|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Sistemann ut i dagens rekke med mennesker som er snurte over behandlingen de har fått er denne mannen, som har fått beskjed om å slutte å røyke, eller miste lappen. Lappen er han avhengig av i jobben.
Skal man ha såpass forståelse for røykeres avhengighet at man lar de fortsette til tross for store helseproblemer, og utgjør røyking en så akutt fare?
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Jeg har aldri skjønt hvorfor røyking skal være en menneskerett på den måten at samfunnet liksom skal legge tilrette for at røykere skal få fortsette uvanen sin. Da snakker jeg om røykeavdelinger og lignende, noe som heldigvis forsvinner nå. Røykesoner i parker skjønner jeg ikke vitsen med, hvorfor skal de ha egne soner? Det bør være fullstendig røykfritt. Nei jeg skjønner det ikke.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 30-09-09 kl 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Det er da sånn i andre yrker at overvekt blir betraktet som en risiko, og folk må da slanke seg eller miste jobben. Kan ikke se at dette er annerledes? |
![]() |
![]() |
#4 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Her er jeg enig med bilføreren, og litt sånn
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Jeg syns dette høres sprøtt ut. Enten er han frisk nok til å kjøre, ellers er han det ikke. De kan forlenge for kortere perioder enn fem år om de mener det er fare for at helsen skal bli verre innen kort tid, og også oppfordre til sunnere livsstil, men å komme med ultimatum av denne typen høres som sagt helt sprøtt ut.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Det høres sprøtt ut. Men jeg vet jo hvordan ting som blir sagt kan endre innhold på vei via pasient og ut, så jeg stiller meg litt tvilende til om det er det som virkelig ble sagt. Kan det ha vært noe mer i retning av "Ut fra utvilklingen av din helsetilstand er du nødt til å gjøre enkelte endringer, jeg tenker da spesielt på røyking. Hvis ikke må du regne med komplikasjoner som vil medføre tap av førerkortet innen kort tid".
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Dumt å svare før man leser artikkelen. Jeg tenker at vedkommende saksbehandler bør ha en rimelig klar statistikk på merrisikoen en pasient med hans tilstand utgjør i trafikken og hvordan dette ville endre seg ved å slutte å røyke.
![]() |
#9 |
Passiv
|
Jeg møter jo mange lungesyke i og med at jeg er en av dem selv. Det som gjør meg forbannet er mennesker som står i transplantatkø og røyker! Fy faen sier jeg bare, slike mennesker burde rett og slett ikke fått lov til å stå i organkøen. Så jeg har lite til overs for deres avhengighet og deres rett til å røyke.
Signerer. |
![]() |
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Nå hadde vel mannen sluttet å røyke om jeg ikke leste helt feil.
Om det over er korrekt så er jeg enig med han, hva skal man med spesialister, så lenge de som fatter vedtak "vet" mer.
![]() |
#11 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Hm, vet ikke helt hva jeg synes om slikt. Og jeg har heller ikke lest svarene over her.
![]() |
#12 |
Originala
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Nå ser jeg at flere av forumets leger allerede har skrevet, men min tanke var at han har allerede hatt en hjerteinfarkt, han er overvektig, han har diabetes og han har røyket. Ergo har han ganske mange risikofaktorer i forhold til nytt hjerteinfarkt eller hjerneslag, noe som kan få fatale konsekvenser for ham selv og medtrafikkanter. Dersom risikoen for illebefinnende statistisk sett reduseres betydelig dersom han er røykfri, så høres det ikke urimelig ut for meg at det stilles et krav om at dette unngås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Jeg skjønner at mannen ble litt sjokkert. Ingen betviler vel dessuten at røyking er helseskadelig, men Norge er nå en gang sånn at vi har friheten til å gjøre idiotiske valg, om å om igjen. Når det gjelder bilkjøring er det vel egentlig mange risikofaktorer rundt folks bilkjøring som skulle tilsi at man mistet lappen i tillegg til evt mulig dårlig helsetilstand.
![]() |
#15 |
Fola Blakken
|
Og hvordan skulle det praktiseres? Hvordan skulle en røykende gravid straffes?
![]() |
![]() |
#16 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
De skulle selvsagt bli fratatt retten til å få lov å beholde barnet. :har vært på SnartMamma og lest crappet før:
![]() |
#17 |
Originala
|
Jeg har ikke noe godt svar på det, Nolo. Men kanskje ville et forbud i seg selv ha en positiv effekt. Det påvirker kanskje våre holdinger enda kraftigere enn opplysning? I dag har kvinnen tross alt et valg, selv om hun oppfordres til å slutt å røyke. Tilsvarende ville jeg ønsket et forbud mot innendørs røyking når barn er tilstede velkommen, selv om det hadde vært umulig å kontrollere det. Sist redigert av Fadese : 04-10-09 kl 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Røyking og/eller lappen, en menneskerett?Jeg er jo selvsagt enig i at røyking i svangerskap er en uting, og er ingen ihuga forkjmper for at folk skal FåGjøreSomDeVil til enhver tid, men siden jeg heller ikke er tilhenger av forbud som vanskelig kan eller bør håndheves, så slengte jeg av meg det jeg gjorde i forrige innlegg.
![]() |
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
Det er veldig skandinavisk dette ønske om at man skal lage forbud mot alt mulig. Så lenge man ikke mener at man skal kaste gravide i fengsel eller til tvangsbehandling når de røyker, så kan man ikke ha et slikt forbud.
![]() |
#20 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jepp.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|