Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Middagstips fra alle alenemødre og gressenker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-09, 14:27   #1
Blåklokketrollet
Passiv

Standard

Middagstips fra alle alenemødre og gressenker?

Hei. Jeg er helt fersk her inne og har registrert meg i en fei fordi jeg har en syk baby som bare gråter og gråter. Men så har jeg to små til, en på snart fem og en på to år. Disse må jo ha middag. Jeg er stort sett gressenke og alene med barna. Er det noen som har noen gode middagstips som kan lages i farten, med en sutrete baby på armen? Jeg er helt blank og helt utslitt.

Beklager en hastig melding. Har lenge tenkt på å registrere meg på et forum igjen, er noen år siden sist jeg var særlig aktiv. Men får ikke fullregistrert meg akkurat nå, og heller ikke korrekturlest, for dem som henger seg opp i sånt.

Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 14:30   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips fra alle alenemødre og gressenker?

Kutt opp masse kyllingfilet mens baby sover, ha i porsjonspakker og frys ned. Stek og ha i frosne wokgrønnsaker og en eller annen ferdigwoksaus. Kok ris eller nudler. Funker med baby på arm og treåring rundt beinet. Liker ikke barna woksaus så dropp den.

Ja, og så stekte fiskekaker med potet/potetmos/ris/pasta. Kjapt og enkelt, og populært hos de små.

Gammel 17-07-09, 14:31   #3
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Frosne kjøttboller og frosne wok-grønnsaker freses wokes i wok-panne. Evt med ris til.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 14:33   #4
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frossen grønnsaksblanding, posepotetmos og fiskekaker var en vanlig kjappmiddag for meg og eldstedatteren da vi bodde alene. Veldig raskt og enkelt å lage, selv med en baby som krever oppmerksomhet.

Har du forresten bæresjal til babyen? Anbefales på det varmeste for å få litt flere ledige hender

Gammel 17-07-09, 14:33   #5
Blåklokketrollet
Passiv

Standard

Tusen takk. Jeg vil gjerne ha masse tips, for jeg får alltid bruk for de etter hvert. Jeg er dessverre en katastrofe på kjøkkenet.

Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 14:35   #6
Blåklokketrollet
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Har du forresten bæresjal til babyen? Anbefales på det varmeste for å få litt flere ledige hender

Jeg bruker mei tai, men hun er ikke helt fortrolig med den enda. Dessuten blir det lettere når jeg kan ha henne på ryggen.

Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 14:49   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Pizza på ferdigbunn!

Kjøpt ferdigbunn, italiensk type med to bunner i en pakke fra Rema 1000 (ikke tine sin, den smaker høgg).
Smør på med dolmiosaus eller Peppes pizzasaus.
Ha på ost- valgfri type
Ha på fyll. Jeg pleier å kjøpe inn Peppes pepperoni, cherrytomater, løk, grillede artiskokker og kanskje noen oliven- men her kan man jo bare variere alt etter som hva barna liker.
Krydre med litt pepper,salt og plenty oregano. Sleng i ovnen og spis når osten er gylden.

Gammel 17-07-09, 14:51   #8
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Pizza på ferdigbunn!

Kjøpt ferdigbunn, italiensk type med to bunner i en pakke fra Rema 1000 (ikke tine sin, den smaker høgg).
Smør på med dolmiosaus eller Peppes pizzasaus.
Ha på ost- valgfri type
Ha på fyll. Jeg pleier å kjøpe inn Peppes pepperoni, cherrytomater, løk, grillede artiskokker og kanskje noen oliven- men her kan man jo bare variere alt etter som hva barna liker.
Krydre med litt pepper,salt og plenty oregano. Sleng i ovnen og spis når osten er gylden.

Gammel 17-07-09, 15:04   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toro, Fjordland.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 15:15   #10
Left
Passiv

Standard

Magre, røkte pølser, kutt i biter, brun i panna med løk. Krydre med krydder dere alle liker.
Jeg lager potetmos av kokte poteter, men i nøden spiser fanden fluer - lag posemos. Ha pølsebitene over. Det er godt, og enkelt.

1 pose lapskausblanding, en slump buljong, ca 1 liter vann, magre pølser i småbiter - kok opp - voila - suppe. Server den med godt brød til, så har du en enkel og god middag.

Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 15:38   #11
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

1 pose lapskausblanding, en slump buljong, ca 1 liter vann, magre pølser i småbiter - kok opp - voila - suppe. Server den med godt brød til, så har du en enkel og god middag.

