|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hva tenker vi om EAT-dietten?Ja, nå har EAT, i samarbeid med Lancet, lansert den ultimate bærekraftige og sunne dietten, som skal kunne brukes på global basis. Og veldig kjapt er de ulike interessegruppene på plass for å kritisere den. Det er jo alltid litt vanskelig å ta kritikk fra dem med store økonomiske interesser, men det kan jo hende de har noen poeng?
![]() |
#2 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg synes man må ta inn lokale forhold og kan ikke ha en diett for hele verden. Det er mye bedre for jorda at en fisker i Båtsfjord spiser fisk hver dag i uka enn skal få fraktet opp en masse grønnsaker dit som har kort holdbarhets tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Interessant debatt er det i alle fall. Jeg synes dette er viktig å tenke på, av flere årsaker, blant annet matsikkerhet:
I vårt land er det muligens bedre forutsetninger for å spise kjøtt fra beitedyr enn andre steder, for eksempel, og mindre egnet til å være selvforsynt med korn fordi korn krever mye flatt areal. Uavhengig av det kan vi nok dyrke og spise mer grønnsaker enn vi gjør i dag, mener jeg.
![]() |
#4 |
villende
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg tenker at man ikke bare kan tenke på kosthold bare i et globalt perspektiv, fordi forskjellige områder vil ha forskjellige forutsetninger for matproduksjon. Det er ikke noen tvil om at kjøttproduksjonen og den animalske delen av landbruket er alt annet enn bærekraftig i store deler av verden, mens det i norsk landbruk er ganske så bærekraftig å produsere kjøtt, fordi vi har mye mark som er lite egnet til annet enn beite og produksjon av høy. Det å jobbe frem en lokal matkultur, er vel så viktig som å tenke globalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Veldig enig med Gaia.
![]() |
#7 |
villende
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?
Fordi Q bare tar i mot leveranse fra de største gårdene, mens Tine er de som sikrer at småskalaprodusentene har noen å levere til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Nei, jeg vet. Men det er så utrolig sammensatt. Det er ikke bare å spise lokalprodusert kortreist mat så går det bra, liksom.
![]() |
#9 |
villende
|
For all del, det er jeg enig i. Men jeg tror heller ikke løsningen er universell fleksitarianisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Det som er problemet med å bare tenke kortreist er litt av det samme som med å skulle slutte helt å dra på ferie langt av gårde: mange land har basert store deler av økonomien sin på å eksportere matvarer (eller turisme), og hvis vesten plutselig skulle bare spise mat de laget selv, ville mange land slite max med økonomien, vi får flere flyktninger osv.
![]() |
#11 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg syns at det er spennende at noen forsøker seg på kosthold råd som er langt fra de tradisjonelle. Selvfølgelig er den litt vel ekstrem og må tilpasses lokale forhold.
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Kan ikke komme på en eneste gang i verdenshistorien hvor "dette er universalløsningen og alle må gjøre akkurat slik" har vist seg å ende opp som en bra ting.
![]() |
#13 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Tenker som flere er inne på at en global strategi ikke nødvendigvis er mest bærekraftig i det enkelte land. Jeg tenker at tradisjonell kost i de ulike land er det tradisjonelle kodtholdet av en grunn. Det er det naturressursene gir av mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg tror absolutt vi bør ta tak i vestens kjøttforbruk. Vi har økt forbruket noe enormt på få år, og det er basert på import av billig kraftfor og indrefilet. Det er ikke bærekraftig. Det samme gjelder soyaforet vi pøser ut i laksemerdene.
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Tanken er god. Men den er kanskje ikke helt gjennomtenkt.
![]() |
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Hun presiserte dette dere sier her i går på Lindmo, at det måtte tilpasses lokalt. Og ikke minst at det måtte utvikles gode alternativer. Hun har nok mye rett i at måten vi spiser på ikke går, vi blir flere og flere mennesker.
![]() |
#17 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg tenker at det er smart at noen kommer med et såpass ekstremt forslag fordi det vekker tanker hos folk. Noen tanker er (etter mine øyne) mindre smarte: «jeg skal spise mer kjøtt bare på trass» mens andre igjen reflekterer over hvordan de kan tilpasse sitt daglige kosthold til det bedre. Jeg tror ikke noen kommer til å legge om til totalt EAT-kosthold, men som en vekker synes jeg det er greit nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hva tenker vi om EAT-dietten?Jeg tenker at det er flott at det blir fokus på dette, og håper det får myndighetene til å legge til rette enda mer for at folk skal ta de riktige valgene. Det betyr blant annet at de matvarene man mener folk skal spise mest av må være rimelige og lett tilgjengelige.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|