Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 09:39   #1
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Grunnen til at jeg spør er at helten og jeg ikke er helt enige. Han mener at klær og utstyr de virkelig trenger ikke skal gå som julegave, men gis utenom. En del av meg er enig, men ikke hele meg. Vi har akkurat kjøpt skipakke til enern og ga den utenom.

Hvordan gjør dere det?

Gammel 23-11-08, 09:43   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Her går klær og utstyr som julegaver, ja. Spesielt store, nødvendige ting som bilstoler er greie å ha som julegaver, synes jeg. Leo fikk jo bilstol av mommo i julegave. Men om Malin får f.eks vinterdress, eller noe annet nødvendig, i julegave, så får hun alltid en "morogave" også.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:47   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer veldig. I fjor fikk Hannah seng av svigers. I år vet jeg ikke hva hun får av dem. Men av oss får hun leke, og av mamma og pappa får hun teppe for å ha på gulvet på rommet sitt.

Så lenge jeg vet at hun får litt av hvert så synes jeg det er helt greit å ønske seg en stor skikkelig ting av feks besteforeldre. Mulig dette er enklere fordi hun er såpass lita enda, og blir bare hun får en ting liksom.

Når de blir større, og kan ønske seg ting selv er det vel ikke så greit å bare kjøre ting som vi foreldre mener de må ha.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:48   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hannah fikk forresten skipakke fra oss i fjor.

Gammel 23-11-08, 09:49   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

I utgangspunktet ikke. Da må det være noe veldig dyrt som de har lyst på. Klær kan være en fin tilleggsgave.

Nå som Stjernekikkeren er så liten, er selvsagt praktiske gaver helt greit. Han merker uansett ikke noe til det.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:53   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Litt både og.

Bilstol har aldri blitt gave her i huset, men det kommer jo litt pga innkjøpstidspunkt, skulle jeg kjøpt et ekstra nå, hadde jeg puttet det under treet.

Ski kommer til jul, og det meste av klær som kjøpes inn på denne årstiden også. Tror ikke Mazungen taper på det, hun får nok annet i tillegg. Jeg er så politisk ukorrekt at jeg liker mye gaver, og synes det er bedre å kjøpe "ønsketing" og "trengeting" i skjønn forening, heller enn å gi bare ønsketing. Da blir det fort mye ræl.

Hadde Mazungen vært høstbarn hadde det kanskje vært anderledes. Her er sykkel osv bursdagsgaver, ski etc julegaver.

Ting som er "familegaver" pakkes også gjerne inn og åpnes julaften.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 09:53   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg jo ikke så dreven foreldre med bare 3,5 år på baken - men enn så lenge har det ikke vært klær og utstyr som julegave fra oss. Jeg lurer på om han ikke fikk gave fra oss før i fjor (bare penger vi satt på kontoen hans) - i fjor fikk han leke og det får han i år også.

Han får jo klær av andre, men det er ikke ekstra dyre ting, liksom.

Gammel 23-11-08, 09:56   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer litt. I år blir det ikke det. Vi kjøper som regel det de trenger når de trenger det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:04   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ski, skøyter og sykler syns jeg er kjempefine julegaver. Og klær, når de blir større og ønsker seg det. Jeg er imot at man bare skal få "unødvendige" ting til jul og bursdager. Vinterdress og ullundertøy til en treåring ville jeg derimot ikke pakket inn og lagt under juletreet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:09   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ski, skøyter og sykler syns jeg er kjempefine julegaver. Og klær, når de blir større og ønsker seg det. Jeg er imot at man bare skal få "unødvendige" ting til jul og bursdager. Vinterdress og ullundertøy til en treåring ville jeg derimot ikke pakket inn og lagt under juletreet.

Sånn tenker jeg også. Men så blir det litt feil om enern må få ski og skøyter til jul, mens toern får andre ting fordi hun arver av enern.

