|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
| Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
|
110 | 36,54% |
| Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
|
27 | 8,97% |
| Vet ikke |
|
3 | 1,00% |
| Ja, men angrer |
|
13 | 4,32% |
| Ja, og jeg angrer ikke |
|
148 | 49,17% |
| Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Har du byttet etternavn i voksen alder?Hvor mange av dere her på forumet har endret etternavn i voksen alder? Vet dere egentlig hva dere gjør, hvor tullete dette er og hvor forvirrende det kan være for omverdenen? Vær så snill, hjelp meg å forstå! Sist redigert av Hulemannen : 15-05-08 kl 12:04. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har tatt manns etternavn, men har mitt og. Bruker begge etternavnene og har de og på ansiktsboka
Sist redigert av Honda : 15-05-08 kl 12:56. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Originala
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, jeg har ikke det. Jeg følte det ville bli helt merkelig å bytte til min manns etternavn da vi giftet oss, men var samtidig med på tanken på å ta hans navn hvis han også tok mitt, som i Fadese Olsen-Hansen (primært for å ha samme etternavn som barna). Men han ville ikke det, og da beholdt jeg navnet mitt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Fornøyd
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Joda, opptil flere ganger.
|
|
|
#6 |
|
er her
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja jeg har tatt min manns etternavn, men beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, ergo kan alle kjenne meg igjen i fjesboka.
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er en av de som har byttet fra et ekstremt vanlig -sen-navn til mannens unike etternavn - hvor vi er de eneste som har navnet. Har beholdt det såkalte pikenavnet som mellomnavn, men det bruker jeg ikke (unntatt på offisielle papirer). |
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Det der tror jeg også avhenger mye av hva slags miljø man tilhører. I vennekretsen til mine raddis-svigerforeldre, som giftet seg tidlig på 70-tallet, er det omtrent ingen av kvinnene som har tatt mannens etternavn. Blant tantene og onklene til mannen min er det heller ingen som har byttet. Mannens bestemor har blitt så vant til at dette er normen at hun, etter 10 år, enda ikke har fått med seg at jeg faktisk har samme etternavn som hennes sønnesønn (og henne selv). Hun adresserer konsekvent post til pikenavnet mitt.
|
|
|
|
#9 |
|
superbruker
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg bytter da ikke bort mitt meget sjeldne etternavn! Er du gal? Det er bare 6 personer i Norge med dette etternavnet og 15 i Sverige. Bytter det ikke bort.
|
|
|
#10 |
|
Klar
|
Omtrent samme som her, bare at vi såvidt er et tosifret antall mennesker med samme etternavn. Og det gjelder både mannen sin og mitt. Ungene har mitt som mellomnavn og mannen sitt som etternavn. Langt og tungt, men de får tåle det |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har byttet etternavn en gang etter at jeg ble voksen (eller to, da). Da jeg giftet meg tok jeg mannens etternavn og mitt eget som mellomnavn. Noen måneder etter fjernet jeg mitt gamle mellomnavn slik at jeg nå heter mitt gamle etternavn + mannens etternavn.
|
|
|
#12 |
|
*elsker ENGA*
|
Blånn sa det
|
|
|
|
#13 |
|
bits and pieces
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja. Byttet da jeg var 33 tror jeg det var. Men beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn.
|
|
|
|
#14 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har byttet etternavn, og jeg visste godt hva jeg gjorde. Jeg byttet til min mors etternavn, slik at mine barn kunne få det og videreføre det.
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har mitt gode gamle etternavn, og mannen har sitt. Vi diskuterte om han skulle ta mitt (jeg ville ikke ta hans av prinsipielle årsaker), og kom til konklusjonen at det ble feil for oss. En av årsakene er ønsket om å beholde "identiteten" jf. det du skriver Hulemannen. Enda vi giftet oss før Facebook ble til altså.
|
|
|
#18 |
|
intro
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok mannens etternavn i tillegg til mitt eget da vi giftet oss for 10 år siden, og jeg angrer ikke. Navnet er sjeldent og kommer fra mammas hjemsted (og dessuten er mannen og jeg fjernt i slekt
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|