Shutter Island - hva tror dere? (OBS: spoilere)
IKKE LES DETTE HVIS DU HAR TENKT Å SE FILMEN!
Mannen og jeg så Shutter Island i går, og nå diskuterer vi den for harde livet. Begge mener vi at Leonardo DiCaprio var mentalt syk, selv om jeg er litt mer åpen for at han ikke var det, enn det mannen er.
Men hvis man tar utgangspunkt i at han var pasient på Shutter Island, hvilke hint er det som gis ang. dette i løpet av filmen.
Jeg kan komme på følgende:
- Det første Chuck spør Teddy om på båten er om han er gift. Jeg synes det var et veldig direkte spørsmål, men det var kanskje for å få ballen til å rulle?
- Chuck fomler veldig når han skal gi fra seg pistolen. Et tegn på at han ikke er vant med å håndtere våpen.
- Vaktene som så nervøse ut da de kom til øya. De var tydeligvis ukomfortable med rollespillet.
- Vaktene som tydeligvis kjedet seg under jakten på Rachel Solano. Forståelig siden det ikke VAR noen leteaksjon.
- Pasienten som sier "hysj" til han. De hadde vel fått beskjed om å ikke røpe noe, men hun skjønte tydeligvis ikke at han IKKE var med på spillet.
- Under intervjuene når pasientene blir veldig utilpasse når Teddy spør om de kjenner Andrew Laettis.
- Teddy sier at han har sett noe slikt før når de snakker om elektriske gjerder.
- Under møtet med de ansatte der alle ser utrolig ukomfortable ut, og spesielt når det blir snakk om Doctor Sheehan.
Merket dere noen andre "give aways"?
Det jeg IKKE har klart å finne svar på, er hvorfor Teddy to ganger hevder at Chuck er fra Portland, men Chuck svarer at han er fra Seattle. Jeg er også usikker på betydningen av kryssklippingen som gjør at øksemorderdamen drikker fra en tom hånd etter at de har gitt henne et glass vann. Og hvorfor roper Chuck/Sheehan "Teddy" etter Leonardo Di Caprio på slutten? Skal det være et hint om at Teddy faktisk ER frisk?