uker siden, så gikk sønnen min på 5 år ut med en kamerat etter middag. De syklet sin faste runde i feltet her, og alt var i den skjønneste orden.

Så skal min kjære bort en tur, men før han drar så er vi ute i hagen en tur og ser om vår spraying av vepsebol har hjulpet, og det er da dagen tar en brå og dramatisk endring...

Over nabotomta kommer min sønn gående; hylskrikende og blødende, og han er fulgt av en dame jeg ikke drar kjensel på.
De kommer bort til oss, og jeg ser gutten har tissa på seg, og han er hysterisk i gråten.

Dama åpner med å si at det har skjedd et alvorlig uhell, hvorpå hun sier at det IKKE var guttens skyld. Jeg ser i farta for meg at han har kræsja med noen på sykkelen, eller noe i den dur, men så fortsetter dama...hunden deres har bitt han, og et par av bittene er såpass dype at hun synes det ser alvorlig ut...

Jeg kjenner beina svikte, og jeg kaster meg på gutten for å se hvordan han ser ut.
Han har to hull i ansiktet; på kinnet oppe ved øynene. De er tydelig etter hjørnetennene på hunden, men de er ikke dype.

Så bretter jeg opp t-skjørta, og ser på ryggen hans...der har han to bitt, og det ene viser at hunden har fått skikkelig tak: han har fire tydelige hull; det ene dypt, etter hjørnetennene, samt at vi tydelig ser merker etter de andre tennene.
Alt i alt så ser vi fire bittsteder, pluss et som vi er i tvil om var bitt eller sår etter basketaket.

Jeg tar gutten med inn for å skifte klær, mens sambo snakker med dame, før vi kjører på legevakta.

Dama er helt fra seg, og hun sier, før vi har tenkt tanken, at hunden skal avlives. De kan ikke ha en hund som har gjort noe sånt...

Hun vet ikke hele hendelseforløpet, men hun er klar på at dette ikke er guttens skyld. Det er meg revnende likegyldig der og da, hvem sin skyld det er. Jeg ser bare en vettskremt gutt, og har et mål for øyet: legevakta.

På legevakta blir han stripset og renset, får stivkrampesprøyte og resept på antibiotika. Han har vært heldig, for ingen av bittene er dype, med unntak av det ene hullet, og legene sier også at han har vært heldig...

Men over til sakens kjerne her...

Denne hunden ble, ut fra eiers egen oppfattning og initiativ, avlivet dagen etter. Vi sa ikke et ord om dette, og anmeldte heller ikke saken.

Men i ettertid har guttungen og kameraten satt ord på hva som skjedde, og jeg blir plutselig i tvil om jeg ville krevd avliving, om det var opp til oss...

Dette var en hund ungene kjente, og kameraten hadde klappa den først. Så hadde hunden hoppet opp på guttungen min for å hilse, hvorpå han ramler, og de vikles inn i båndet hunden står bundet i.

Dette medfører at hunden trolig får panikk, og dermed er bitingen et faktum.

Slik jeg ser det, så har igrunn ingen gjort noen feil her, det var bare en rekke av uheldige omstendigheter. Både hunden og gutten ble redde, og hunder kan bite i slike tilfeller...

Jeg er selvfølgelig glad hunden er borte, for hva kunne skjedd neste gang? Men samtidig får jeg en tanke om at slike ting som dette kan man ikke forutse, og en hund er tross alt et dyr, og en slik hendelse kan jo skremme hvilken som helst hund.

Nå har jeg aldri vært av den oppfattning at en hund MÅ avlives uansett grunn til bittet. Hendelseforløpet har mye å si. En unge bør jo uansett ikke være alene med en hund, for ungen kan provosere frem mye. Selv om det ikke skjedde her.

Det er godt å vite at gutten min ikke provoserte frem dette, men det er også litt vondt å vite at hunden måtte bøte med livet, selv om den ikke angrep han i den forstand...

Så hva meener dere; bør en hund avlives uansett, eller finnes det omstendigheter hvor man faktisk kan skylde på enten faktoren uhell, eller på barnet selv?

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.