|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerVet ikke om dere har sett siste utspill fra Trump på nrk.no?
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til angripe NATO land som ikke betalerUSA "betaler ikke alt". Denne artikkelen (World Economic Forum, 2016) kommenterer hvorfor 2 % av BNP er en forenkling av problemstillingen, og forskjeller i hvordan amerikanere (også før Trump) og europeere tenker om sikkerhetspolitikk. Sist redigert av Maverick : 11-02-24 kl 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til angripe NATO land som ikke betaler
Nei, det var en grov forenkling. Jeg synes jo artikkelen du delte viser at US bidrar betydelig, til forsvaret på et annet kontinent.
Nei. Jeg tror faktisk han blir valgt på nytt. Har nærmest mareritt om det innimellom.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til angripe NATO land som ikke betalerForsvaret «på et annet kontinent» er i stor grad også forsvaret av USA? Og spesielt i nord, hvor Arktis er spesielt viktig feks mtp atomubåter og missiler/missilforsvar. Eller i Tyrkia! Superviktig for USA, i nærheten av masse viktige ressursområder i Midtøsten. Det er ikke sånn at USA bruker masse penger på NATO bare for å være greie med hjelpeløse vesteuropeere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til angripe NATO land som ikke betalerDet er jo ekstremt illojalt med tanke på kva NATO skal vere.
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Hmm, nei, det var ikke det jeg mente heller. Jeg mener bare at Trump har et poeng her - selv om det er veldig langt inn til det poenget og jeg opplever at det er vanskelig å være enig med han (i selv en minismule).
![]() |
#7 |
Leser
|
Ja, det hvite hus rykker jo ut og gjør alt de kan for å bøte på skaden, men Trump er jo ... han er jo en destabilisator av rang. Det han sier og gjør er jo som bensin på et bål.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerÅ oppfordre til å angripe noen man er i allianse med. Jeg ble oppriktig sjokkert.
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerJeg ble også helt satt ut. Det er så skummelt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Leser
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betaler
Leste du linken jeg la ut?
(er på mobil, nesten umulig å ha vettuge diskusjoner
![]() |
#11 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerJa, jeg har lest linken din og veldig mange av oppslagene i dag. At ikke alle nato-land bidrar like mye er jo ingen nyhet, var det det du mente Trump hadde litt rett i, Him?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Bare for ordens skyld, jeg mener selvsagt ikke det er ok det Trump sier bør være reaksjonen.
Det er 30 land som er med, så at 7 bruker 2% eller mer synes jeg er en lav oppslutning og jeg synes 70% er et stort bidrag.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-02-24 kl 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerSå vidt jeg har skjønt er NATO-bidraget hvor mye man har i forsvarsbudsjett (sånn omtrentlig) Så USA sitt bidrag er ikke noe de gir til nato, men deres eget forsvarsbudsjett, rett og slett. Og ja, mange har vært enige om at f.eks Norge må bidra mer, ved å øke eget forsvarsbudsjett. Det er ikke noe Trump har funnet ut av.
![]() |
#14 |
Leser
|
Siden dette er en forsvarsallianse. Kort sagt at hvis et land blir angrepet skal de andre landene komme til unnsetning, så er jo midlene de bruker til forsvar relevante - man vil jo helst at de som hjelper en kan gi en realistisk hjelp.
Nei, det mente jeg ikke å si heller. Jeg mente å si at grunnlaget for det har sier stemmer. Konklusjonen han trekker er derimot vill
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerHer ser man hvor mye land bidrar.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerOg det er klart Trump blir valgt igjen. Demokratene har valgt å stille en olding opp mot ham.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerOg corny som at det eneste det målet viser, er hvor mye landet bruker på forsvar, generelt. At USA bruker VILT mye penger på våpen og soldater som de bruker i både tide og utide, både her og der, sier bare middels mye om deres vilje og evne til å forsvare OSS.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betaler(Og SE den elleville økningen i andel av GDP som brukes til militæret, over hele linja!
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Oppfordrer Russland til å angripe NATO-land som ikke betalerHer bruker man hele forsvarsbudsjettene til de ulike landene. Det blir jo sammenligning av epler og dinosaurer! Hvis man skulle sammenlignet ihvertfall epler og pærer, så burde man jo avgrenset det til styrker og materiell som er tilgjengelig for forsvar av Nord-Atlanteren. For uansett hvor ille krig det blir, så vil jo ikke USA flytte hele stillehavsflåten sin over mot Europa, de vil ikke trekke ut alle styrker av Sør-Korea, de vil fortsette å være tilstede i Sør-Amerika, Midt-Østen, Afrika osv. Joda, ved en verdenskrig så vil det være relevant, men det er uansett INNMARI store deler av det amerikanske forsvarsbudsjettet som er fullstendig irrelevant for et forsvar av den nordatlantiske sonen.
![]() |
#20 |
Leser
|
Når jeg ser grafen så bare tenker jeg - stakkars Polen!
Ja, jeg også tror han blir valgt
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|