Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Enkel og grei flora til barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-08, 23:34   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Enkel og grei flora til barn?

Jeg har alltid vært veldig nysgjerrig på ville blomster og kan over gjennomsnitt med navn på de. Så jeg synes det er velig moro å vise ungene hva de forskjellige blomstrene i skogen og på fjellet heter. Har flere flora som jeg klarer fint å finne frem i, men jeg synes de er litt vanskelig for ungene. Står mange detaljer, og mange sjeldne blomster som de kanskje aldri får sett.
Finnes det flora beregnet på barn,f.eks fra 6-7 år, som barn selv kan finne frem i? helst i lommeformat, som vi kan ha med på tur?

Jeg synes det er moro å fotografere blomster, og vurderer å lage et lite hefte eller noe til mine barn med bilder av de vanligste blomstrene, med noen få opplysninger, som er lett å finne frem i. men kanskje noe slikt finnes?
(tok mange bilder da jeg fikk det forrige kameraet mitt for 3 år siden, men finner ikke igjen den CD'n jeg la bildene på da vi formaterte pc'n)

Gammel 04-07-08, 13:43   #2
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkel og grei flora til barn?

Dette lurer jeg på også. Det er ikke så dumt å gjøre det du sier om å ta bilder og sånn da.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 15:16   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes en som heter Barnas første flora, eller noe i den dur.

Gammel 04-07-08, 15:17   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnas norske flora, heter den.

Sitat:

150 vanlige blomster fra hele landet. Enkelt oppslagsverk for store og små, som lett kan bæres med på tur!
"Barnas norske flora" er en liten og vakker håndbok for barn om norsk flora. Boka presenterer ca. 150 planter – hver plante med illustrasjon i farger - fordelt på 250 sider.
Her får vi vite litt om hvordan planter ser ut, samt en innføring i hvordan de formerer seg. De ulike plantene presenteres så i forhold til sine levesteder: Strandplanter – planter på eng og grøftekant - skogsplanter – vann og myrplanter - fjellplanter – finnmarksplanter.

Det høres ut som en fin start-flora. Ikke minst siden den baserer seg på norske vanlige blomster.

Gammel 04-07-08, 16:28   #5
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, den må sjekkes ut. Eldstejenta ønsker seg faktisk sånn bok også.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 23:41   #6
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

takk Ru.
skal sjekke den ut på bokhandel, synes de kunne vist noen sider fra boka der, så jeg hadde fått en idé om det er slik jeg ønsker.
(men mulig vi likevel knipser vårt eget hefte og...)

Gammel 05-07-08, 00:07   #7
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste har en liten en som er veldig fin. Har en om planter og en om fugler, skal se om jeg finner den.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.