|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselDet satte en støkk i meg da jeg tidligere denne uken fikk vite at den såkalte IS-kvinnen ble dømt til 3,5 år i fengsel. Jeg må innrømme at jeg ikke helt så det komme, og jeg forstår ikke hva retten har sett som ikke jeg har sett.
![]() |
#2 |
*_*
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselHun har jo erkjent ekstreme holdninger, og hun dro av egen, fri vilje og giftet seg inn i Nusrafronten som var terrorlistet på den tiden hun dro. At situasjonen forverret seg mens hun var der (at IS ble formelt opprettet) er selvsagt utenfor hennes kontroll, men hun hadde da vitterligen både valgt side og bidratt ved å danne familie med en radikal kriger.
![]() |
![]() |
#3 |
ihuga feminist
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel
Det er ikke ulovlig å ha ekstreme holdninger. Hun giftet seg med en som var i Nusrafronten som er på USA sin terrorliste, noe jeg heller ikke tror er straffbart. Å straffe hvem du gifter deg med framstår for meg som ganske spesielt og muligens også brudd på menneskerettigheter hva angår rett til for eksempel familieliv?
Er det å være husmor å tilrettelegge for terror? Er det å få barn å tilrettelegge for terror? I tilfelle syns jeg begrepet strekkes veldig langt. I tillegg, selvsagt, til at lovverket hun er dømt innenfor har blitt innført etter at hun dro og (slik jeg da har forstått det) etter at hun ytret ønske om å ikke være der mer.
![]() |
#4 |
*_*
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselNei, ekstreme holdninger er ikke ulovlig. Men terror er ulovlig. Og der er jeg enig med domstolen i at hun har tilrettelagt. Dette er i en gråsone, helt klart, med hva som var lov og hvordan Nusra var definert da hun dro. Men når hun har ekstreme holdninger, bruker tid i et ekstremt nettverk her hjemme først, og så drar til et land i borgerkrig for å "bygge og bo" med en aktiv kriger, da går hun jo lenger enn å være en passiv part i dette.
![]() |
![]() |
#5 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselMen Lille Meg, det er da ikke tilfeldig at hun havnet der og fikk barn med en ekstremist. Det er jo en del av ideologien at kvinner innenfor de ekstreme delene av islam skal bidra til den islamske statens vekst ved å ivareta hus og hjem og tilføre nye gode muslimer som skal videreføre tankegodset. Jeg tror ikke vi skal være så naive at vi tenker på denne kvinnens handlinger og religiøse/politiske syn bare var å være en tilfeldig husmor gift med en ekstremist. Det å velge å rømme fra Norge og gifte seg med menn som var aktive islamister er i aller høyeste grad en ekstremistisk handling og det er jo deltakelse i terrorvirksomhet all den tid det er en essensiell del av byggingen av den staten de ønsker seg. At hun åpenbart fikk mye mer enn hun hadde kunnet forestille seg og at kvinner blir behandlet grusomt innenfor disse terrororganisasjonene er jo en sak for seg. Hun har lidd og hatt det fælt og nei hun kunne ikke sett det for seg når hun stakk, men hun stakk av ideologiske grunner og hennes tro på og støtte til en terrororganisasjon må jo sees på som det det er. Det er ikke lenger ekstreme holdninger når du flyr fra hjemmlandet ditt for å bli en del av kalifatet. Det er jo en ekstremistisk handling. Og det bør vel få konsekvenser?
![]() |
#6 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Det er jo lover og regler mot å være passiv tilskuer til for eksempel vold, voldtekt etc. Man har hjelpeplikt eller hva det heter. Når mannen din banker barna straffes du og, om du passivt lot det skje. Man kan vel ikke dra med viten og vilje inn i terror, leke husmor og så reise hjem uten noen konsekvenser etterpå.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselJeg er ikke sjokkert. Hun reiste med viten og vilje ned for å bidra i en terrororganisasjon. At denne terrororganiasjonen ikke viste seg å være det hun hadde tenkt, er knapt noe formildende omstendighet. Jeg tenker dommen er et viktig signal om ansvarliggjøring. Det er ikke forbudt å ha ekstreme holdninger, men veldig mange av dem er det forbudt å handle ut i fra. Det har hun i mine øyne gjort.
![]() |
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselDisse kvinnene gjør jo sitt for å tilrettelegge for mennene og en del sprer jo også propaganda for å lokke ned fler. Hun har i avhør sagt at hun ville delta i hellig krig.
![]() |
#10 |
geskjeftig
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselTerrorfinansiering er straffbart, jeg syns ikke det er urimelige at andre former for terrorfasilitering også er straffbart.
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
Så godt kan det oppsummeres hva jeg mener om denne saken.
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Jeg også. Vi vet også at kvinner har bidratt til å rekruttere flere kvinner og unge jenter, og målet er herlig krig. Jeg synes dommen er på sin plass.
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselHun har bidratt svært aktivt til å rekruttere andre, blant annet de søstrene fra Bærum, hvis jeg husker riktig. Etter at hun hadde kommet ned dit og godt visste hva hun gjorde.
![]() |
#16 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselNiobe oppsummerer greit det jeg mener om saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselHer ser du ut til å bli stående ganske alene, Lille Meg.
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselJeg tviler ikke et øyeblikk på at hun har hatt det skrekkelig. Det tror jeg mange som har "havnet i kriminalitet" har, av ganske varierte grunner og omfang. Det betyr ikke at det er lov.
![]() |
#19 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselOg at mannen hennes kom til å bestemme over henne, slik at hun ikke hadde mulighet til å velge å reise hjem igjen, vel, det må hun jo ha visst da hun dro?
![]() |
#20 |
ihuga feminist
![]() Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengselJeg ser at jeg står alene, og det får jeg vel bare leve med, men hun dømmes altså av en lov som kom etter at hun dro. Det er et viktig prinsipp at en lov ikke skal ha tilbakevirkende kraft.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|