|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg vil gjerne ha innspill fra foreldre med barn i skolealder.
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNei - skolen klarer ennå ikke tilpasse undervisningen til Storebror sitt nivå, og det etter møte med rektor på forhånd, og en prat med læreren hans. Han driver fortsatt og "terper" en og en bokstav i norsken og fargelegger firkanter i matematikken - guttungen som leste flytende da han var 5 og som regner sammen tosifrede tall i hodet.
![]() |
#3 |
Einsam
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg er enig med deg. Min andreklassing ligger langt foran mange i klassen sin, og jeg har tatt opp dette med lærer, for jeg mener noe av hans urolighet i timene rett og slett skyldes at han kjeder seg ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeOm du leser dette heftet kan du finne noen inspirerende eksempler fra skoler som er et stykke på vei i å få det til. Kanskje du kan tipse lærere/rektor på skolen til barna dine om å lese det
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeCille: det er nettopp på grunn av ressurssituasjonen jeg ikke forstår hvordan det kan være praktisk mulig å tilrettelegge for så mange og forskjellige barn. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan læreren skal få det til, og jeg har forsåvidt forståelse for at det er de gode elevene som ikke blir prioritert aller først. Allikevel er det dumt for denne gruppa.
![]() |
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Det handler vel om ressurser, ja. Min erfaring (med ei som slet på på skolen) var at tilpasset undervisning var ikke-ekisterende. Ikke en gang egne lekser klarte de å gi henne, hun måtte slite med akkurat det samme som de andre, og det var jo fryktelig bra for selvtilliten og mestringsfølelsen hennes
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDe flinke og "snille" ender ofte opp som "barnevakt" for de mer urolige. (ikke nødvendigvis mindre flinke de altså) - Det er iallefall min oppfatning - ikke som mor, men som erfaring fra skoleverket.
![]() |
#10 |
guru advisor
|
Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeMilfrid, det høres fantastisk ut! Jeg forstår at du gjerne skulle latt henne fortsette på denne skolen. Skjønner ikke at sånt ikke skal være mulig å prioritere i Norge. (Jeg er også barneskolelærer og kjenner meg helt igjen i det Cille beskriver). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå meg virker det som om læreren til storebror er ganske flink til å tilpasse opplegget etter ungenes nivå, og hun mente også at det av og til var lettere å tilpasse til de flinke elevene enn de elevene som hadde mer å gå på læringsmessig. Men nå er storebror bare litt over snittet, det kan være vi hadde opplevd det annerledes om han var enda kjappere ute.
![]() |
#13 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå vår er de flinke! Vår jente får hovedsakelig oppgaver som er utfordrende, og hun sitter mye av tiden i gruppe med andre elever som også er flinke. Jeg ser at elevene på samme nivå inspirerer hverandre, og lærer bort til hverandre. Vi har en Tidlig innsats-Early Years skole. Jeg mener dette opplegget er veldig bra for de skoleflinke, men ikke så bra for de svakeste elevene (som sitter i gruppe med andre på sitt nivå). De flinke elevene er langt flinkere til å utfordre hverandre faglig enn de svakeste er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå skolen der mine går - de to yngste i hvert fall, han eldste går på u-skolen - så tilpasser de så godt de kan. De har stasjonsundervisning, dvs elevene deles inn i grupper der elevene er noenlunde på samme nivå (men ikke med en gang - det er som Cille sier - jo tryggere eleven er jo lettere er det for eleven å lære.) og så er de på hver stasjon i ca 12 min der læreren har laget tilpassede oppgaver til hver enkelt elev. Den ene stasjonen er lærerstyrt, og der leser eleven i ei lita bok som h*n har som lekse den uka. De andre stasjonene kan (i 1.klasse) være skriving, matte, tegning og etter hvert engelsk. Jeg opplever at de klarer å tilpasse så godt som rå er til hver enkelt elev. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() |
#16 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeFrøkna vår har vært veldig heldig med hovedlæreren sin - hun ser behovet for noe å strekke seg etter, kanskje spesielt for de barna som tar det meste veldig lett. For noen barn forsvinner motivasjonen om noe virker vanskelig, men for andre virker det motsatt. (Jeg vet at læreren til Frøkna har veldig skoleflinke barn selv, det kan sikkert også ha noe å si.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeVår norske skole ser ut til å få til dette ganske greit. De gir ekstralekser i norsk og matte (både frivillige til alle og individuelt) og nivågrupperer mht veiledet lesing på skolen, dvs at de også jobber i grupper fordi de har vært så heldige å ha hatt litt ekstra lærerressurser en periode. Jeg opplever læreren som god til å tenke flere år framover mht hva og hvordan de lærer fag nå.
![]() |
#18 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinketja.. Nå har hun bare gått på skolen i ett halvt år men jeg føler de har klart å tilpasse så langt. Hun har jo hele tiden ligget langt over sin aldersgruppes nivå og slitt med dårlig stimulering i barnehagen som ikke ville se det jeg så, men nå får hun oppgaver og ting tilpasset seg, noe jeg er veldig glad for. Hun er roligere og oppfører seg eksemplarisk på skolen og får dekket sitt behov for kunnskap og læring. Hun får lesebøker tilpasset seg og hun får mattebok på sitt nivå. det er foreløbig det, men jeg samarbeider bra med læreren hennes og hun sier hun må se henne litt ann for å bli kjent med henne og se hva hun kan og hva hun mangler osv.. og det er helt ok.
![]() |
#19 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNå er min gutt helt på den andre siden, særlig i matte og på vår skole er de flinke til å se det barna trenger. iallefall er jeg kjempefornøyd mht den ekstrahjelpen min gutt trenger.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
Sorry. Jeg skulle tatt med at det selvfølgelig er store forskjeller fra skole til skole her også. Jeg har skrevet så mye om det i en anne tråd at jeg tok det som en selvfølge
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|