Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Kjole på skole?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 02:22   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kjole på skole?

Siden jeg nå vil forsøke å "følge stilen" lurer jeg på om kjole eller skjørt er vanlig på jentene som starter i 1.klasse. Altså første skoledag. Det var tydeligvis noe mange antok var antrekket på førskoledagen (og der bomma vi), så da er det vel hakket mer staselig første skoledag? Og hva med mor og far? Hva har de på når de er med barna sine på første skoledag? Litt finkledt?

Sist redigert av Dronningen : 24-07-09 kl 01:43.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 02:25   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjole på skole?

Storesøster gikk i bukser, så vidt jeg husker, men hun har aldri vært glad i kjoler og skjørt. Men det var mange som stilte i det ja.

Da minsten begynte i første, så var det et flertall av jentene som stilte i kjole eller skjørt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 03:10   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi hadde kjole, en heklet hvit en fra H&M. Hun er forøvrig en fan av thights under kjolene, da hun står mer på henda enn beina i perioder...

Jeg trudde jeg skulle dåne da en av fedrene kom og spurte meg om jeg hadde heklet den selv, og om jeg hadde oppskriften.
:hater håndarbeid:

Gammel 22-07-09, 08:33   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Takk for at du spurte for jeg er veldig usikker med tanke på klær første skoledag. Husker jo jeg stilte selv i kjole i 1973, men det er det ikke så mye hjelp i.

Mazungen mener hun har nok tøy.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:12   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datteren min hadde kjole, det hadde de fleste av vennene også.

Her er det dessuten vanlig at de har med en blomsterbukett. Jeg bekreftet mitt rykte som ekstremplanlegger da jeg sådde blomster til denne samme vår - det er jo ikke så mange hageblomster som blomstrer i august.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:20   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste jentene hadde kjole på første skoledag til Frøkna i fjor, mener jeg å huske.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:37   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

blomsterbukett?? seriøst?

Jeg aner ikke hva vi tar på,men om det er kjoler det går i, så blir det vel det her også. Lurer på om vi må kjøpe en ny da kanskje.. Har jo x antall sommerkjoler som er helt fine, men hvis det er litt kaldt så må en jo ha en som det går an å ha noe under.

Gammel 22-07-09, 09:45   #8
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men atte ...
Jeg hadde egentlig ikke ofret dette med bekledning en tanke, så nå må jeg spørre litt mer. Hadde de pyntet seg eller hadde de hverdagskjoler på? Min lillemor går nesten alltid i skjørt eller kjole, men hun ser sjelden veldig pyntet ut av den grunn.

Hva hadde guttene på? Vanlige klær? Penbukse og skjorte?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:45   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt kjole til LilleVenn, en tøff dongerikjole fra Mexx Hadde egentlig tenkt at hun kunne ha en ny dongeribukse med en eller annen fin topp til, men ble fortalt av en venninne at skjørt/kjole måtte til

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:54   #10
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Storesøster hadde på seg skjørt på første skoledag.
Det har vært et lite problem på skolen hennes med påkledningen til jentene.
Enkelte jenter har på seg finkjoler og prinsessekjoler som hverdagsklær.
Som innesko har de vanlige pensko, helst med hæler!

Dette var et så stort problem en periode at det ble vurdert å forby jentene å ha på slike klær!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 10:07   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss var det mange i skjørt/kjole, men ingen som var pyntet. De fleste så ut til å ha nye klær, men av typen de kom til å bruke til hverdags etter denne dagen.

Gammel 22-07-09, 10:11   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Storesøster hadde på seg skjørt på første skoledag.
Det har vært et lite problem på skolen hennes med påkledningen til jentene.
Enkelte jenter har på seg finkjoler og prinsessekjoler som hverdagsklær.
Som innesko har de vanlige pensko, helst med hæler!

Dette var et så stort problem en periode at det ble vurdert å forby jentene å ha på slike klær!

