|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Lage ukemeny - stressJa, jeg synes det er mas å planlegge hva jeg skal spise 3-4 ganger om dagen 7 dager i uka.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lage ukemeny - stressJeg planlegger stort sett fra dag til dag, og handler på vei hjem.
![]() |
#3 |
Øyboer
![]() Sv: Lage ukemeny - stressHender jeg bruker AI til å lage plan. Da skriver jeg hva vi må unngå, hva vi liker, og hvilke måltider vi trenger. Så kommer det en plan. Så redigerer jeg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lage ukemeny - stressGodt.no har ukemeny - kanskje mulig å finne noe inspirasjon der?
![]() |
#6 |
trenger lading
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressJeg ukeshandler. Vi har slik familiekalender, og jeg spør de andre hva de ønsker til middag den uka dagen før jeg skal handle. Ofte får jeg litt dumme svar, ala "kjøtt, fisk, fugl". Men da "truer jeg" med ting jeg vet de ikke liker...
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressJa, jeg kan ikke detaljplanlegge hele uken, for det kommer til å ryke - plutselig skal en unge på besøk eller så må jeg jobbe sent eller det er HELT EKSTREMT VIKTIG å spise taco en dag eller noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressJeg klarer maks to middager når jeg handler, så lite hjelp herfra. Jeg klarer ikke å komme på mer! Før handlet jeg hver dag, men nå har jeg ikke kapasistet til å komme meg på butikken etter joob de dagene jeg jobber, så det har tvunget eg frem en todagers. Har som regel ingen plan før jeg går inn i butikken da.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressHvis jeg spør hva de vil ha, så får jeg fullstendig intetsigende svar som "pasta". Det bringer meg overhodet ikke nærmere hva som skal handles inn.
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressJeg liker ikke å planlegge så veldig egentlig for plutselig har jeg ikke lyst på det som står på menyen. Men det hadde vært greit å ha mat tilgjengelig som jeg kan ha med hvis jeg plutselig skal jobbe. Så kanskje jeg heller skal planlegge 7 måltider bare, og handle inn det som trengs, så kan jeg ta resten på sparket.
![]() |
#12 |
Semiaktiv
![]() Sv: Lage ukemeny - stress
Nettopp dette mitt problem også.
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Lage ukemeny - stressVi har drevet med ukemeny og ukebestilling fra Oda i flere år nå. Vi snakker om hva vi har lyst på i kommende uke og ellers har jeg en liste over middager hvis vi mangler inspirasjon. Oda har også mange oppskrifter hvor man kan få nye idéer. Når jeg lager menyene tar jeg høyde for dager som er travle slik at det må gå fort og at vi gjerne har en venn eller to av barna på middag en dag.
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
Jeg syntes det var stress så jeg begynte å skrive planer. Først rullerte jeg hver 14. dag, så utvidet jeg til åtte uker og nå har jeg egentlig en årsplan som jeg bruker hvert år. Dokumentet har mange oppskrifter også, så det er på 200+ sider. Jeg går bare gjennom planene for neste uke hver lørdag når vi skal ukeshandle og sjekker at det som står der passer til uka som kommer. Det er jo ikke gitt at uke 42 i fjor passer i uke 42 i år, men da har jeg et utgangspunkt. Noen ganger bytter dagene bare plass, andre ganger må jeg skrive om. Men 95 % av jobben er gjort.
![]() |
#15 |
rakkarpus
|
Frokost og kvelds er det nøyaktig samme her. Ser gjerne for meg at det er stress å planlegge hvis man varierer alle måltider.
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: Lage ukemeny - stressHer er middagen "kvelds". Spiser sjelden noe etter det (til nød et knekkebrød, evt middagsrester).
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lage ukemeny - stressDet som fungerer best her er å ha middager planlagt og handlet inn for en halv uke.
![]() |
#18 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressDere som bruker AI; hva ber dere om? Har ikke brukt AI noe særlig, og vet ikke helt hva jeg skal skrive
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Lage ukemeny - stressLat som om du ber en venn om å lage en meny for deg. Vær spesifikk og konkret og kom med oppfølgingsspørsmål
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er en ukesmeny uten linser, bønner og med minimal mengde kornprodukter, inkludert oppskrifter for hver dag.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|