|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg ønsker ikke lenger å ta del i den forrige debatten, (og selv om Lykken har svært mange gode poenger) starter jeg en egen tråd. Det tåler vi, sant? Hva er det som gjør at det hersker en uenighet hvorvidt hijab er kvinneundertrykkende eller ei? Hvis hijab brukes på grunn av kulturen, religionen, familien eller mannen er den vel kvinneundertrykkende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Alt som gjøre under tvang er vel undertrykkende. Sånn er det med alt her i livet. Det som gjøres frivillig er ikke undertrykkende. Jeg ser virkelig ikke poenget med spørsmålet, da dette her er individuelt. Jeg kjenner til de som bruker hijab fordi de MÅ og de som føler seg naken og undertrykket UTEN hijab.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg er på litt tynn is her, for det kan være noe jeg har glemt eller misforstått, men:
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hvorfor føler noen seg nakne og undertrykket uten Hijab, egentlig? Fordi de er vant med at sånn skal det være, kvinner SKAL bruke Hijab?
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Hva med når det snus på; at det er et plagg som brukes for at menn skal finne kvinnen tiltrekkende, fordi hun da representerer den dydigheten man gjerne anser som nødvendig?
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?For en kvinne som tvinges til å ha sex så er sex unndertrykkende maktmisbruk og vold. for en kvinne som ønsker å ha sex er sex (forhåpentligvis) supert. |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Fordi de har sett lyset? Aner ikke jeg, men det er da muslimske kvinner som omfavner bruken fordi det er hva de føler er riktig i hjertet i forhold til sin religion. Som et ikke-religiøst menneske vil jeg alltid finne slike argumenter vanskelige å forstå.
![]() |
#9 |
Textrovert
|
Hvis noen hadde sagt til deg at du ikke fikk lov til å bruke benklær, men bare gå i truse, så hadde vel du følt deg rimelig naken og undertrykket også? Det har jo også med vane og kultur å gjøre. Og dette uten å dra inn det mer religiøse aspektet.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Sitron sa det mens jeg drev og skrev om det. |
![]() |
![]() |
#11 |
Protonterapeut
|
Godt poeng ...
![]() |
#12 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Det blir vel litt forskjell i og med at jeg hadde vekket en smule oppsikt overalt hvor jeg gikk om jeg bare gikk i trusa, for ikke å snakke om hvor ihjelfrossen jeg hadde blitt.
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Å bruke hijab gjenspeiler jo et gammelt patriarkalsk samfunn, at kvinnen skal dekke seg til for å ikke friste mannen, sånn sett gjenspeiler det en form for kvinneundertrykking. Likevel er det en del kvinner som gjør det helt frivillig.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Det har jo litt å gjøre med at man som familie synes det er praktisk og fint å ha samme etternavn, og da skifter man gjerne til det etternavnet man synes er finest eller har mest tilknytning til. Jeg tror få skifter etternavn til mannens kun pga. tradisjon eller at de føler de MÅ i dag. I så fall er det jo synd, jeg gjorde det hvertfall ikke av slike årsaker.
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
Det har jo vært en ganske lang periode der man i flere land har vært uten hijab over lengre tid, men at dette er i ferd med å endre seg. Hijaben er i ferd med å romantiseres, slik jeg ser det. At denne har en ny oppblomstring i de mer vestlige muslimske land, kan det egentlig sammenlignes med bruken i eldre tider?
![]() |
#17 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hvis formålet er at man skal dekke seg til for mannen slik at han ikke blir fristet og at kvinnen av den grunn da er ærbar og dydig, så synes jeg det er kvinneundertrykkende. At kvinner i 2009 ikke kan være ærbar uten å dekke seg til, er likestillingsfiendelig og bør motarbeides. Jeg har respekt for religion til en viss grense, jeg synes man skal jobbe for at religion følger det århundret vi er i, jobbe for at undertrykkende og likestillingsfiendlige skikker og påbud fjernes på sikt.
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Er det da samtidig undertrykkende å spare seg til man blir gift med å ha sex, å skrive under på kontrakter og gå med ringer som symboliserer at man er dydige?
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes jeg gjenkjenner argumentasjonene i denne tråden fra min famøse etikk-eksamen der jeg prøvde å argumentere for at man ikke kan si at barnearbeid er umoralsk ut i fra prinsippet om universell etikk.
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Nettopp. Du mener du gjør det frivillig, akkurat som de aller fleste kvinner sier de gjør det. Selv om alle vet at noen kjenner press for å gjøre det. Likevel henger det klart sammen med gamle kjønnsroller, all den tid menn i så lite antall skifter i forhold til kvinner.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|