|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Kong Ingrid AlexandraHva skal den fremtidige regenten Ingrid Alexandra og hennes eventuelle fremtidige ektemake tituleres som? Jeg synes denne kronikken var både morsom og ganske prinsipielt relevant, også i lys av andre diskusjonstråder her inne om kjønn og rettigheter: https://www.aftenposten.no/kultur/i/...Q42lQKhPFg047E |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraIngrid Alexandra blir ikke regent om det er opp til meg. Men det er en annen sak. Regent Ingrid Alexandras eventuelle ektefelle kan være regentfelle, slik Heilo foreslår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraDrott var et ganske kult forslag.
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJeg likte drott best.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kong Ingrid Alexandra
Glemte å følge opp denne, og har tenkt litt. For det første: Det het vel sykeSØSTER i Norge, gjorde det ikke det? Det kalte i hvert fall min grandtante seg for.
![]() |
#11 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men det samme etymologiske prinsippet gjelder vel for sygeplejerskene i Danmark? Altså at utgangspunktet er en som pleier de syke, og så slang man på -ske for å understreke at det var en kvinne. Men da var det ikke den mannlige sygeplejeren som var referansepunktet som i tilfellet lærer.
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraÅh, dette fikk jeg dejavu på. Har vi hatt en diskusjon om slike regnetnavn før, for lenge siden?
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraDrott. Eller, blir det også mannlig, hvis man følger Pøblis-logikk? (Ref drottning)
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJeg likte kronikken godt da jeg leste den i går. Morsomt skrevet. Jeg er veldig enig i at vi må ta den debatten nå, før det finnes en fremtidig ektefelle.
![]() |
![]() |
#15 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja!
Og JA!
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJamen - kjør på med betraktninger og sånn, da vel!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Lesende
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJeg tror ikke jeg skal kjøre nå Pøblis. Ad betraktninger så heller jeg til at vi kan da for fanken ikke fortsette med dette regenttullet, hvor øverste post i Norge arves på tvilsomt grunnlag og attpåtil MÅ være protestantisk-Luthersk. Fordi på akkurat det punktet valgte Harald Olavsønn å bruke vetoretten sin. Det er hårreisende fjernt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJeg har softspot for "jarl" jeg, altså. Eller "høvding". Og gjerne noen skinnfeller over skuldrene og litt mer sverd og slikt, ikke bare sånn pyntesabel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lesende
![]() Sv: Kong Ingrid AlexandraJeg blir vel halshugd jeg da, republikaner som jeg er. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|