Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når ni-åringen har vokst ut av setet, hva da?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-07, 16:16   #1
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Når ni-åringen har vokst ut av setet, hva da?

Ni-åringen min har altså vokst ut av pute+rygg stolen sin, concord lift evo. Hun er også for lang for m c rodi xp. Finnes det seter som har lengre rygg?

Trenger hun pute lengre, eller er hun så lang nå at hun kan sitte rett i bilens seter? Tipper hun er ca 145 cm, men har ikke målt henne siden i sommer.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 16:18   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når ni-åringen har vokst ut av setet, hva da?

Da ville jeg målt henne på nytt og nei jeg tror ikke hun trenger verken pute eller sete. 35 kilo er jo annbefalingen og sjangsen er vel stor for at hun har passert det?

Gammel 14-12-07, 16:22   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du ikke ta av ryggen da?

Gammel 14-12-07, 16:31   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Grensen" går ved 135 cm. Hun er stor nok til å sitte uten sete og med vanlig belte.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 16:35   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de kuttet ut det opplegget med 150 som de snakket om?

Gammel 14-12-07, 16:35   #6
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Da ville jeg målt henne på nytt og nei jeg tror ikke hun trenger verken pute eller sete. 35 kilo er jo annbefalingen og sjangsen er vel stor for at hun har passert det?

Hun er nok tyngre enn 35 kg, tror jeg, ja. Men jeg trodde at på slike seter så var ikke vekten så viktig. Den er kanskje det...

Sitron: Nei, ryggen kan ikke taes av. Hverken på concorden eller mc. Vi hadde en pute liggende, sånn for plutselige ekstra passasjerer, så hun sitter på den inntil videre.

Egentlig synes jeg hun sitter nesten bedre i bilen uten pute. Nakkestøtta i baksetet er nesten litt lav når hun sitter på pute. Men så har jeg lest at hoftene til barna ikke er sterke nok til å tåle en kollisjon uten sete før de er 10-12 år, og da tenker jeg at det er lurt med pute en stund til For styrken på skjelettet har vel ikke så mye med høyde å gjøre...

Gammel 14-12-07, 16:36   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i alle fall fått opplyst 135 cm av Trygg Trafikk.

Gammel 14-12-07, 16:49   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trygg trafikk:

Sitat:

Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr.

135 cm er lovpålagt, mens 150 cm er anbefalingen.

Gammel 14-12-07, 23:29   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

135 cm er lovpålagt, mens 150 cm er anbefalingen.

Takk for info.
Min 8-åring er 144 cm og veier godt over 36 kilo. Bare sånn at dere ikke tror jeg er en uansvarlig mor.

Hun sitter forøvrig forovervendt.

Gammel 14-12-07, 23:42   #10
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg spurte trygg trafikk om det samme i fjor da datteren min var ni år gammel, og fikk til svar at så lenge hun var over 135cm høy og veide over 36 kg, så skulle hun ikke sitte på pute.

Gammel 14-12-07, 23:55   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi holder oss til "regelen" med 135 cm og 36 kilo.
Derfor sitter 10 åringe vår på pute enda.
Men han har fått noen ekstra cm i sommer og her hjemme ble han faktisk målt til 134 cm, men vekta har ikke bikket over 30 kg enda.

Gammel 15-12-07, 00:13   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bikket ikke 35 kilo og 150 cm før jeg var 13, jeg. Hadde det vært opp til de største bilsikringsfanatikere, burde jeg vel sittet i beltestol fortsatt, i en alder av 34.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 00:20   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Uff, når jeg tenker meg om så var jo jeg 1.40 når jeg gitt ut av barneskolen som 13 åring......
Vekta var vel ikke mye over 30 kg heller, om jeg hadde bikket over.
2 år etterpå var jeg 1.70 da og vekta var rundt 45 kg.

Gammel 17-12-07, 00:16   #14
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg bikket ikke 35 kilo og 150 cm før jeg var 13, jeg. Hadde det vært opp til de største bilsikringsfanatikere, burde jeg vel sittet i beltestol fortsatt, i en alder av 34.

At man burde sikre barna så lenge som mulig har også noe med hvor stor kraft skjelettet og musklene tåler(eller ikke tåler). Forhåpentligvis er skjelettet ditt sterkere enn en 10-åring sitt

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 00:29   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 00:30   #16
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Christian er 9 år og er 147 cm lang og veier mer en 36 kg. Han bruker ikke pute.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 00:38   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

At man burde sikre barna så lenge som mulig har også noe med hvor stor kraft skjelettet og musklene tåler(eller ikke tåler). Forhåpentligvis er skjelettet ditt sterkere enn en 10-åring sitt

I følge den logikken bør det i alle fall være påbudt med beltestol til små gamle damer med beinskjørhet

Jeg vet om noen damer som kvalifiserer. De er ikke høyere enn 150 og er nok ganske mye skjørere i skjelettet enn en tiåring.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 01:34   #18
TBM
Passiv

Standard

Det var rart - vår eldste er ca 144 cm høy og kan fremdeles bruke både Concord-setet og Britax-setet fint - så lenge vi har det på maks høyde.

(Husker ikke vekten hennes, det måles sjelden vekt her i huset, men hun er veldig slank.)

Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 13:56   #19
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det var rart - vår eldste er ca 144 cm høy og kan fremdeles bruke både Concord-setet og Britax-setet fint - så lenge vi har det på maks høyde.

(Husker ikke vekten hennes, det måles sjelden vekt her i huset, men hun er veldig slank.)

Skuldrene hennes "kræsjer" i hodestøtten, så stolen_er_for liten. Det er nok forskjell på hvor ungene har lengden. Noen har lang rygg, noen lange ben

Gammel 17-12-07, 15:12   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Takk for info.
Min 8-åring er 144 cm og veier godt over 36 kilo. Bare sånn at dere ikke tror jeg er en uansvarlig mor.

Hun sitter forøvrig forovervendt.

Du gale, gale kvinne!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.