Gammel 23-11-08, 10:09   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sportsutstyr har alltid gått som julegaver. Den eldste får gjerne mest, og de yngste arver, derfor har jeg aldri vært spesielt opphengt i å bruke nøyaktig like mye på alle.

Nå har de jo mistet halvparten av gave-giverne sine, og dermed er pakkemengden drastisk redusert. For at de ikke skal bli sittende på julaften og se på de andre pakke opp gaver, pakker jeg inn ting jeg ellers ville gitt dem også. Jentungen kommer for eksempel antagelig til å få krinkelull under treet i år.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:12   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sånn tenker jeg også. Men så blir det litt feil om enern må få ski og skøyter til jul, mens toern får andre ting fordi hun arver av enern.

Jeg synes ikke det blir så feil heller jeg da. Jeg synes det er fint at de lærer seg å arve. Toern kan jo få en annen ting som enern ikke har fått før?
Men det går jo an å være det litt bevisst, at det blir noe nytt ift utstyr noen ganger.

Gammel 23-11-08, 10:13   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

På den annen side får enern nytt, mens toern aldri får velge farge, kanskje? Livet er ikke helt rettferdig.

Jeg kunne forresten vært tilbøyelig til å kjøpe nytt til toern i julegave og solgt det gamle, hvis det ble et issue. Og tilsvarende la enern velge mellom arveski utenom eller de råååse glitterskiene til julegave. :Pragmatisk:

Vi prøver å koordinere store innkjøp med gavetid, men nå er mine fremdeles så små at det ikke er pengemengden det kommer an på. 20-kronersbiler er det aller, aller, aller kuleste.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:19   #14
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Her får de også klær og utstyr i julegave hvis det trengs

For 2 år siden fikk storesøster sykkel i bursdagsgave og møbler til rommet til jul.
Lillestorebror fikk også møbler til jul det året, og ski av besteforeldre..
Synes det er greit at vi kan gjøre det sånn, for det koster tross alt litt å ha 3 barn som alle skal ha litt av alt..

Samtidlig får de jo ikke bare sånne gaver, for vi kjøper også gaver som Nintendo DS, ipod etc til storesøster, også tilsvarende leker/ting som passer lille-storebror

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:25   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både og. Storebror fikk Bergansjakke et år. Han trengte en allværsjakke, men i og med at merket var like viktig for ham som jakken, ble den dyr og dermed julegave. Dyre "unødvendige" klær blir fort julegave. I år får alle tre Liverpooldrakt, julegave fra hunden.
Storebror har fått ski til jul som mellomssøster arver. Mellomsøster er sur fordi hun alltid må arve, storebror er småsur fordi han får skiene til jul mens hun arver dem på en vanlig onsdag.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 10:39   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er sjeldent de får klær til jul av meg (og eksen, for dette er jo første året vi ikke er gift) Ski og annet utstryr har jeg er fine julegaver synes jeg.
Sykler blir gjerne gitt i bursdagsgave og ski o.l i julegave.

Gammel 23-11-08, 10:46   #17
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Slik tenker vi også.

Gammel 23-11-08, 11:02   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både og. Jeg synes at hvis en 16 åring ønsker seg nye og kule slalomski er det helt OK å kjøpe det i julegave, men hvis 8 åringen ikke ønsker seg nye ski, er vokst ut av de gamle og foreldrene vet at man skal på hytte å gå på ski så vet jeg ikke om det passer som julegave ...

Jeg synes gjerne man skal kjøpe praktiske gaver til barna, men at man kjøper praktiske gaver, som man ville ha kjøpt uansett og som barna ikke ønsker seg ... Vel ... Jeg liker det ikke.

Gammel 23-11-08, 11:07   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, selv har jeg fått sykkel til bursdagen og ønsket meg ski til jul.
Jeg synes det er helt genialt å gi slikt til jul, han får mer enn nok leker som det er.

Gammel 23-11-08, 11:10   #20
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med den delen av deg som er uenig med Helten. Ski og sykkel er fine gaver.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.