|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Syden i oktober - hvor drar man da?En kollega vil til syden i oktober, første halvdel, en uke. Hvor bør hun da dra for å være sikker på å få sol og varme?
![]() |
#2 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?
Kypros er ganske sikkert! Mindre risiko for regn enn Kreta, Mallorca og Gran Canaria.
![]() |
#3 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Områdene rundt Alicante og Malaga pleier å være stabile i oktober. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
Pleier er viktig å ta med. Vi har også opplevd at vi fikk det første regnet de hadde sett på fire måneder.
![]() |
#5 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Vi har prøvd både Tyrkia og Kypros - mer regn på Kypros enn Tyrkia, men varmt og godt begge steder.
![]() |
#6 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Kypros er fantastisk i haustferien!
![]() |
#7 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Der var tråden jeg tenkte å opprette, men vi drar nok rundt midten av oktober. Jeg har erfaring med at Alicante og Malaga kan få en del regn. Tenker på Kypros, blir det varmt nok midt i oktober? Hva med Kanariøyene? Har aldri vært der før og er nok full av fordommer.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er fullt mulig å få innfridd absolutt alle fordommer ved å dra til Kanariøyene, men det er også mulig å finne helt ålreite feriesteder. Uten at jeg er veldig god på hva som er bra. Jeg bare ber deg innstendig om holde det unna Pourto Rico. Men det er et ganske værsikkert ... selv om jeg har klart å oppleve sandstorm fra Sahara der en gang barna var helt små.
![]() |
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?November er regnmåneden i fastlandspania, og jo lenger ut man kommer i oktober jo nærmere legger man seg opp den ustabile tiden. Jeg pleier å være i Spania i uke 40, nesten alltid regn en dag, men bare noen byger,ikke hele dager sånn som i november. Fortsatt varmt i vann og om kvelden(trenger ikke jakke eller bukse på kvelden). Har tidligere vært noen ganger på kreta i samme periode, og jeg opplevde det som mye mer usikkert med hensyn til været. Men Alicante er en stor provins og det er micro klima forskjeller mellom ulike deler. Det er som i Norge, ofte opphold i visse soner med regn rundt, dette stemmer for eksempel for Alfaz området, sol og varmt i Albir og Altea, kjøligere og mere regn og tåke oppe i fjellene ( La Nucia/Altea Hills/Polop etc). Dette har null betydning i sommer månedene, men kan være viktig om høsten og vinteren.
![]() |
#10 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?For sammenligningens skyld, det er ofte sol i Færder Kommune og andre steder som ligger litt på et nes ute i fjorden,mens det regner i Drammen, som ligger i bunnen av en fjord.
![]() |
#11 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Vi har reist til Sør-Italia og hatt fine norske sommertemperaturer (20-30 grader) i høstferien mange ganger. Da er det heller ikke riktig så turistinfisert. Vi har vært i Lazio og Roma og vært strålende fornøyde.
![]() |
#12 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Jeg har vært på Kypros to ganger i uke 40 og det har vært flott. Varmt og godt.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Jeg har vært på Kreta i høstferien flere ganger. Det har vært fint vær da, men jeg har hørt rykter om at det ikke er garantert (slik man er på sommeren). Det har vært godt og varmt på dagtid, også nok til å bade, men at man kanskje trenger en langermet genser på kvelden.
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
Det er faktisk ganske stor forskjell på uke 40 og uke 41. Første gang vi dro på høstferie til syden, Rhodos, så vi veldig tydelig da vi kom ned i slutten av uke 40 at det ikke ble fylt på med gjester mens vi var der. Mange dro hjem og ingen kom til. Reiseselskapene solgte rett og slett ikke turer så seint.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Kypros bør være et sikkert valg på den tiden. Kypros ligger jo litt lengre sør enn de andre middelhavsdestinasjonene. Jeg har vært der i oktober flere ganger, og det var varmt, men ikke hett, og nydelige badetemperaturer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 19-08-23 kl 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() |
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Tyrkia/Side pleier å være veldig bankers på den tiden.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Vi har også vært uheldige i Tyrkia på den tida. Overskya og så store bølger etter storm at det var farlig for ungene å bade.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Syden i oktober - hvor drar man da?Her er høstferien i uke 41. Vi har vært 3 ganger på Kreta og vært heldige, men har også sett høststormen komme inn siste dagen av ferien og vært letta over at vi ikke fikk vind og regn hele uka. Har hørt at det er mer stabilt vest i Middelhavet og satser på Barcelona for andre år på rad. I fjor var det perfekt, ca 25 grader, sol og varmt i vannet, krysser fingrene for strandvær i år også, hvis ikke har vi en storby med masse tilbud innenfor rekkevidde. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|