Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring - nok en gang

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-09, 00:24   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilsikring - nok en gang

Case: min sjuåring. Han er over 36 kg, over 135 cm men definitivt under 150 cm. Beltestolene er godkjent fra 15-36 kg.

Er det noen som vet om jeg gjør livet mer eller mindre risikofylt for han ved å ha han i en slik stol fremdeles? Han sitter jo høyt og godt med god sidestøtte (dette er en som fremdeles sovner i bil og blir lett kvalm), men jeg vil jo ikke ha han i en stol som ikke er anbefalt for han...

Gammel 03-06-09, 09:23   #2
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring - nok en gang

Med en beltestol så er det bilens belter som får vektbelastningen ved en kollisjon, så jeg ville ikke bekymret meg så mye over at han er tyngre enn stolens godkjenning. At stolen er godkjent for 15-36 kg har med at dette er en vektgruppe definert i godkjenningsstandarden. Etter det jeg har skjønt så finnes det ingen vektgruppe for barneseter som er over 36 kg.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 09:44   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge setet ikke blir for trangt for ham, så ville jeg ikke sett på dette som et problem.

Gammel 03-06-09, 10:12   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville sjekket med Trygg Trafikk. De har utmerket service overfor folk som lurer på ting angående bilsikring: barnibil@tryggtrafikk.no

Og mens du venter på svar fra dem, ville jeg fortsatt med bilstolen. Det virker absolutt som det mest fornuftige alternativet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 10:15   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste feil. Hvis han er over 135 cm, skal han ikke bruke beltestol lenger når han passerer 35 kg, har jeg lært. Jeg skal se om jeg finner kilden.

Gammel 03-06-09, 10:20   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Her:

Sitat:

Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=924

Gammel 03-06-09, 10:21   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg leste feil. Hvis han er over 135 cm, skal han ikke bruke beltestol lenger når han passerer 35 kg, har jeg lært. Jeg skal se om jeg finner kilden.

Hm. Finner du kilden er det topp.

Gammel 03-06-09, 22:31   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Nå har jeg fått svar fra Trygg trafikk:

Når barn har passert vektgrensen skal de ikke lenger bruke barnesikringsutstyr da det er beregnet for å tåle en vekt opp til 36 kilo. Det er i hovedsak vekten som er avgjørende, men barnets lengde må også tas hensyn til. Barnets hode skal ikke gå over kanten på bilbarnestolen.

For min del viste det seg å være greit en stund til, han var et par kilo lettere enn jeg husket.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.