|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Religion og sånnEr det flere enn Jehovas Vitner som ikke feirer bl.a. bursdager? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Religion og sånnJV kan bli fritatt fra KRL hvis de vil, (eller, hvis vi nå skal være ærlige, hvis foreldrene vil), og høytidssamlinger. Hvis de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Religion og sånnHvorfor kan de bli fritatt og ikke andre da? Jeg trodde et av poengene med å gjøre om på KRL var å fjerne fritaksgrunnlaget.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Religion og sånnJeg vet ikke om det er riktig at personen jeg tenker på er fritatt i faget, men jeg vet at det ikke feires bursdag og at personen heller ikke går i bursdager. Jeg vet også at personen kom 15 minutter senere på skolen hver dag i desember, for klassen hadde samlingsstund/adventstund (uten kristelige sanger). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Religion og sånn
Mulig det, men jeg snakker ikke så veldig mye med foreldrene, og ikke bor de i umiddelbar nærhet heller. Det ville derfor være unaturlig å spørre føler jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Religion og sånnKanskje lærer jeg noe også, og det er jo bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Religion og sånnMerkelig at skolen/foreldre godtok et kvarters fravær hver dag.
![]() |
#10 |
![]() Sv: Religion og sånnAh, så det kan være at de er muslimer også ja. Det visste jeg ikke :uvitende, men lærevillig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Religion og sånnMen etter dommen i menneskerettighetsdomstolen om at KRL-faget bryter med menneskerettighetene kan vel i grunnen hvem som helst fritas fra faget?
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Religion og sånnMen er det da foreldrene eller skolen som plikter å gi adekvat undervisning?
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Religion og sånnI mine skoletider var det ihvertfall fritakelse når ikke livssynsundervisning kunne tilbys. Da tror jeg det var noe med at man måtte være "registrert i et annet trossamfunn" eller noe, men dette er jeg pinlig usikker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Religion og sånnDagens Krl har vel i praksis en noe uklar mellomstilling og er i endring, særlig etter Strasbourg-dommen. Tanken da det gamle Kristendommsfaget (som man hadde fritaksrett fra om foreldrene hadde annet livssyn) ble omgjort til Krl var at dette nye faget skulle være ikke-forkynnende, og at fritak derfor skulle være unødvendig. Men man har rett til å be fri sine barn fra spesifikke aktiviteter, så som gudstjenester, salmesang osv. At dette i praksis ikke har fungert så bra, slik at faget fremdeles mange steder oppleves klart forkynnende men nå uten fritaksrett eller alternativer i form av Livssynsfaget, er vel mye av grunnen til at saken har gått helt til menneskerettighetsdomsstolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Religion og sånnFør, da vi hadde kristendom og livssyn, hadde de egne timer, eller rett og slett fritak. De fikk ikke ha kristendom, og foreldrene ville heller ikke at de skulle ha livssyn, så noen hadde egne lærere, mens andre bare ikke var på skolen.
![]() |
#17 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Religion og sånnLæstadianerne ferier heller ikke jul. Jeg vet ikke om det gjelder bursdager også.
![]() |
#18 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Religion og sånnDe er i alle fall ikke mormonere. I følge ei venninne som er mormoner feires absolutt alt som kan feires med kake. Det trenger strengt tatt ikke være en feiring engang. Det holder at noen skal skifte ei lyspære.
![]() |
#19 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Religion og sånn
Jeg lurer på om vi har den samme venninna...
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|