Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Katt med hårklumper

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-08, 21:45   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Katt med hårklumper

Finner ikke noe husdyrforum så jeg poster det her. Min langhårede katt har i år som i fjor fullt av hårklumper på kroppen. I fjor fikk vi de bort ved hjelp av litt kam og røsking. Mener jeg har lest en diskusjon er om samme tema tidligere, men finner den ikke. Noen som har tips til skånsom fjerning av disse fæle klumpene?

I siste instans ringer vi dyrlegen mandag. Har hørt at katten da får narkose og blir snauet - stemmer det? I så fall er det vel smart å vente til vi er hjemme fra ferie og kan passe på henne så hun ikke blir et mobbeoffer blant gatas katter?

Gammel 27-06-08, 21:46   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Katt med hårklumper

Klipp. Om ikke du får klippet av hårklumpen, så får du kanskje klippet den opp.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 21:48   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja men.. enn om vi klipper hakk i huden, det skjedde i fjor. Da kan vel katta få en infeksjon?

Gammel 27-06-08, 21:49   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det finnes en sånn kam/kniv som er veldig effektiv. Da skjærer man seg gjennom knuten uten å fjerne alt pelsen.
Jeg bruker den på vofsen min, og den er supergod og skånsom.

Gammel 27-06-08, 21:49   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Øh kam med kniver på en måte..
Forklaringer er ikke min sterke side i dag.

Gammel 27-06-08, 21:55   #6
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Hvor får man tak i "kam med kniver på en måte"?
Hørtes genialt ut! Heldigvis er søsteren korthåra (hvem skulle tro de kom fra samme kull?)

Gammel 27-06-08, 22:02   #7
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dyrebutikken pleier ha slike knivlignende kammer. Vi overtok en katt da vi bodde et sted en gang, og han så ikke ut. Ingen vits i å børste, alt var en stor tugg.

Vi klipte mye, men fikk ikke av alt, og kjøpte noe på dyrebutikken som tok det verste.

Men, vi endte opp med å dope ned og barbere hele katten, og han ble så fin og flott atte. Vi hadde vetrinær på besøk av andre årsaker, som ga katten en liten dose sovemiddel, så jeg fikk klippet med maskin selv.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 22:22   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Hvor får man tak i "kam med kniver på en måte"?
Hørtes genialt ut! Heldigvis er søsteren korthåra (hvem skulle tro de kom fra samme kull?)

Jeg kjøpte på heste og hundeutstyrsbutikk.
Regner med at de fleste velutstyrte dyrebutikker har slike.

Gammel 27-06-08, 21:49   #9
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har langhårete persere, 2 stk, og føler med deg.
Hva jeg gjør er at jeg klipper halvveis av hårknuten, så prøver jeg å løsne resten med en neglepinne e.l.

Det beste er selvfølgelig å gre litt hver dag, for å forebygge.
Det er best at du fjerner disse så fort som mulig, det kan gjøre vondt i huden å ha slike hårknuter, spesielt på beina og steder hvor det er mye bevegelse.

Den ene katten vår hater å bli gredd, vi må bruke skinnhansker og være to når han skal tas.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 22:31   #10
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke venta med å fjerne "hårklumpene" til dere er hjemme fra ferie, i hvert fall. Det er vondt å gå med slike knuter. Sett f.eks en kam helt innmed skinnet, da kan du trygt klippe uten å være redd for å klippe i skinnet. Om du bare får klipt av halve klumpene, greier du kanskje å kamme/børste ut resten. Børst langhårete katter ofte, gjerne hver dag.

Lykke til!

Gammel 27-06-08, 23:36   #11
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er antakelig denne tråden du tenker på:

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=36007

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 23:59   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke katt selv, men hund som har langt hår under buken. Innimellom dukker det slike pelsklumper opp og det vi gjør er å klippe halveisned i kulen noen ganger - altså inn mot kroppen, ikke langs med. Deretter bruker jeg spraybalsam som jeg har kjøpt hos hundefrisøren, og så greier jeg opp floken. Da bruker jeg bare taggene ytterst på spissen på kammen for å lirke og lure, jeg setter ikke hele kammen inn i floken.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 08:27   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

I siste instans ringer vi dyrlegen mandag. Har hørt at katten da får narkose og blir snauet - stemmer det? I så fall er det vel smart å vente til vi er hjemme fra ferie og kan passe på henne så hun ikke blir et mobbeoffer blant gatas katter?

Det stemmer. Min venninnes langhårskatt var borte i 14 dager og kom hjem som et takras på håret Disse klumpene er veldig vonde for kattene, så det beste er å få klippet de bort. Forsøk litt og litt selv eller ta katten til dyrlegen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 10:02   #14
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Jeg pleier å klippe litt etter litt, hvis du skjønner. Altså klipper ned halvparten og så klipper forsiktig så lang ned jeg kan og så løsner det siste med en kam eller fingrene.
Er ikke så godt for kattenene de der flokene.
Det stemmer at hvis det går for langt og veterinærene må ta de bort, så må de gjerne søves.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 10:08   #15
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Hvordan gikk det? Fikk du bort hårklumpene?

Gammel 28-06-08, 10:35   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Min forrigekatt var en blanding av perser og vanlig katt.
Langt hår som det be store tugger i

Det jeg gjorde var å bruke en strikkepinne til å løfte tuggen vekk fra huden, og klippe langs strikkepinnen.
Da unngår man å klippe i huden.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.