Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Studio-fotografering. Noen som vil hjelpe meg litt?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 17:27   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Studio-fotografering. Noen som vil hjelpe meg litt?

Jeg har et enkelt studio tilgjengelig på jobb, og får rimelig okei bilder der. Jeg er veldig amatør og setter bare kamera på manuell, og prøver meg frem. Det er jobbens kamera jeg stort sett bruker og jeg får veldig små bildevisninger på skjermen etterpå, så noen ganger jobber jeg " i blinde".

Her er eksempel på bilder tatt der nede. Kan noen hjelpe meg til å gjøre det bedre når jeg skal ta julekortbilder i mårra?
Det er altså to store lamper der nede og hvitt/grått bakgrunn, samt svart men jeg vil ha HVITT!!

Gammel 13-12-08, 17:37   #2
Maia
Fullverdig medlem

Maia sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Maia er litt kul
Standard

Sv: Studio-fotografering. Noen som vil hjelpe meg litt?

Lampene ville jeg brukt på objektet og fikset bakgrunnen i redigeringsprogram. Har du et ok redigeringsprogram og er komfortabel å jobbe med det? Nå er jeg ny her og kjenner dessverre ikke deg og det du har gjort tidligere, så jeg ber om unnskyldning om jeg tråkker deg på tærne nå!
Og heldiggrisen deg som har studio tilgjengelig!

Maia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 17:38   #3
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Kan desverre ikke hjelpe deg, men må bare få si det var 2 flotte bilder av en nydelig liten jente.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 17:52   #4
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Lamper brukes etter mitt skjønn best når de er med på å skape skygge. Så kanskje prøve å rette inn lampene, kun fra den ene siden? Kan være verdt å prøve. Kan komme med mer litt senere på kvelden, konas bror(brødre) kommer til middag, og han(begge) jobber med dette til daglig.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 21:36   #5
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er lysmålingen som lurer deg. Kameraet tyder alt du tar bilde av til å ha så og så mange prosent grått, uansett om det er helhvitt eller helsvart eller midt imellom.

Her er det mye hvitt (som snøbilder ute som nesten alltid blir feilaktig grå om du stiller på auto) og kameraet undereksponerer dermed. Du må overeksponere bildet, dvs. slippe inn mer lys.

Du kan lese om dette f.eks. her:
http://www.fototips.no/index.php?sid...bilder#hvitsne

Så finn ut på ditt kamera hvordan du overeksponerer og prøv i vei.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.