Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker man truser og hvite klær?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 14:41   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan vasker man truser og hvite klær?

- Truser: slik at de blir rene uten å se stygge og utvasket ut etter 3 runder i maskinen ?

- Hvite klær: som man gjerne vil fortsette å ha hvite og ikke grå ?

Gammel 04-01-08, 14:42   #2
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vasker man....

Følger interessert med her jeg og!

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:46   #3
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vasker alltid truser på 60 grader uansett, om fargen ikke tåler det er det dårlig kvalitet på trusene

Hvit beholder du blendahvit ved å være superkonsekvent på sorteringen. Kun hvit skal vaskes sammen, ikke en gang tøy som en gang var hvite men har fått grålig skjær er ok å putte sammen
Trodde først det bare var svada første gang jeg hørte dette, men det er faktisk noe i det! Mine truser er superhvite enda

Gammel 04-01-08, 14:46   #4
Left
Passiv

Standard

Hvitt tøy må KUN vaskes sammen med hvitt tøy om man skal ha et håp om å bevare de hvite.
I tillegg har jeg tatt litt klor i beholderen på vaskemaskina en gang i blandt når jeg vasket hvitt tøy (bomull!) og da holder det seg hvitt lenger.
Trusene blir vel fort slaskete om de skal vaskes slik at de blir rene - nemlig minimum 60 grader.

Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:54   #5
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Vasker bare hvitt og svært lyse plagg sammen - aldri hvitt og andre farger. Hvite plagg som har blitt grå i fargen blekes med klorin.

Mørke farger vaskes sammen; blått, svart, og muligens mørkegrå klær.

Vasker plaggene etter gradene som står angitt i plagget - aldri over.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:56   #6
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har truser det står 30 grader i ... følger du det også?

Gammel 04-01-08, 14:58   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Nå grøsset jeg litt altså...

Jeg har hatt mikrobiologi på skolen, og etter det har jeg fått et annet liv...

Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 14:58   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Gode råd, tilføyer en ting :les vaskeanvisningen ved kjøp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 15:02   #9
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Me too

Men vet at det er folk som gjør det ... bla en venninne av meg som ikke kunne forstå hvorfor hun fikk tilbakefall av sopp hele tiden. Hun ble helt sjokkert når jeg opplyste om at truser skulle på 60 grader "men følger man ikke det som står på da?" var hennes respons.
Så det er helt klart at folk ikke helt tenker på det, eller ikke har lært det.
Det samme gjelder sokker.

Gammel 04-01-08, 15:02   #10
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper selvfølgelig ikke så dårlige truser.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 15:05   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

.
QUOTE]
I tillegg har jeg tatt litt klor i beholderen på vaskemaskina en gang i blandt når jeg vasket hvitt tøy (bomull!) og da holder det seg hvitt lenger.
quote][

Jeg har aldri turd dette for jeg er så redd det henger noe igjen til neste vask.. Men det er kanskje ikke noe problem?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 15:06   #12
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg kjøper selvfølgelig ikke så dårlige truser.

Veldig mange truser en kjøper i dag er merket med 30 eller 40 grader.
En ekstra forsikring fra produsentenes side vil jeg tro.

Men uansett hva som står skal truser og sokker på 60 grader, og håndkler kokes. Og sengetøy på 60 grader.

Sist redigert av Vito : 04-01-08 kl 15:40. Årsak: Kom på sengetøyet :D
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 15:11   #13
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg har aldri turd dette for jeg er så redd det henger noe igjen til neste vask.. Men det er kanskje ikke noe problem?

Det har jeg aldri opplevd selv i hvert fall, og det trikset her har jeg brukt mange ganger. Det er ikke mer enn ca 1/2 - 1 dl du har i, og med alt vannet blir det ikke veldig sterkt. I tillegg skylles det jo godt, så det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over

Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 15:26   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker truser på 60. Mener så bestemt å ha hørt at 60 grader er nok på alt jeg. (bakteriekjennere - enlighten me! ) Jeg koker iallefall ingenting.

Microfibertruser tåler ifg vaskeanvisningen kun 40 grader - men det bryr jeg meg ikke om og vasker dem på 60 - går så fint atte!

Gammel 04-01-08, 15:31   #15
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg nekter plent å vaske trusene på noe annet enn 60 grader. Noen ganger havner mine små frøkners truser på kokevask.

Hvitt må alltid sammen med bare hvitt.
Vi har hvit 60 graders vask og hvit 40 graders vask. Syntetisk og bomull for seg om mulig.
Det er også greit å vaske det hvite først om man er redd for at en mørk sokk skal havne i det hvite. ( i maskinen)
Jeg klorer plagg, bruker flekkfjerning, alt for å holde det hvite helt hvitt.
Bruker blenda sensitiv hvit.

Gammel 04-01-08, 15:37   #16
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vasker truser på 60. Mener så bestemt å ha hørt at 60 grader er nok på alt jeg. (bakteriekjennere - enlighten me! ) Jeg koker iallefall ingenting.

Tja, kanskje det har noe med at truser (for de fleste i alle fall) er personlige, mens håndkler brukes av flere.
Vet ikke, men følger i alle fall den gamleskolen når det gjelder vasking av klær .... og stort sett viser det seg at det møye bra i den skolen

Gammel 04-01-08, 15:39   #17
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Ellers vil jeg legge til at når det gjelder klær generelt syns jeg det er bedre å få de reine enn å følge anvisningen ... alt for ofte er de merket alt for lavt.

Gammel 04-01-08, 15:53   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

- Truser: slik at de blir rene uten å se stygge og utvasket ut etter 3 runder i maskinen ?

- Hvite klær: som man gjerne vil fortsette å ha hvite og ikke grå ?

Truser går på minimum 60 grader her. Alt annet finner jeg ekkelt. De blir ikke stygge, for jeg tromler dem ikke. Hvite klær holder seg hvite om du vasker dem varmt nok og KUN sammen med hvitt.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Vasker plaggene etter gradene som står angitt i plagget - aldri over.

Når man vet at produsenter undermerker for å sikre seg i huet og ræva så finner jeg dette litt merkelig.

Veldig mange truser en kjøper i dag er merket med 30 eller 40 grader.
En ekstra forsikring fra produsentenes side vil jeg tro.

Men uansett hva som står skal truser og sokker på 60 grader, og håndkler kokes. Og sengetøy på 60 grader.

Nemlig. Håndklær blir også rene på 60 grader, men jeg tar dem innimellom på kokvask. Det har maskinen også godt av.

Gammel 04-01-08, 16:22   #19
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Mulig jeg er litt hysterisk, men jeg kokvasker alltid truser og håndduker. Kanskje det holder bedre hvis jeg vasker på 60 Er det helt sikkert at det blir rent ?

Når det gjelder hvitt tøy så må jeg vel erkjenne at jeg er litt sløv. Vasker hvitt sammen med alle de millioner av lyserøde plagg som finnes i dette huset. Nå skal jeg bli veldig flink og kun vaske hvitt med hvitt.

Gammel 04-01-08, 16:27   #20
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Kanskje det holder bedre hvis jeg vasker på 60 Er det helt sikkert at det blir rent ?

Helt sikkert.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.