Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Berberis i bakgård med masse barn som leker - skikkelig dårlig ide?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 21:59   #1
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Berberis i bakgård med masse barn som leker - skikkelig dårlig ide?

Borettslaget har hatt dugnad i dag og plantet ut minst 50-60 berberisplanter kjøpt inn av styret. Nå har det kommet meg for øre at berberis ikke er så egnet i en bakgård der massevis av unger leker hele sommerhalvåret, særlig pga vonde pigger og soppsykdommer.

Jeg vet absolutt ingenting om hage, heller ikke om berberis (og mistenker at borettslagsstyret er minst like på bærtur). Etter litt googling lurer jeg på om dette var en så dårlig ide at jeg må foreslå for vi rett og slett bør grave alle småbuskene opp igjen og spleise på nye planter? Eller er det krisemaksimering?

Noen hageerfarne som kan rådgi meg?

Gammel 11-05-10, 22:12   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Berberis i bakgård med masse barn som leker - skikkelig dårlig ide?

Jeg er ikke særlig erfaren, men Berberis er visstnok giftig etter hva jeg har hørt. De er også skrekkelig kvasse og har mange pigger. Pga at de er giftige, så kan sårene der man stikker seg veldig lett bli betente.

Jeg ville ikke hatt noe sånnt i min hage for å si det sånn.

Men jeg har ikke peiling, sånn egentlig da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:17   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Berberis er ikke på listen over farlige planter i listen til giftinformasjonssentralen. Den er riktignok ikke fullstendig, men etter hva jeg har googlet så er bærene ufarlige - mens resten av planten er toksisk? Det er vel hovedsakelig bær som tiltrekker unger?

Gammel 11-05-10, 22:17   #4
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Hørt historier om Berberisnåler som har vandret i kroppen på folk som har falt i dem. Der jeg vokste opp var det Berberis på alle kanter. Sikkert fordi den er billig og hardfør. Aldri noen som fikk nåler i seg. Men det er ikke en plante jeg ville hatt i hagen, for å si det sånn.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:28   #5
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Berberis er ikke på listen over farlige planter i listen til giftinformasjonssentralen. Den er riktignok ikke fullstendig, men etter hva jeg har googlet så er bærene ufarlige - mens resten av planten er toksisk? Det er vel hovedsakelig bær som tiltrekker unger?

Tja. De faller jo i busker fra sykler og kryper inn i hekker for å hente ting de har mistet + en hel del andre ting som ikke er aktuelt for mer rasjonelle vesener... Kvasse pigger som lett gir betennelse er mer enn god nok grunn til å velge noe annet så lenge i et borettslag fullt av barn, synes jeg. (Men jeg er altså usikker på om det er såpass uheldig at vi bør forkaste hele innkjøpet + alle arbeidstimene som nå er lagt ned).

Jeg vet at noe av hensikten med å lage hekker her ute var å gjøre plenen mindre attraktiv for de mest ustyrlige av barneflokkene. Men derfra til å velge et slags naturlig piggtrådgjerde er det jo et stykke.

Gammel 11-05-10, 22:31   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor fant du at stikkerter ga økt risiko for betennelser?

Gammel 11-05-10, 22:54   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ikke den har giftige bær så ville jeg gitt beng. Stikkebusker er finfin antimagnet for unger. Bare forklar ungene nøye at buskene stikker VELDIG og at hvis de skal hente noe etc i/under dem så skal de be om hjelp fra en voksen.

Ingen unger går i brennesle-kratt med vitende og vilje, for eksempel.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:59   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hvis ikke den har giftige bær så ville jeg gitt beng. Stikkebusker er finfin antimagnet for unger. Bare forklar ungene nøye at buskene stikker VELDIG og at hvis de skal hente noe etc i/under dem så skal de be om hjelp fra en voksen.

Ingen unger går i brennesle-kratt med vitende og vilje, for eksempel.

Kanskje den holder vekk katter også?

Gammel 11-05-10, 23:09   #9
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bare forklar ungene nøye at buskene stikker VELDIG

Pfft. Learning by doing. Virker hver gang.

Gammel 11-05-10, 23:50   #10
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde faktisk ikke berberis var å få tak i lenger!?

Mamma fallt i berberishekken en gang, og tre av stikkene vandret rundt i mange år, og kom ut må de rareste steder. Husker vi fjernet hekken med gravemaskin.

Gammel 12-05-10, 07:42   #11
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvor fant du at stikkerter ga økt risiko for betennelser?

Her, for eksempel.

Gammel 12-05-10, 12:36   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg trodde faktisk ikke berberis var å få tak i lenger!?

Mamma fallt i berberishekken en gang, og tre av stikkene vandret rundt i mange år, og kom ut må de rareste steder. Husker vi fjernet hekken med gravemaskin.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:25   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke fare for at enhver flis vandrer i kroppen, egentlig? Jeg har aldri hørt at dette skal være spesielt med berberis. Jeg tror ikke det er spesielt vanlig heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:43   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en og annen Berberis i hagen. Knotten går ikke i nærheten av dem en gang, og fant selv ut at han måtte bruke en rive eller kost eller tilsvarende for å få tak i fotballen sin når den selvsagt havnet under en av dem.

Gammel 12-05-10, 13:44   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forresten ikke jeg hadde reagert så veldig på berberis, så sant den ikke er veldig uheldig plassert.

Gammel 12-05-10, 14:42   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal grave opp og kvitte oss med vår berberis, men det spørs vel om jeg ville tatt den fighten med et borettslag. Dyrt blir det også.

Vi fikk servert skremselshistorier med folk som døde og greier av kona til bestefar, det ble utslagsgivende. (Nå skal det også sies at vår utgave er særdeles lite velholdt og plassert på et ordentlig upraktisk sted. Vi skal likevel grave opp hagen.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 17:30   #17
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror forresten ikke jeg hadde reagert så veldig på berberis, så sant den ikke er veldig uheldig plassert.

Den er uheldig plassert i den forstand at den står midt i og rundt der ungene nå leker, og antakelig ikke kommer til å ha så lyst til å leke mer.

Jeg kommer nok til å la det ligge, men kjenner at jeg er litt irritert over at man av alle mulige hekkealternativer velger en stikkevariant (nå som lekeapparatene endelig er pusset opp og vi slipper å plukke fliser ut av småttisene ukentlig). Kanskje mest fordi jeg mistenker en skjult agenda fra de ansvarlige mht ungenes utfoldelse i bakgården.

Gammel 12-05-10, 21:30   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det skjønner jeg er irriterende, Karima.

Gammel 13-05-10, 21:08   #19
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde sagt i fra om borettslaget plantet Berberis ved lekeområdet. Vi bor i borettslag og jeg vil at ungene skal kunne bevege seg fritt på det området uten å tenke på at de skal bli "skadet".

Vi har nettopp fjernet en stor slik busk i hagen (nyinnflyttet) og makan til fæle greier. Hjelper ikke med skrekkhistorier om at "stikkerne" vandrer i kroppen heller.

Gammel 13-05-10, 21:13   #20
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Kan du ikke bare sånn helt tilfeldig og uheldigvis og i skjul bare strø litt salt i området i ny og ne? Hekken dør etterhvert og du slipper å ta fighten ... og så slipper dere å plante noe nytt akkurat der. Sånn med tanke på at det egentlig er fin lekeplass for ungene. Var den litt drøy eller?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.