Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Førstehjelp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 21:36   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Førstehjelp

I motsetning til "Hva skal barna mine kunne", har jeg faktisk en (mental) liste over hva jeg skal gjøre hvis jeg kommer først til et ulykkessted. Forskjellige grunner til det, men hovedsaklig fordi jeg regner med å begynne å spy og bli helt ubehjelpelig hvis jeg ikke har en mental liste over hva jeg skal gjøre.

Så nå er jeg spent på om den er helt på jordet. Værsågod, gi innspill.

* Sett opp varseltrekant. Hold varseltrekanten forran meg mens jeg løper. (grunn: Ingen vits i å bli kjørt ned selv eller få flere innblandet.)
* Ring ambulanse (112?)
* Få en oversikt (Tell hvem som er der, prøv å vurder hvem som trenger mest - eller rettere sagt øyeblikkelig - hjelp)
* Et springende punkt? Kan biler faktisk begynne å brenne? Må man ta ut folk av bil? Jeg ville ha prøvd, men jeg er faktisk ikke sikker på om det er riktig eller ikke?
* Er det noen livløse? Hvis ja, skjekk om de har puls og puster. Hvis de har det skal de ligge i stabilt sideleie. Hvis de ikke puster, er jeg faktisk litt usikker, jeg vet man skal gi livreddende når folk faller om på gaten, men etter en bilulykke?
* Stopp store blødninger.
* Pass på at folk som er i sjokk ikke bare vandrer av gårde.
(Etter dette er forhåpentligvis ambulansen kommet)

Førstehjelp i andre situasjoner har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. Vet ikke helt hvorfor.

Gammel 24-08-08, 21:41   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Førstehjelp

Opprinnelig lagt inn av him, her.

* Et springende punkt? Kan biler faktisk begynne å brenne? Må man ta ut folk av bil? Jeg ville ha prøvd, men jeg er faktisk ikke sikker på om det er riktig eller ikke?

Resten vet jeg ikke mye om, men JA biler kan begynne å brenne. Vi hadde en episode der min søster var involvert tidlig i sommer der den andre bilen ble overtent raskt. Så det skjer ikke bare på film.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:50   #3
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Om det er mulig så skal man slå av tenningen på bilen, for evt å hindre brann.
Holde nakke stabil til den skadde, spørre hva dem heter og snakke rolig med dem.
Ved brann feks. skal man REDDE; SLUKKE og så VARSLE.

Selv om man har alt dette i hodet, så er det veldig vanskelig å tenke rasjonelt i det øyeblikke man kunne hatt bruk for denne listen i HI.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:53   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

113, ikke 112. :flisespikker:
Og huskeregelen er en-en-tre. Ikke hundredeogtretten.

Ikke flytte folk ut av biler, heller gi frie luftveier sittende (skyv frem/løft frem haken), ALDRI noensinne ta av en hjelm.

Gammel 24-08-08, 21:57   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

113 - 13 - ulykke - amulanse

Det er vel også viktig at man/noen først og fremst tar ledelse (hvis det er flere tilstede) og deler ut oppgaver: sikre ulykkesstedet (varseltrekant), få oversikt og varsle.

Gammel 24-08-08, 21:59   #6
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

113, ikke 112. :flisespikker:
Og huskeregelen er en-en-tre. Ikke hundredeogtretten.

Ikke flytte folk ut av biler, heller gi frie luftveier sittende (skyv frem/løft frem haken), ALDRI noensinne ta av en hjelm.

112 er til politi, men de samkjører jo på AMK, så det hadde vel ikke vært krise? Mener jeg har hørt et elller annet om at de skal få felles nummer...?

Sikre frie luftveier, og stoppe seriøse blødninger er det viktigste, samt HLR om det er nødvendig.

Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 22:30   #7
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Få oversikt over skadestedet før du ringer 113. Synd å sende en ambulanse hvis to fulle busser har kræsjet.

Sørg for frie luftveier, og ikke ta noen ut av bilen hvis det kan unngås.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 22:54   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Dette var fin oppdatering, jeg noterer. Bra å sikre ulykkesstedet allerførst for å unngå ytterligere skader, sier min brannmannsvoger. Jeg skal huske å eventuelt løpe med varseltrekant synlig, men håper det aldri blir meg som kommer først. ysete men forberedt:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 22:58   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

112 er til politi, men de samkjører jo på AMK, så det hadde vel ikke vært krise?

