Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 12:33   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Når begynte barna dine (eventuelt) å gå på bortoverski? Ikke i hagen - men på skitur?
Når sto de (eventuelt) alpint første gang?

Hvilke av "grenene" - om noen av dem - prioriterer dere som familie, og hvorfor?

Er det et poeng å lære barna å gå bortover på ski før de får slalomski på beina, eller er det protestantisk tankegang?

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:35   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alpint vs bortover - hva prioriterer dere?

Den eldste "sto" alpint første gang da han var 4 år (påsken før sommeren han fylte 5 år). Lillbror på 3 kommer nok til å debutere i år.

langrennski har vi hatt siden de var 3 og 2 år, men her holder ikke ferdighetene og motivasjonen til tur. Det er nok mest fordi vi som foreldre ikke heller er så mye ute i marka. Mannen min er revisor og jobber hele vinteren og jeg har ikke ork til å dra med begge på tur alene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:48   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

LilleVenn fikk bortoverski da hun var 2 år. Nå er hun 5, men fremdeles ikke noen racer til å gå på tur. Hun vi gjerne, men det er ikke så lett og vi har heller ikke øvd så mye som vi burde Det begynner å komme seg litt nå, og jeg satser på at vi får gått litt småturer denne vinteren.

Alpinski har hun ikke, jeg synes det er greit å mestre bortoverski først. Jeg antar at det blir alpint fra neste vinter.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:44   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han fekk ski og begynte å gå litt som 2-åring, gjekk på tur første gong som 2,5-åring, men lenger turar først når han var 3. Han har plastsko og telemarkski til bakkebruk, og det begynte han med no som 4-åring.

Vi prioriterer tur, men det blir i praksis ca 50-50 i løpet av eit år likevel.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:44   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både jeg og mannen har alpinski, men ikke langrennski. Snuppa fikk langrennski til jul, så jeg må nok også gå til anskaffelse av slike hvis hun skal få brukt dem noe særlig. Men det kan godt hende at de ikke blir brukt så fryktelig ofte, særlig med tanke på at vi IKKE kommer til å anskaffe pulk til minstemann.

Vi tar vinterferie på fjellet i år, så da skal hun få prøve seg på alpint også.

Knerten er da 17 måneder. Da er han vel ikke stor nok til noe skigreier, antar jeg. Opplys meg om jeg tar feil.

Gammel 08-01-09, 12:50   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg vet ikke helt. Guttungen (3,5) har langrennski, og vi er på utkikk etter slalåmski nå. Jeg mistenker at slalåm vil fenge mer enn langrenn, men vi har ikke prøvd noen av delene. Hans jevngamle kompis hadde sin første slalåmtur nå i julen, og det hadde vært supervellykket. Jeg antar vi slenger oss med på en slalåmtur så snart vi har funnet ski, og tester det ut. Som familie* prioriterer vi nok slalåm, ettersom mannen står på snowboard.

*) Familien består her egentlig av far og sønn. Jeg finner meg forhåpentligvis en kafé eller bar, og henger der. Jeg ønsker snø og alt som hører med dit peppern gror, og synes denslags aktiviteter er traurig, traurig, traurig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:10   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg antar vi slenger oss med på en slalåmtur så snart vi har funnet ski, og tester det ut. Som familie* prioriterer vi nok slalåm, ettersom mannen står på snowboard.

Vi leide ski til Frøkna den første vinteren, for å se om hun syntes det var noe stas.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:45   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Er det et poeng å lære barna å gå bortover på ski før de får slalomski på beina, eller er det protestantisk tankegang?

Eg synest det er eit kjempepoeng. Det handlar om å lære både balanse og kontroll, i tillegg til at det er i tidleg alder ein klarer å bygge opp lysta til- og trivsel rundt å gå tur.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:46   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine gikk første gang på bortoverski da de var 3 år. Lillesøster var mye flinkere på samme alder enn det de andre var, trolig fordi hun hadde eldre søsken å etterligne/se opp til.

De to eldste stod første gang på alpinski da de var 9 år, lillesøster skal stå nå i vinter. (Hun blir 6 år i april.)

Vi går mest på bortoverski.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:47   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mannen har begge deler, men jeg har ikke stått på noen av delene på 8 år - hater det.... Eldstemann har hatt ski fra den sesongen han var to år. Han har vært på guttetur med mannen og en kompis av han med sønn 3 år på rad. Minsten gikk bittelitt i fjor. Ingen av de har vel hatt på ski på beina denne sesongen. Eldstemann prøvde slalom i fjor, det var ikke helt vellykket.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:55   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortoverski først.
Kan de stå på bortover, så lærer de å kjøre nedover.
I og med at man står mer støtt på alpinski, spår jeg trøbbel i horisonten om man introduserer det først.
Man tager feller under bortoverskiene, så har man skiglede i en fei.

Gammel 08-01-09, 13:01   #12
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen har vært veldig opptatt av at åtteåringen her i huset skal bli trygg nok på bortoverski før hun ble introdusert til alpint, så hun fikk sitt første alpintutstyr til jul i 2007. Nå har det nok ganske mye å si at ingen av oss voksne er spesielt ivrige alpinister; hadde vi brukt mye tid i bakken, regner jeg med at hun ville blitt involvert fra et tidligere stadium. Hun fikk sine første langrennski da hun var 2 1/2, og har gått jevnt og trutt siden.

