|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Alternativ til sukkerJeg er på utrygg grunn når det gjelder dette med å erstatte sukker med kunstig søtning. Jeg har fått med meg at kunstig søtningstoffer ikke er bra. Men, gjelder det for alle "sukkererstatninger"? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativ til sukkerNå er ikke jeg så veldig redd for å bruke "kunstig" søtningsstoffer, men oftest kutter jeg bare ut sukkeret, jeg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Alternativ til sukkerDu kan bruke sukrin. Det er harmløst såvidt jeg skjønner. (Iset kan svare mye glupere om hvorfor det er det). Dessuten ser det ut som sukker, smaker likt, veier likt og oppfører seg likt i alt unntatt gjærbakst - der funker det ikke. |
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativ til sukkerDet er veldig lite kunstig søtstoff som er bara. I "the lancet" sies det jo nå at selv fruktose faktisk er værre enn sukker for bl.a diabetikere. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Alternativ til sukkerJeg får migreneliknende hodesmerter av aspartam, sucralose, acesulfam og flere andre, så jeg har ikke turt å prøve sukrin. Håpet at det var blitt litt bedre, så jeg prøvde meg på en boks skyr forrige dagen, og ble belønnet med hodepine i to dager....
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Alternativ til sukker
|
|
|
|
#8 |
|
Fabelaktig
|
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Du har nok rett der. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Alternativ til sukkerBjørkesøt! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Alternativ til sukkerJeg er veldig fornøyd med sukrin. Bruker det ikke i bakverk etc. men f.eks. på grøt og frokostblandinger.
|
|
|
#12 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Alternativ til sukkerJeg bruker også Sukrin, og er fornøyd med det. Ikke så mye bismak som f.eks. Splenda... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Alternativ til sukkerDet var en eller annen ganske heavy helsegrunn til det med stevia, men jeg husker ikke hva det var. |
|
|
|
#15 |
|
Live and let live
|
Sv: Alternativ til sukkerDet jeg har hørt hevdet ang. stevia er at under rotteforsøk viste det seg at hannrottene ble midlertidig steril etter inntak av stevia. Men at mengden de fikk i seg på en gang var så stor at det ville være umulig for et voksent menneske å innta slike store mengder. (Det skal jo utrolig lite til av det fordi det er så intenst søtt.)
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Hvor har du dette fra? |
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Alternativ til sukkerJeg skjønner godt at det ikke "bare" er å kutte ned søtinntaket sånn over natten, men min erfaring er at det i stor grad er en vanesak hvor søtt man vil ha ting. Eller for å ikke generalisere for mye: det er en vanesak hvor søtt jeg vil ha ting.
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativ til sukkerSant som Esme og Skilpadda sier, det er bedre å prøve å legge om kostholdet fremfor å opprettholde usunne matvaner med søtstoff det det før var sukker. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Alternativ til sukkerJeg vet at jeg kan få tenning, som jeg kaller det, på ting som er kunstig søtet også. Kanskje de er fordi insulinet påvirkes på oppkall fra hjernen om at det er sukker på gang på grunn av smaken? |
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Alternativ til sukkerSmilefjes: Når du baker noe med kunstig søtning til sånne fellesarrangementer, pleier du å merke dem da? Tenker det er fint for både dem som helst vil ha noe annet enn ekte sukker, og dem som vil unngå det.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|