På 113 kan de veilede deg, det er de både utdannet og trent og øvd og har bøker til. Det gjør de ikke på 112.
Det er ikke krise om man ringer feil, men det er en grunn til at det alle steder står 113 og ikke 112.

Gammel 24-08-08, 23:05   #10
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aller aller først ta på refleksvesten som alle nå skal ha i bilen, kanskje? (Jeg tror at jeg fort kan glemme å ta den på, så jeg prøver å minne meg på at den er der og at jeg skal bruke den om jeg må stoppe og oppholde meg nært veien av en eller annen grunn. :har skiftet ødelagt dekk med rumpa omtrent inn i veibanen: )

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:06   #11
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Denne kan kanskje være verdt å se.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:08   #12
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis de ikke puster, er jeg faktisk litt usikker, jeg vet man skal gi livreddende når folk faller om på gaten, men etter en bilulykke?

Hvorfor i tvil, forresten? Folk som ikke puster dør jo? Hm, det så veldig ovenfra og ned ut, det er ikke sånn ment, men jeg lurer på hvorfor du ville vurdert å ikke gjøre det?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:12   #13
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

112 er til politi, men de samkjører jo på AMK, så det hadde vel ikke vært krise? Mener jeg har hørt et elller annet om at de skal få felles nummer...?

Sikre frie luftveier, og stoppe seriøse blødninger er det viktigste, samt HLR om det er nødvendig.

Det gjør dem ikke her i allefall, mannen ringt feil nr ved en ulykke. De la på de, sa han måtte ringe 113.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:19   #14
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Har lest denne noen ganger.
http://www.lommelegen.no/forstehjelp/

Gammel 25-08-08, 00:01   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

En måte å lære seg nødnummerne på som en også kan bruke på ungene er:
110 brannvesen. 0 er brannslangen (former en 0 med hendene)
112 Politi. Det er 2 politi i bilen
113 Sykebil. Det er 3 personer i sykebilen, to vanlige og en passasjer.

Gammel 25-08-08, 00:05   #16
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

En måte å lære seg nødnummerne på som en også kan bruke på ungene er:
110 brannvesen. 0 er brannslangen (former en 0 med hendene)
112 Politi. Det er 2 politi i bilen
113 Sykebil. Det er 3 personer i sykebilen, to vanlige og en passasjer.

Hva med tyven i baksetet? Ikke innlysende å skille mellom 112 og 113.

Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 00:31   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Parkere egen bil vettugt og vest på først!
Husk å putte mobilen i lomma, og sørg for at evt. egne barn sitter GODT fast i bilen.
Så er det SIKRE - VARSLE - PUSTE
* sikre ulykkesstedet
* få en kjapp oversikt
* varsle 113
* sikre frie luftveier, hjelpe de som er i ulykken.
Jeg har lært det samme som Ru på kurs - ikke ta folk utav bilen men heller sørge for åpne luftveier sittende.
HLR (30-2) hvis noen ikke puster. Gir man ikke hjelp til noen som ikke puster dør de. Enkelt og greit

113 er forresten knallflinke å ha på øret i halvpanikken!
Min erfaring er også at hvis man har tenkt gjennom rekkefølgen på forhånd snurrer den "filmen" i hodet når det skjer litt av seg selv.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 00:43   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hvorfor i tvil, forresten? Folk som ikke puster dør jo? Hm, det så veldig ovenfra og ned ut, det er ikke sånn ment, men jeg lurer på hvorfor du ville vurdert å ikke gjøre det?

Det blir såpass groteskt at det hadde kanskje vært best å la være å oppklare det. Jeg tenkte at vedkommende som ikke pustet kunne ha så store skader at livredning utgikk. (Jeg tenker liksom ikke på at folk som har vært i en bilulykke har størst problemer fordi de ikke har frie luftveier, mer at de har rattstammen gjennom brystet. Vi får da inderlig håpe at det er de som ikke tenker slik som har rett.)

Gammel 25-08-08, 01:08   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Spinoff: Førstehjelp

Enda en vri paa aa huske noednumrene som vi har brukt i alle aar; naar det brenner kommer foerst politiet ogsaa ambulansen.
(Ikke at det absolutt stemmer, men det funker veldig bra, aldri glemt rekkefoelgen.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:35   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hva med tyven i baksetet? Ikke innlysende å skille mellom 112 og 113.

Jeg brukte akkurat det samme argumentet som deg når vi fikk høre om denne.
Men barn skal ikke vite om tyver vet du..........

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.