Husker ikke nøyaktig når hun gikk sin første skikkelige skitur, men jeg husker en skitur vi tok alle tre da hun var 4 1/2; da gikk vi 4-5 km. Det er mulig at de spede forsøkene vi hadde før denne skituren ikke kvalifiserer helt.

Gammel 08-01-09, 13:06   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teomannen er en ivrig alpintkjører. Verken han eller jeg har langrennski.

Frøkna fikk langrennski da hun var 2,5, men de blir naturlig nok lite brukt. Hun begynte med slalåm da hun var fire og fikk sitt første par med ski da hun var 4,5. De har vært mye brukt, og hun har blitt riktig flink.

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg tror ikke det ene er mer naturlig og riktig enn det andre, men for mange er jo langrennsterreng mer umiddelbart tilgjengelig enn alpintbakke, slik at det blir en grunn for å bruke langrennski først.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bortoverski først.
I og med at man står mer støtt på alpinski, spår jeg trøbbel i horisonten om man introduserer det først.

Nei, det fungerer begge veier. Frøkna har knapt vært på en (langrenn)skitur i hele sitt liv, men hun klarer seg brukbart med langrennski på beina likevel, siden hun har teknikken og balansen inne på slalåmskiene.

Gammel 08-01-09, 13:16   #14
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min eldste begynte med langrenn da han var 4 år, slalom da han var 5 år og snowboard da han var 7 år.

Mellomste begynte med langrenn da hun var 3,5 år, slalom da hun var 4,5 år og prøvde seg på snowboard ifjor da hun var 7 år uten at det ble noen slager.

Minste begynner med langrenn i år. Hun er 3,5 år.

Som familie prioriterer vi langrenn. Eldstemann foretrekker helt klart slalom og snowboard og har årskort i slalombakken i nærheten. Mellomste liker både slalom og langrenn like godt.
Gemalen står telemark og jeg slalom, men det har ikke blitt så mye tid i bakken de siste årene siden vi til stadighet har hatt et lite barn med på slep.

Vi er mye ute på turer i helgene på langrenn. Det er hyggelig å finne på noe sammen ute hele familien og de to eldste er veldig flinke på langrenn etter flere år med aktiv trening.
Eldstemann bruker kveldene i slalombakken og får på den måten med seg både slalom/snowboard og langrenn.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 16:59   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bortoverski først.
Man tager feller under bortoverskiene, så har man skiglede i en fei.

Ja, det tipset har jeg også hørt. Hvordan gjør du det? Klipper av eller finnes det feller for barn? Har alle sportsbutikker det eller er det bare type Platou?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 17:09   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har latt våre lære bortoverski først. De to eldste var sju og ni første gang de prøvde slalom. Eldste syntes det var pyton (som hun synes med alt som krever fysisk aktivitet), guttungen elsket det. Han mestrer alle idrettsgrener han prøver på, heldiggrisem. Han prøvde snowboard i jula og syntes det var supert, det også. Minsta (nesten sju) sto på slalom første gang nå i jula, hun brukte 1,5 time i barnetrekket før hun heiv seg utfor de større løypene. Da vi reiste hjem fra fjellturen lurte hun på om vi kunne reise på slalom snart. Hun elsker nemlig slalom, ja og langrenn og dans og ja det meste, sa hun selv.

Fra nå av kommer vi til å veksle på slalom og bortoverski. Eldste aner vi ikke hva vi skal gjøre med. Hun får sitte i varmestua og se på de kjekke guttene, tenker jeg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 17:13   #17
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine jenter på snart 7år og 9 år har ikke prøvd alpint ennå. Vi er en skikkelig bortoverski-familie

Gammel 08-01-09, 13:09   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Noen venner av oss begynte forøvrig med slalåm med sin yngste da han var tre, og det fungerte også helt fint, men det krever ganske mye innsats fra mor og far, siden man stort sett står med ungen mellom beina hele tiden.

Gammel 08-01-09, 13:15   #19
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Vi har langrennski og pulk, Andungen har gått på ski siden han var 3, og går nå noen km med glede. Dvs, det er en del gråt og tenners gnissel og staveklasking underveis, men når vi vel er fremme er han overlykkelig og synes turen var kjempegøy.

Tenker han får slalomski neste år, som 6-åring.

Ettersom min fysikk ikke tåler slalom i særlig grad, så begrenser det seg litt. Jeg liker det veldig godt, altså, men ettersom det innimellom er et poeng at Familien Er Sammen, har vi fortsatt gjort det per langrenn.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:33   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den grad vi prioriterer ski, så blir det bortoverski. Jeg liker virkelig ikke å gå på ski, mannen min er fra et land hvor man ikke går på ski, eldstemann synes det er kjedelig, så jeg kan ikke si at vi er entusiastiske. Men jeg føler at vi bør komme oss ut litt pga. seksåringen. Han har ikke gått på ski så veldig mye sammen oss, men han elsket å gå på ski i barnehagen. Og siden han liker det, så har vi bestemt oss for å satse litt mer på å komme oss ut på ski i år.

Jeg hadde foretrukket alpint, men jeg har verken erfaring eller utstyr, men kanskje vi tar et alpintår neste år hvis vi tar bortoverski i år. Vi får se.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.