|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert textrovert
|
![]() Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?https://www.vg.no/rampelys/i/39B6Be/...kface-karakter
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Jeg synes mengden hvite middelaldrende menn som synes dette er krenkorama forteller meg at det trengs.
![]() |
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?https://www.dagbladet.no/meninger/pi...norge/73142388
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Jeg synes Jonna Støme eller hva han nå heter sa det så greit. At når det finnes så mye rasisme rundt omkring er det greit at denne fjernes. Hadde det bare vært denne ville det ikke plaget så mye. Men når man vasser i det så er dette enda en ting for mye. https://www.nettavisen.no/nyheter/jo...-95-3424057327
![]() |
#5 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Men er ikke Blackface noe annet enn hvit skuespiller som spiller mange karakterer i en serie? Jeg trodde det var en egen form for opptreden med helt særegne karaktertrekk.
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Ser at NRK har sagt at de ikke fjerner Borettslaget, Billa. Det var snakk om karakteren Ali der. Og faren hans.
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?
Afro synes å ha en helt egen beskyttelse på grunn av blackface-tradisjonen. En skarve inder, vietnameser eller pakistaner spiller ingen rolle. Kjør på! Hva som er intensjonen med humoren, innholdet, karakteregenskapene og hvordan «fargen» brukes i kontekst har ingenting å si. Så lenge det er afrohår, er det per definisjon blackface og må fjernes, synes å være devisen her.
![]() |
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?
Feil Nisseshow- det er Nissene over Skog og Hei som er anklaget for Blackface. Takk, Karamell
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Jeg syns det er veldig greit at de fjernet serien, selv om jeg har ledd av den. Kudos til TVNorge.
![]() |
![]() |
#10 |
Usedvanlig begavet
Skjønner. Men jeg synes jo at et begrep som tross alt er så innarbeidet som Blackface, ikke burde brukes uten at det faktisk ER det. Hvis man ønsker å sensurere en julekalender fordi mannen bak OGSÅ har laget en mørkhudet karakter, så får man heller si DET da, ikke kalle det hele for noe det ikke er (når det helt åpenbart ikke er det). Jeg er ikke uenig i at de som sitter med skoene på skal få avgjøre om de er trange, men at en serie som har rullet og gått i 9 år nå plutselig skal ha et tilsnitt av rasisme i seg, og da utført av Espen Eckbo av alle, synes jeg er halmstrå for å opprettholde et (viktig) fokus på strømninger vi ikke ønsker i samfunnet. Litt lys og lykte over dette, synes jeg.
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Trodde også at blackface var en betegnelse på en helt spesifikk underholdningskategori, og ikke enhver skuespiller som er sminket en annen farge uavhengig av sjanger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Vi så en eller annen film fra tidlig nittitall. Rasistisk, sexistisk og hva vil du. Den var helt sikkert veldig tidsriktig, for jeg kan ikke huske å ha reagert når jeg så den da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
Det ER det. Det skal være svart fjes, overdrevent store lepper og det skal drives ap med det som tenkes på som typisk svart oppførsel og det gjøres virkelig ikke med glimt i øyet. Det er rein rasisme.
![]() |
#14 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?https://www.facebook.com/28908118117...9349248918118/
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 07-12-20 kl 15:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Njæ, dette stemmer ikke helt, altså. Historien til blackface handler om to ting: På den ene siden er det som du sier; en overdrivelse og latterliggjøring av features, på den andre siden så handler også om generell "svartsminking" av hvite skuespillere. Førstnevnte er uttalt rasistisk, den siste handler mer om ignoranse, men er vel så viktig. Sistnevnte skjer oftest fordi man ikke tenker seg om for å se om man har svarte skuespillere som kunne gjort jobben. Etterhvert, når man har fått med seg at dette ikke er ok, har man i stedet skrevet om roller for karakterer av annen etnisk bakgrunn til hvite roller, og begrunnet det med det samme. Man fant ingen mørke som var gode nok. Man ville vektlegge noe annet i karakteren.
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Jeg kjenner jeg blir ganske matt av å lese innlegg både her og der fra folk som slett ikke har sett serien eller kjenner karakteren Ernst Øyvind fra før. Han er altså en vaskeekte sørlending som er adoptert fra Sør-Amerika eller noe sånt, og hudfargen er totalt irrelevant for karakteren. Alle Eckbo-skikkelsene som opptrer i denne serien er dysfunksjonelle på hvert sitt vis. Etter å ha fulgt denne debatten i de dagene som har gått, står jeg fast ved at dette på INGEN måte tjener kampen mot rasisme. Det er helt tvert imot.
![]() |
![]() |
#18 |
Er frisk!
|
Enig i alt.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Omtrent like matt som jeg blir om alle som mener noe om saken på KhiO uten å slett ikke vite noe om den, tenker jeg. Ref. Thoresen-innlegget.
![]() |
#20 |
Borte
|
![]() Sv: Hva synes FP om at TVNorge har fjernet Nissene over skog og hei pga blackface?Jeg klarer bare ikke å bli oppbrakt over dette kjenner jeg. Nissene-greia har aldri vært morsom og nå er den i tillegg utdatert og utkonkurrert. Gjetter at seer-tallene gjorde beslutningen til en no-brainer for TV Norge.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|