Eller bytt ut en liter vann med bare en liten dæsj vann og du har lapskaus

Gammel 17-07-09, 15:40   #12
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kok fullkornspasta, stek kjøttdeig og hell et glass tomatsaus i panna - middag på 15 minutter

Risgrøt eller rømmegrøt fra Toro-pose?

Ellers så er jo salat rask og god sommermat

Gammel 17-07-09, 15:42   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Velkommen hit.

Laksefileter i ovnen er veldig kjapt og greit (og billig og sunt), og det har vi sikkert én gang i uken. Bare putt frosne fileter i form/langpanne og sett dem i ovnen på 225 grader i et kvarters tid. Du kan ha litt smør og krydder på, eller helle soyasaus eller teriyakisaus over først, men du trenger ikke. Kok pasta og brokkoli mens laksen står i ovnen, server med pesto.

Pasta med kjøttsaus er også en lettvint gjenganger her, vi bruker alltid kyllingkjøttdeig og grov pasta og stort sett alltid ferdig pastasaus på glass. Har jeg tid og ingredienser, steker jeg hvitløk og en oppkuttet squash sammen med kjøttdeigen før jeg heller i sausen, og så pleier jeg å ha en skvett fløte eller creme fraiche oppi til slutt. Pleier å ha brokkoli og cherrytomater til (det er stort sett det vi har av grønnsaker til absolutt alle middagene våre).

Koker du ekstra ris eller pasta, så tar ikke det lengre tid; putt restene i kjøleskapet og lag pasta-/rissalat dagen etter, eller eventuelt stekt ris. (Stekt ris er veldig lettvint mat; stek grønnsaker, hvitløk og f.eks. kyllingbiter, bland i kald ris og stek til alt er varmt og passe stekt, rør inn noen sammenvispede egg og rør til det har stivnet. Server med soyasaus.)

Gammel 17-07-09, 16:48   #14
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Pølsebønnegryte: skjær en løk i strimler, fres i litt smør i en gryte, skjær 4-500 g pølse i terninger og stek litt sammen med løken. Ha i to bokser med hermetiske tomatbønner, la putre litt og krydre med salt/pepper/annet krydder man liker. Serveres med litt potetmos (pose er jo definitivt kjappest). Doble oppskriften, så har du nok til en restemiddag/varm lunsj også.

Grønnsakssuppe med pølse: en pose lapskausblanding, passe mengde vann (tror jeg bruker rundt 7-8 dl) og (kjøtt)buljongterninger tilsvarende vannmengden, skjær pølse i terninger og ha i. La putre litt.

Doble oppskriften og lag lapskaus på det som blir igjen: lag jevning av mel og vann i et glass med lokk eller shaker el.l, hell i og la det koke litt til det tykner. Ha i jevning til passe konsistens. Ha i litt sukkerkulør til en brunfarge du kan leve med.

Gammel 17-07-09, 16:52   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

22 22 55 55.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 17:13   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Fjordlands risgrøt er god og ikke så halvgæren på prisen. 6 minutter i micro, eller noe.

Den skal jeg og ungene ha i dag.

Gammel 17-07-09, 17:20   #17
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En pakke toro betasuppe
1/2 pakke frossen lapskaus blanding (grønsakspose)
1 pk pølser

Lag betasuppe ha i lapskausblanding og pølser...
Serveres med flatbrød. Veldig godt og mettende.

Gammel 17-07-09, 17:31   #18
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

22 22 55 55.

Gammel 17-07-09, 17:45   #19
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pastasalat. Kan lage stor porsjon og ha i kjøleskapet. Holder til lunsj og middag/kvelds et par dager. Deilig nå i varmen.

Sørg for å ha godt, sunt og proteinrikt pålegg, så kan brødskiver fint erstatte middag innimellom. Stekt egg og tomatbønner ved siden av grove skiver er også godt og enkelt.

Gammel 17-07-09, 19:14   #20
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen min jobber skift, så annenhver uke er jeg alene med ungene når jeg lager middag. Mitt beste tips er å lage store porsjoner av alt som kan fryses. I tillegg: lag maten når du har sjans, og varm heller opp. Jeg gjør feks poteter klare til koking på formiddagen når Lillebror sover. Ha et par krisepizzaer eller annen enkel mat i fryseren for de dagene der alt går galt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.