Oj! Kan jeg spørre hvilken skole det er snakk om?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 11:10   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverdagskjole eller skjørt er min tanke.
Lille E går uansett mest i kjole eller skjørt og det blir nok også antrekket første skoledag, men det blir ingen prinsessekjole, men noe hun kan føle seg fin i og kan leke i.

Gammel 22-07-09, 11:23   #14
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Min erfaring gjennom 5 runder som førsteklasselærer, er at mange jenter stiller i skjørt/kjole, type relativt ny, ren, pen hverdagsvariant. Gutta stiller også gjerne i nyere hverdagsantrekk, noen i skjorte, andre i genser. Min førsteklassing synes skjorter er ok, og får seg nok en ny en til skolestart. Han får sikkert en ny bukse også, det trenger han uansett. Ingen vits å stase opp ungene så de ikke kan leke, turne i turnstativene eller sitte i sandkassa, men kjekt å gjøre litt ut av første skoledagen.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:03   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høh. Så jeg sliter litt hvis jeg sender guttungen avgårde i Stones t-skjorte, altså?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:04   #16
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Høh. Så jeg sliter litt hvis jeg sender guttungen avgårde i Stones t-skjorte, altså?

Da blir du svartelistet tvert.

Neida, så lenge den er ren og gutten syns den er kul, må det vel være veldig ok. Poenget er vel at ungene skal føle seg fine selv på en sånn dag, enten det er med hettegenser, kul t-skjorte eller penkjole.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 12:56   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for svar alle sammen. Jeg misliker sterkt å bomme på sånt, for jeg ønsker ikke å være den som gjorde at ungene følte seg utenfor på en måte, i diverse settinger. Henger nok igjen fra jeg var barn. Det å stå og ønske at man var sånn og sånn eller hadde sånn og sånn.

Tror vi finner en kjole i august, som er sånn halvpen. Forstår hva dere mener. En som forsåvidt kan brukes i bursdag, men også til hverdags. Tror nok storesøster er med på den, da hun liker å pynte seg.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Her er det dessuten vanlig at de har med en blomsterbukett. Jeg bekreftet mitt rykte som ekstremplanlegger da jeg sådde blomster til denne samme vår - det er jo ikke så mange hageblomster som blomstrer i august.

Hva skulle de med blomster?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Husker jo jeg stilte selv i kjole i 1973, men det er det ikke så mye hjelp i.

Mens jeg som startet i 1984 hadde fotformssko og cordfløyelsbukse.

Sist redigert av Dronningen : 22-07-09 kl 13:01.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:01   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hva skulle de med blomster?

Pynte i klasserommet. Alle har med en liten bukett selvplukkede blomster. Og det er ikke alltid så lett i august.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 13:08   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Pynte i klasserommet. Alle har med en liten bukett selvplukkede blomster. Og det er ikke alltid så lett i august.

Det kan jeg skrive under på, jeg som har prøvd å skrape sammen til et herbarium i agust-september, som hadde innleveringsfrist i arpil.

Men over til saken: Vi er jo ikke helt der ennå, men jeg trodde det var vanlig å pynte seg litt på første skoledag. Hvis man vil!

Og Dronninga: jeg skjønner at dette sitter dypt hos deg, men jeg tror ikke det beste for barna alltid er å skulle passe inn hele tiden. Det er mye viktigere å gjøre dem trygge på seg selv, selv når de har på seg "feil" bukse. Det er du jo sikkert også veldig klar over, og gjør så godt du kan for å ikke la usikkerheten din smitte over på dem i slike saker. Håper hun havner i en klasse som er åpne mot hverandre og ikke bedømmer hverandre etter klær og ting!

Og første skoledag er uansett litt unntaks-dag, andre skoledag går de jo i vanlige hverdagsklær alle sammen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:29   #20
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Mens jeg som startet i 1984 hadde fotformssko og cordfløyelsbukse.

Det var visst in i 83 også. Jeg hadde rød fløyelsbukse, hvit og turkis genser, fotformssko og praktisk potteklipp.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.